Επιχειρηματικά Νέα

Στην κόψη του ξυραφιού ο τουρισμός

Κοινοποιήστε

Σχολιάστε

Διαβάζεται σε 2 λεπτά

Στην κόψη του ξυραφιού ο τουρισμός

ECTAA, ETOA, Hortec, World Travel Tourism Council εκφράζουν έντονα τις ανησυχίες τους ώστε να αποφευχθεί το χάος κατά τις διακοπές των Χριστουγέννων από τις διάσπαρτες αποφάσεις που λαμβάνουν οι ευρωπαϊκές κυβερνήσεις.

Οι διαρροές επαναφοράς ενός γενικευμένου lockdown από την παραλλαγή της Omicron στην Ευρώπη, παρά την κατοχή πιστοποιητικών εμβολιασμού οδηγούν και πάλι το κλάδο φιλοξενίας και εστίασης στην Ελλάδα σε απόγνωση.

Στη δίνη των παραλλαγών η Ελλάδα

Στο μάτι του κυκλώνα βρίσκεται για άλλη μία φορά η Ελλάδα, καθώς χιλιάδες που θα περνούσαν τα σύνορα, μεταξύ άλλων για να επισκεφτούν φίλους, συγγενείς, για να επισκεφτούν κέντρα πόλεων κυρίως Αθήνα και Θεσσαλονίκη ή για θρησκευτικό πολιτιστικό τουρισμό ακυρώνουν ή αναβάλλουν τα ταξίδια τους.

Σε κίνδυνο μεγάλο, μη έχοντας προλάβει να ανακάμψουν, εισέρχονται πάλι, σύμφωνα με τους τουριστικούς φορείς, οι ταξιδιωτικοί πράκτορες, ενώ ECTAA, ETOA, Hortec, World Travel Tourism Council υπογραμμίζουν με έντονο τρόπο ότι η επαναφορά των μέτρων υπονομεύουν όλες τις προσπάθειες που έχουν γίνει μέχρι τώρα, συμπεριλαμβανομένου και των προσπαθειών για την απόκτηση του Ψηφιακού Πιστοποιητικού Covid της ΕΕ με στόχο την άρση των περιορισμών μετακίνησης για όσους έχουν εμβολιαστεί και νοσήσει. Το κέντρο ECDC σημειωτέον αναφέρει σε πρόσφατη μελέτη του ότι η παραλλαγή είναι παρούσα σε όλη την Ευρώπη και ότι οι λοιμώξεις οφείλονται κυρίως σε μεταδόσεις στην κοινότητα και από περιπτώσεις που σχετίζονται με τις μετακινήσεις και τα ταξίδια, προσθέτοντας ότι οι ταξιδιωτικοί περιορισμοί είναι αναποτελεσματικοί στην μείωση της μετάδοσης του ιού, των νοσηλειών ή των θανάτων.

Οι διανυκτερεύσεις στην Ευρώπη των 27 το χειμώνα 2020-2021 μειώθηκαν κατά 71% σε σύγκριση με το χειμώνα 2018-2019, ενώ οι χειμερινές διακοπές, σύμφωνα με τα στοιχεία της Eurostat 2018-2019 εκπροσωπούσαν το 33,7% των συνολικών διανυκτερεύσεων στα τουριστικά καταλύματα.

Το χαρτοφυλάκιο των τουριστικών προϊόντων της Ελλάδας

Στο βασικό χαρτοφυλάκιο των τουριστικών προϊόντων της Ελλάδας περιλαμβάνονται τέσσερα προϊόντα: ο ήλιος και θάλασσα, ο ναυτικός τουρισμός, ο πολιτιστικός και θρησκευτικός τουρισμός, τα city break και MICE, ενώ στα συμπληρωματικά προϊόντα η επίσκεψη σε συγγενείς και φίλους, η οικοτουρισμός, αγροτουρισμός, ο τουρισμός γαστρονομίας, ευεξίας κ.ά.

Ο Πολιτιστικός & Θρησκευτικός Τουρισμός είναι το μόνο από τα βασικά τουριστικά προϊόντα που δεν παρουσίασε συνεχή άνοδο την τελευταία τετραετία. Η Ελλάδα σύμφωνα με στοιχεία του ΣΕΤΕ δεν περιλαμβάνεται στις πρώτες δέκα χώρες της διεθνούς ζήτησης για θρησκευτικό πολιτιστικό τουρισμό. Πρώτη είναι η Ιταλία, δεύτερη η Γαλλία, ακολουθεί η Ισπανία, ενώ τελευταίο είναι το Μεξικό.

Η ζήτηση του City Break αυξήθηκε την τελευταία τετραετία (+11,6%), με τη Γερμανία να αποτελεί το δημοφιλέστερο προορισμό. Ο συνδυασμός ενός ευρέος φάσματος πολιτιστικών δραστηριοτήτων και δραστηριοτήτων / εμπειριών ελεύθερου χρόνου αποτελούν τους βασικούς παράγοντες για την επιλογή ενός προορισμού City Break. Δεύτερη στην κατάταξη της διεθνούς ζήτησης για αστικό τουρισμό είναι οι ΗΠΑ και 3η η Γαλλία, ακολουθεί η Ιταλία, ενώ τελευταία στη λίστα των 10 χωρών είναι η Ταϋλάνδη. Στη λίστα των 10 διεθνών προορισμών για αστικό τουρισμό δεν υπάρχει η Ελλάδα.

Η ζήτηση του MICE εμφάνισε ανάπτυξη την τελευταία τετραετία (+7,4%), με την Γερμανία να αποτελεί το δημοφιλέστερο προορισμό. Τα βασικά κριτήρια επιλογής προορισμού MICE από οργανισμούς στην Ευρώπη είναι η πολιτική / οικονομική σταθερότητα (31%), η ασφάλεια (28%), η συμμετοχή στο προτιμώμενο πρόγραμμα προμηθευτών της εταιρείας / οργανισμού (24%), η ανάγκη για συγκεκριμένο τύπο τοποθεσίας – π.χ. αεροδρόμιο κοντά στο συνεδριακό κέντρο, κοντά στον πελάτη (24%), η ευκολία πρόσβασης μέσω αεροπλάνου / μεταφορικού μέσου στην τοποθεσία. Στην λίστα των 10 προορισμών με την υψηλότερη ζήτηση πρώτη είναι η Γερμανία, ακολουθούν οι ΗΠΑ, Κίνα, Μεξικό με τελευταία την Ιαπωνία.

Στην λίστα των 10 δημοφιλέστερων προορισμών του ήλιου και θάλασσα, την 3η θέση κατέχει η Ελλάδα, μετά την Τουρκία, με πρώτη την Ισπανία.

Στην κόψη του ξυραφιού θα βρεθούν οι εισπράξεις από ένα γενικευμένο lockdown ή από μέτρα που έρχονται σε αντίθεση με τους στόχους της έκδοσης του ψηφιακού πιστοποιητικού νόσησης κατά κοινή ομολογία των φορέων του τουρισμού. Στην Ελλάδα, αν και τα έσοδα αυξήθηκαν κατά 142% την περίοδο Ιανουαρίου-Οκτωβρίου 2021, τα οφέλη κινδυνεύουν να αναχαιτιστούν, καθώς η εισερχόμενη ταξιδιωτική κίνηση στην οποία βασίζεται η χώρα θα διακοπεί απότομα.