NEWSFLASH...
Επιχειρήσεις & Know-how
ανάγνωση

Οι νομικές μορφές εταιρειών, το γεωοικονομικό περιβάλλον & το doing business στην Αρμενία

Οι νομικές μορφές εταιρειών, το γεωοικονομικό περιβάλλον & το doing business στην Αρμενία

Μετά την απόκτηση της ανεξαρτησίας η Αρμενία «κληρονόμησε» απολύτως μη βιώσιμη οικονομία από το σοβιετικό σύστημα και βρέθηκε στη βαρύτερη κατάσταση από όλες τις χώρες της Υπερκαυκασίας.

Από την αγροτοβιομηχανική χώρα με ανεπτυγμένη μεταλλουργία, μηχανολογία, χημική, ελαφριά, η βιομηχανία επεξεργασίας τροφίμων η Αρμενία μετατράπηκε σε ένα μικρό κράτος που δεν μπορούσε να καυχηθεί ούτε πλούσιους φυσικούς πόρους ούτε ευνοϊκή γεωγραφική θέση ή γόνιμα εδάφη. Χωρίς δικό του πετρέλαιο και φυσικό αέριο, η μεσόγεια Αρμενία βρισκόταν υπό οικονομικό αποκλεισμό, καθώς λόγω της σύγκρουσης του Ναγκόρνο-Καραμπάχ αποκόπηκε από το Αζερμπαϊτζάν και την Τουρκία και λόγω της σύγκρουσης Γεωργίας-Αμπχαζίας - από τη Ρωσία.

Το 1991 άρχισε η ιδιωτικοποίηση. Οι πρώτες ήταν γεωργικές εκτάσεις, μετά ήρθαν οι μικρές και μεσαίες βιομηχανικές επιχειρήσεις και το 1995 – οι μεγάλες ιδιωτικοποιήθηκαν.

Η Αρμενία γνώρισε ταχεία οικονομική ανάπτυξη τα τελευταία χρόνια, η οποία ωθήθηκε από τα εμβάσματα των ομογενών, τις αυξανόμενες διεθνείς τιμές του χαλκού και μια φιλική προς τις επιχειρήσεις νομισματική πολιτική. Η χώρα επωφελείται από άφθονους πόρους εξόρυξης, όπως μολυβδαίνιο, ψευδάργυρο, χαλκό και χρυσό, καθώς και από οικονομική υποστήριξη από διεθνείς οργανισμούς. Η συμμετοχή στην Ευρασιατική Οικονομική Ένωση (ΕΑΕΕ) και η εταιρική σχέση με την ΕΕ συμβάλλουν επίσης στα οικονομικά της πλεονεκτήματα. Ωστόσο, η οικονομική κρίση που προκλήθηκε από την πανδημία Covid-19 και η ένοπλη σύγκρουση με το Αζερμπαϊτζάν για τον θύλακα του Ναγκόρνο-Καραμπάχ επέφεραν σημαντικά πλήγματα στην ανάπτυξη, με αποτέλεσμα αρνητική ανάπτυξη το 2020. Παρά αυτές τις προκλήσεις, η οικονομία της Αρμενίας επέδειξε ανθεκτικότητα σε πρόσφατους κραδασμούς, όπως η ρωσική εισβολή στην Ουκρανία.

Η σημερινή Αρμενία είναι η βιομηχανική-αγροτική χώρα. Προτεραιότητα ανήκει στη μικρής κλίμακας αγροτική παραγωγή. Το ΑΕΠ της χώρας αποτελείται από τη γεωργία – 31,1 %, τη βιομηχανική παραγωγή – 21,8 %, το εμπόριο – 8,7 %, τις κατασκευές – 8,5 %, τις μεταφορές – 5,1 %, τους άλλους τομείς – 24,9 %.

Οι κορυφαίες βιομηχανίες είναι η μηχανολογία και η κατεργασία μετάλλων, η χημική και πετροχημική, η μη σιδηρούχα μεταλλουργία, η κατασκευή οικοδομικών υλικών (συμπεριλαμβανομένων εκείνων που βασίζονται στα κοιτάσματα τοφφών, περλίτων, ασβεστόλιθων, γρανιτών και μαρμάρων), τροφίμων και ελαφρών βιομηχανιών.

Οι γεωργικές εκτάσεις καταλαμβάνουν περίπου το 44 % όλων των εκτάσεων. Οι βασικές καλλιέργειες είναι τα πεπόνια και τα καρπούζια, οι πατάτες, το σιτάρι, τα σταφύλια, τα φρούτα, τα φυτά αιθέριων ελαίων, ο καπνός και τα ζαχαρότευτλα. Ο τομέας της κτηνοτροφίας ειδικεύεται στην εκτροφή βοοειδών γαλακτοπαραγωγής και στην εκτροφή προβάτων στα βουνά.

Οι αλλοδαποί επιχειρηματίες μπορούν να επιλέξουν από ένα ευρύ φάσμα διαθέσιμων μορφών οργάνωσης για τη δημιουργία επιχείρησης στην Αρμενία. Ο Αστικός Κώδικας της Αρμενίας καθορίζει τις ακόλουθες νομικές μορφές επιχειρήσεων:

  • Joint – Stock Company (ανοιχτή η κλειστή): Πρόκειται για την ίδια μορφή με τις Ανώνυμες εταιρείες όπως λειτουργούν στην ΕΕ.
  • Limited Liability Company: Οι εταιρείες περιορισμένης ευθύνης ΕΠΕ λειτουργούν επίσης όπως και στην ΕΕ. Οι ιδρυτές της εταιρείας οφείλουν να καταβάλουν το 50% του κεφαλαίου πριν την εγγραφή της στο εμπορικό μητρώο που τηρείται.
  • Business Partnership (generalor limited): Πρόκειται για τις μορφές ομορρύθμου εταιρείας κατά την οποία είναι εις όλον υπεύθυνοι των υποχρεώσεων οι συμμετέχοντες στην ίδρυση της εταιρείας. Προτιμάται ως μορφή για συνεργασίες με ημεδαπούς δρώντες.
  • Daughter Enterprises: Θυγατρικές εταιρείες που αποτελούν δορυφόρους της εταιρείας που κατέχει το μεγαλύτερο μέρος του κεφαλαίου τους. Συναντώνται ολοένα και περισσότερο, καθώς η προώθηση της οικονομικής δραστηριότητας στην νέα οικονομική πραγματικότητα της Αρμενίας δημιουργεί ανάγκες για ευέλικτες μορφές δράσεων. Η συμβατική διαμόρφωση των όρων λειτουργίας της δεν διαφέρει από τα ισχύοντα στην ΕΕ.
  • Dependent companies: Πρόκειται ουσιαστικά για ΕΠΕ, στην οποία μια άλλη εταιρεία μετέχει στο κεφάλαιό της και διατηρεί άνω του 20%. Επίσης εξαρτώμενη εταιρεία είναι και μια Α.Ε. στην οποία το 20% των μετοχών με ψήφο ανήκει σε άλλη εταιρεία.
  • Representative Offices and Branches: Οι αλλοδαπές εταιρείες οργανώνουν τη λειτουργία τους στην Αρμενία κυρίως δίχως να αποκτούν εταιρική μορφή, αλλά με την εγγραφή τους στα μητρώα του Υπ. Οικονομικών ως νομικές οντότητες που διατηρούν ένα Γραφείο Αντιπροσώπου ή Υποκατάστημα.

Η βαθμολογία οικονομικής ελευθερίας της Αρμενίας είναι 64,9, καθιστώντας την οικονομία της την 47η πιο ελεύθερη στον Δείκτη Οικονομικής Ελευθερίας του 2024. Η βαθμολογία της μειώθηκε κατά 0,2 μονάδες από πέρυσι και η Αρμενία κατατάσσεται στην 26η θέση από 44 χώρες στην περιοχή της Ευρώπης. Η βαθμολογία οικονομικής ελευθερίας της χώρας είναι υψηλότερη από τον παγκόσμιο μέσο όρο και χαμηλότερη από τον περιφερειακό μέσο όρο. Η οικονομία της Αρμενίας θεωρείται «μετρίως ελεύθερη» σύμφωνα με τον Δείκτη του 2024.

Το συνολικό ρυθμιστικό πλαίσιο παραμένει αποτελεσματικό και εφαρμόζονται πολιτικές που υποστηρίζουν τις ανοιχτές αγορές. Η Αρμενία έχει σχετικά καλές επιδόσεις σε πολλούς από τους τέσσερις πυλώνες της οικονομικής ελευθερίας, αλλά τα θεμέλια της οικονομικής ελευθερίας δεν υποστηρίζονται έντονα από μια ανεξάρτητη δικαιοσύνη. Η παρατεινόμενη διαφθορά υπονομεύει τις ευκαιρίες για πιο ζωντανή οικονομική ανάπτυξη. Η Ρωσία είναι η κύρια εξαγωγική αγορά της Αρμενίας. Η Αρμενία εντάχθηκε στην Ευρασιατική Οικονομική Ένωση της Ρωσίας το 2015 και υπέγραψε Συνολική και Ενισχυμένη Συμφωνία Εταιρικής Σχέσης με την Ευρωπαϊκή Ένωση το 2017.

Το γενικό κράτος δικαίου είναι αδύναμο στην Αρμενία. Η βαθμολογία των δικαιωμάτων ιδιοκτησίας της χώρας της δικαστικής αποτελεσματικότητάς του και της κυβερνητικής ακεραιότητάς της είναι πάνω από τον παγκόσμιο μέσο όρο. Ο ανώτατος φορολογικός συντελεστής ατομικού εισοδήματος είναι 20% και ο ανώτατος συντελεστής εταιρικού φόρου είναι 18%. Η φορολογική επιβάρυνση ισούται με 22,7% του ΑΕΠ.

Οι μέσοι όροι των τριετών κρατικών δαπανών και του ισοζυγίου του προϋπολογισμού είναι, αντίστοιχα, 28,6% και -4,0% του ΑΕΠ. Το δημόσιο χρέος ανέρχεται στο 49,2% του ΑΕΠ. Το συνολικό ρυθμιστικό περιβάλλον της Αρμενίας είναι σχετικά καλά θεσμοθετημένο, αλλά στερείται αποτελεσματικότητας.

Η βαθμολογία επιχειρηματικής ελευθερίας της χώρας, της εργασιακής ελευθερίας και της νομισματικής ελευθερίας είναι κάτω από τον παγκόσμιο μέσο όρο. Ο μέσος σταθμισμένος δασμολογικός συντελεστής είναι 5,7% και ισχύουν μη δασμολογικά μέτρα. Οι ξένες επενδύσεις σε διάφορους τομείς παραμένουν υπό ρύθμιση. Ο συνολικός χρηματοπιστωτικός τομέας δεν είναι πλήρως ανεπτυγμένος, υπόκειται σε κρατικό έλεγχο και κυριαρχείται από αρκετά καλά κεφαλαιοποιημένες τράπεζες.

... σχόλια | Κάνε click για να σχολιάσεις
Επιχειρώ - epixeiro.gr
Επιχειρώ - epixeiro.gr