
Η τεχνητή νοημοσύνη εφαρμόζεται σε πολλούς τομείς της οικονομίας και αποτελεί μία από τις ταχύτερα αναπτυσσόμενες τεχνολογίες σήμερα, με εφαρμογές που εκτείνονται από την εκπαίδευση έως την ιατρική.
Ο τουρισμός δεν αποτελεί εξαίρεση και η Ελλάδα έχει μια μεγάλη ευκαιρία να αναβαθμίσει το τουριστικό της brand με τη βοήθεια της τεχνητής νοημοσύνης, συνδυάζοντας την παραδοσιακή φιλοξενία με την καινοτομία. Ο τουρισμός, ως βασικός πυλώνας της ελληνικής οικονομίας, αποτελεί πεδίο όπου η αξιοποίηση της τεχνητής νοημοσύνης μπορεί να προσφέρει σημαντικά πλεονεκτήματα.
Με τις κατάλληλες επενδύσεις στην τεχνητή νοημοσύνη —τόσο από τον ιδιωτικό όσο και από τον δημόσιο τομέα— και με την ψηφιοποίηση των τουριστικών υπηρεσιών, η Ελλάδα έχει τη δυνατότητα να προσφέρει στους επισκέπτες της μια πιο ολοκληρωμένη και αναβαθμισμένη εμπειρία, καθιστώντας την πρότυπο για την υπόλοιπη Ευρώπη.
Σύμφωνα με στοιχεία της Eurostat, το 2023 το 8% των επιχειρήσεων στην ΕΕ με 10 ή περισσότερους υπαλλήλους χρησιμοποιούσε τεχνολογίες τεχνητής νοημοσύνης, ενώ το 2024 το ποσοστό αυξήθηκε στο 13,5%. Αυτά τα δεδομένα αναδεικνύουν την ταχεία διάδοση της τεχνητης νοημοσυνης και τη δυναμική της ενσωμάτωσης στον τουριστικό τομέα, προσφέροντας σημαντικές ευκαιρίες για τη βελτίωση της ποιότητας των υπηρεσιών στη χώρα μας. Για παράδειγμα, ο ρόλος των AI agents μπορεί να αποδειχθεί καθοριστικός για τον τουρισμό, ειδικά σε μια χώρα όπως η Ελλάδα, που υποδέχεται εκατομμύρια τουρίστες κάθε χρόνο.
Τι είναι οι AI agents;
Οι πράκτορες τεχνητής νοημοσύνης (AI agents) είναι αυτόνομα συστήματα που ενσωματώνουν τεχνικές επεξεργασίας φυσικής γλώσσας (natural language processing - NLP), μηχανικής μάθησης (machine learning) και αυτοματοποίησης (automation). Έχουν την ικανότητα να λαμβάνουν αυτόνομες αποφάσεις, να μαθαίνουν προσαρμοζόμενοι σε νέα δεδομένα και να ανταποκρίνονται δυναμικά στις ανάγκες των χρηστών, μέσω εξελιγμένων αλγορίθμων και μεθόδων γνωστικής υποστήριξης.
Στον τομέα του τουρισμού, μπορούν να λειτουργούν ως ψηφιακοί βοηθοί που αναλαμβάνουν πληθώρα υπηρεσιών: από την παροχή πληροφοριών για τοπικές δραστηριότητες μέχρι την κράτηση πτήσεων και ξενοδοχείων ή την πρόγνωση καιρού. Επιπλέον, έχουν τη δυνατότητα να μεταφράζουν ζωντανά γλώσσες και να προβλέπουν καθυστερήσεις ή συνωστισμό σε αξιοθέατα μέσω έξυπνης δρομολόγησης μεταφορών (AI-based transport routing).
Φανταστείτε, για παράδειγμα, να βρίσκεστε στην όμορφη Ναύπακτο και να θέλετε να βρείτε το καλύτερο ψάρι στην πόλη. Θα μπορούσατε να επικοινωνήσετε με έναν από αυτούς τους βοηθούς χρησιμοποιώντας φυσική γλώσσα. Η τεχνολογία, βασισμένη σε γεωεντοπισμό (geolocation), κριτικές άλλων χρηστών και το ιστορικό των προηγούμενων αναζητήσεών σας, θα κατανοήσει τις προτιμήσεις σας και θα σας προτείνει εξατομικευμένες επιλογές — βοηθώντας σας να βρείτε αυτό που αναζητάτε μέσα σε λίγα δευτερόλεπτα, με τη χρήση ενός απλού μηνύματος.
Όπως είναι φυσικό, η χρήση τέτοιων συστημάτων όχι μόνο βελτιώνει την εμπειρία του επισκέπτη, αλλά βοηθά και τις τουριστικές επιχειρήσεις να μειώσουν το κόστος τους, να αυξήσουν την αποδοτικότητα και να ενισχύσουν την καινοτομία στον κλάδο.
Μια επιχείρηση, για να ενσωματώσει με επιτυχία τέτοιους AI agents, θα πρέπει να κινηθεί μεθοδικά. Το πρώτο βήμα είναι η κατανόηση των αναγκών της και η αναγνώριση των τομέων όπου οι τεχνολογίες αυτές μπορούν να προσφέρουν αξία — όπως η εξυπηρέτηση πελατών, οι πωλήσεις, το μάρκετινγκ ή οι εσωτερικές διαδικασίες. Η βαθιά κατανόηση των λειτουργιών και των στόχων της επιχείρησης είναι απαραίτητη για την επιτυχή εφαρμογή της τεχνολογίας.
Γενικότερα, η τεχνητή νοημοσύνη μπορεί να συμβάλλει στη διαχείριση των τουριστικών πόρων με πιο αποδοτικό τρόπο. Μέσω αλγορίθμων που προβλέπουν τη ζήτηση, μπορεί να επιτευχθεί καλύτερη κατανομή των πόρων, να αποφεύγεται η υπερφόρτωση σε τουριστικούς προορισμούς και να μειώνεται η περιβαλλοντική επιβάρυνση.
Η τεχνητή νοημοσύνη και ιδιαίτερα οι νεότερες μορφές της, όπως η «παραγωγική τεχνητή νοημοσύνη (Generative AI)», δεν αποτελούν απλώς τεχνολογικές τάσεις - αποτελούν το νέο θεμέλιο πάνω στο οποίο μπορεί να οικοδομηθεί μια πιο δυναμική, βιώσιμη και ανταγωνιστική τουριστική βιομηχανία.
*Οι απόψεις που εκφράζονται σε αυτό το άρθρο είναι αποκλειστικά εκείνες του συντάκτη και δεν μπορούν σε καμία περίπτωση να θεωρηθούν ως δηλώσεις επίσημης θέσης οποιασδήποτε εταιρείας ή οργανισμού που αναφέρεται στο βιογραφικό του.
Σχόλια