Έρευνες, Εκθέσεις, Μελέτες

ΕΛΣΤΑΤ: Στο 3,1% αυξήθηκε ο πληθωρισμός τον Ιούλιο από το 2,8% - Πού οφείλεται η αύξηση

Κοινοποιήστε

Σχολιάστε

Διαβάζεται σε 2 λεπτά

ΕΛΣΤΑΤ: Στο 3,1% αυξήθηκε ο πληθωρισμός τον Ιούλιο από το 2,8% - Πού οφείλεται η αύξηση

Σύμφωνα με την ανακοίνωση της ΕΛΣΤΑΤ, στο 3,1% από το 2,8% "σκαρφάλωσε" ο πληθωρισμός τον Ιούλιο. Όσον αφορά τις σημαντικότερες αυξήσεις στα τρόφιμα, αυτές σημειώθηκαν στο ελαιόλαδο (3,9%) και στον καφέ (5,3%), ενώ παράλληλα σημειώθηκε αύξηση και στις τιμές ηλεκτρικού ρεύματος. Η επιτάχυνση στον ρυθμό ανόδου του πληθωρισμού αυξήθηκε κατά 2,7%, καθώς οι ανατιμήσεις καλύπτουν ένα ευρύ φάσμα, από τα τρόφιμα και τα είδη διατροφής έως την ενέργεια και τις υπηρεσίες.

Σε διάστημα ενός μηνός, αυξήσεις τιμών υπήρξαν, μεταξύ άλλων, σε: μοσχάρι (1,1%), πουλερικά (2,6%), ψάρια νωπά (1%), Ελαιόλαδο (9,5%), λαχανικά νωπά (1,1%), ζάχαρη- σοκολάτες- γλυκά- παγωτά (1%), λοιπά τρόφιμα (3%), Καφέ (5,3%), ενοίκια κατοικιών (0,6%), ηλεκτρισμό (5,7%), φυσικό αέριο (2,7%), καύσιμα και λιπαντικά (0,2%) και μεταφορά επιβατών με αεροπλάνο (11,8%).

Σε ένα έτος οι σημαντικότερες ανατιμήσεις εντοπίζονται σε:

  • Ψωμί (2%), άλλα προϊόντα αρτοποιίας και ζαχαροπλαστικής (5,8%),
  • Κρέατα (6,2%),
  • Ψάρια νωπά (7%),
  • Γιαούρτι (3,4%),
  • Φρούτα (19,3%),
  • Λαχανικά κατεψυγμένα (3,6%),
  • Ζάχαρη- σοκολάτες- γλυκά- παγωτά (6,4%),
  • Καφέ (16,8%),
  • Ένδυση και υπόδηση (8,4%),
  • Ενοίκια κατοικιών (11,3%),
  • Ηλεκτρισμό (18,9%),
  • Φυσικό αέριο (4,4%),
  • Πακέτο διακοπών (6,4%),
  • Εστιατόρια- ζαχαροπλαστεία- καφενεία- κυλικεία (6%),
  • Ξενοδοχεία- μοτέλ- πανδοχεία (5,7%) και
  • Ασφάλιστρα υγείας (7%).

Σε ποιους παράγοντες οφείλεται η αύξηση

Σύμφωνα με την ΕΛΣΤΑΤ, η αύξηση του γενικού δείκτη τιμών καταναλωτή τον Ιούλιο προήλθε κυρίως από τις μεταβολές στις ακόλουθες ομάδες αγαθών και υπηρεσιών:

1. Από τις αυξήσεις των δεικτών κατά:

  • 2,8% στην ομάδα «Διατροφή και μη αλκοολούχα ποτά», λόγω αύξησης κυρίως των τιμών σε: ψωμί, άλλα προϊόντα αρτοποιίας και ζαχαροπλαστικής, κρέατα (γενικά), νωπά ψάρια, γιαούρτι, φρούτα (γενικά), λαχανικά κατεψυγμένα, ζάχαρη- σοκολάτες- γλυκά- παγωτά, καφέ. Μέρος της αύξησης αυτής αντισταθμίστηκε από τη μείωση κυρίως των τιμών σε: ζυμαρικά, ελαιόλαδο.
  • 1,8% στην ομάδα «Αλκοολούχα ποτά και καπνός», λόγω αύξησης κυρίως των τιμών σε: αλκοολούχα ποτά (μη σερβιριζόμενα), τσιγάρα.
  • 8,4% στην ομάδα «Ένδυση και υπόδηση», λόγω αύξησης των τιμών στα είδη ένδυσης και υπόδησης.
  • 6,6% στην ομάδα «Στέγαση», λόγω αύξησης κυρίως των τιμών σε: ενοίκια κατοικιών, επισκευή και συντήρηση κατοικίας, υπηρεσίες που σχετίζονται με το σπίτι, ηλεκτρισμό, φυσικό αέριο. Μέρος της αύξησης αυτής αντισταθμίστηκε από τη μείωση κυρίως των τιμών σε: πετρέλαιο θέρμανσης, στερεά καύσιμα.
  • 2% στην ομάδα «Υγεία», λόγω αύξησης κυρίως των τιμών σε: φαρμακευτικά προϊόντα, ιατρικά προϊόντα, ιατρικές- οδοντιατρικές και παραϊατρικές υπηρεσίες, νοσοκομειακή περίθαλψη.
  • 2,1% στην ομάδα «Επικοινωνίες», λόγω αύξησης κυρίως των τιμών στις τηλεφωνικές υπηρεσίες. Μέρος της αύξησης αυτής αντισταθμίστηκε από τη μείωση κυρίως των τιμών στον τηλεφωνικό εξοπλισμό κινητών τηλεφώνων.
  • 0,8% στην ομάδα «Αναψυχή- Πολιτιστικές δραστηριότητες», λόγω αύξησης κυρίως των τιμών σε: μικρά είδη αναψυχής- άνθη- κατοικίδια ζώα, ψυχαγωγικές και πολιτιστικές υπηρεσίες, πακέτο διακοπών. Μέρος της αύξησης αυτής αντισταθμίστηκε από τη μείωση κυρίως των τιμών σε: εξοπλισμό επεξεργασίας ήχου και εικόνας, εξοπλισμό επεξεργασίας πληροφοριών, διαρκή αγαθά αναψυχής.
  • 2,6% στην ομάδα «Εκπαίδευση», λόγω αύξησης κυρίως των τιμών σε: δίδακτρα προσχολικής και πρωτοβάθμιας εκπαίδευσης, δίδακτρα δευτεροβάθμιας εκπαίδευσης.
  • 6,2% στην ομάδα «Ξενοδοχεία- Καφέ- Εστιατόρια», λόγω αύξησης κυρίως των τιμών σε: εστιατόρια- ζαχαροπλαστεία- καφενεία- κυλικεία, ξενοδοχεία- μοτέλ- πανδοχεία.
  • 0,6% στην ομάδα «’Αλλα αγαθά και υπηρεσίες», λόγω αύξησης κυρίως των τιμών σε: κομμωτήρια και καταστήματα προσωπικής φροντίδας, υπηρεσίες κοινωνικής προστασίας, ασφάλιστρα υγείας, άλλες υπηρεσίες. Μέρος της αύξησης αυτής αντισταθμίστηκε από τη μείωση κυρίως των τιμών σε: άλλα είδη ατομικής φροντίδας, ασφάλιστρα οχημάτων.

2. Από τη μείωση του δείκτη κατά:

1,1% στην ομάδα «Μεταφορές», λόγω μείωσης κυρίως των τιμών σε: μεταχειρισμένα αυτοκίνητα, καύσιμα και λιπαντικά. Μέρος της μείωσης αυτής αντισταθμίστηκε από την αύξηση κυρίως των τιμών σε: καινούργια αυτοκίνητα, ανταλλακτικά και αξεσουάρ αυτοκινήτου, συντήρηση και επισκευή εξοπλισμού προσωπικής μεταφοράς, άλλες υπηρεσίες σχετικές με την προσωπική μεταφορά, εισιτήρια μεταφοράς επιβατών με αεροπλάνο.

Παράλληλα, ο γενικός δείκτης σημείωσε μείωση 0,4% τον Ιούλιο 2025 σε σύγκριση με τον Ιούνιο 2025, έναντι μείωσης 0,7% που σημειώθηκε κατά την αντίστοιχη σύγκριση του προηγούμενου έτους.

Όσον αφορά τον εναρμονισμένο πληθωρισμό, αυτός αυξήθηκε 3,7% τον Ιούλιο σε ετήσια βάση, έναντι αύξησης 3% τον Ιούλιο πέρυσι. Σε μηνιαία σύγκριση, παρουσίασε μείωση 0,3%, έναντι μείωσης 0,5% που σημειώθηκε κατά την αντίστοιχη σύγκριση του προηγούμενου έτους.