Συνάντηση αντιπροσωπείας ΣΕΒΙΤΕΛ με δημοσιογράφους - Τα θέματα που αναδείχθηκαν
20/06/2025 | 15:35
09/08/2025 | 14:44
Την Τρίτη 17 Ιουνίου διεξήχθη συνάντηση αντιπροσωπείας του ΣΕΒΙΤΕΛ με ομάδα δημοσιογράφων που καλύπτουν το ρεπορτάζ του κλάδου της ελαιοκομίας.
Από πλευράς ΣΕΒΙΤΕΛ συμμετείχαν ο πρόεδρος του ΔΣ κ. Κ. Κουτσιούμπης, ο κ. Μ. Γιαννούλης, ο κ. T. Brinkmann, καθώς και ο πρόεδρος του ΣΥΤΕΚ κ. Γ. Ανδρεαδάκης.
Ο πρόεδρος του ΣΕΒΙΤΕΛ ευχαρίστησε τους παρευρισκόμενους δημοσιογράφους για την απόκρισή τους στο κάλεσμα του Συνδέσμου και εξήγησε ότι η συνάντηση αυτή έχει τον χαρακτήρα μιας συζήτησης γύρω από τα θέματα που απασχολούν την Ελληνική Βιομηχανία Τυποποίησης Ελαιολάδου. Εν συνεχεία, μίλησε για την αύξηση της παγκόσμιας παραγωγής ελαιολάδου, τονίζοντας ότι η ελληνική παραγωγή έφτασε τους 250.000 τόνους περίπου, σημειώνοντας σημαντική αύξηση σε σχέση με τους 130.000 τόνους της προηγούμενης χρονιάς. Αυτό είχε ως αποτέλεσμα την σταδιακή αποκλιμάκωση των τιμών μετά τη ραγδαία αύξηση της περσινής περιόδου και την σταδιακή αποκατάσταση τους σε τιμές καταναλωτή από τα 7,90-10,50 το λίτρο. Η προσαρμογή της Βιομηχανίας Τυποποίησης Ελαιολάδου ήταν άμεση στις πτωτικές προσαρμογές των τιμών πώλησης των ελαιολάδων στο ράφι των σουπερμάρκετ.
Αντιδράσεις δημοσιογράφων στην τοποθέτηση ότι ευθύνονται οι ίδιοι για την άνοδο των τιμών στο ελαιόλαδο
Οι δημοσιογράφοι έδειξαν έντονο ενδιαφέρον για το θέμα των τιμών και το πως θα διαμορφωθούν από εδώ και στο εξής. Ωστόσο, η τοποθέτηση του κ. Ανδρεαδάκη ότι οι δημοσιογράφοι ευθύνονται για την άνοδο των τιμών στο ελαιόλαδο προκάλεσε την έντονη αντίδραση των παρευρισκόμενων δημοσιογράφων. Ο κ. Γιαννούλης θέλοντας να κατευνάσει τις αντιδράσεις επισήμανε ότι οι δημοσιογράφοι είναι οι τελευταίοι που ευθύνονται για την άνοδο των τιμών και ότι αυτή προκύπτει από το ισοζύγιο προσφοράς-ζήτησης. Παρόλα αυτά, παρατηρείται ότι σε περιπτώσεις που αυξάνονται οι τιμές, οι δημοσιογράφοι και δη αυτοί που πρόσκεινται στην αντιπολίτευση, έχουν ως πάγια τακτική τους τον καταιγισμό δημοσιευμάτων και ρεπορτάζ για να δώσουν έμφαση στο γεγονός. Τόνισε επίσης ότι το ελαιόλαδο δεν γίνεται να έχει την ίδια τιμή με πριν 30 χρόνια, την στιγμή που έχει ανέβει το κόστος παραγωγής και αυτό είναι κάτι που οι ίδιοι οι δημοσιογράφοι θα πρέπει να επικοινωνήσουν.
«Η διακίνηση χύμα ελαιολάδου δημιουργεί συνθήκες αθέμιτου ανταγωνισμού»
Ο κ. Κουτσιούμπης εστίασε στο πρόβλημα της διακίνησης χύμα ελαιολάδου και ειδικότερα του 16κιλου τενεκέ, η οποία πλήττει τον κλάδο της Τυποποίησης δημιουργώντας συνθήκες αθέμιτου ανταγωνισμού και θέτει σε κίνδυνο την υγεία των καταναλωτών, οι οποίοι καταναλώνουν αμφιβόλου ποιότητας ελαιόλαδα. Την ίδια στιγμή, το κράτος χάνει τεράστια ποσά από τη μη καταβολή φόρων, τα οποία κυμαίνονται από 300-600 εκατ. ευρώ, ανάλογα με την τιμή του προϊόντος κάθε χρονιά. Ο ΣΕΒΙΤΕΛ αναφέρει ότι έχει κάνει πολλές επαφές με την Πολιτεία όλα αυτά τα χρόνια χωρίς ωστόσο να έχει βγει κάτι. Αυτό που ζητάει, όπως επισημαίνει, είναι η εφαρμογή της ισχύουσας νομοθεσίας, η οποία υπάρχει αλλά δεν εφαρμόζεται.
Ο κ. Γιαννούλης επεσήμανε ότι από τους 250.000 τόνους, τα 130.000 αφορούν εξαγωγές, τα 15.000-16.000 πωλούνται στο εσωτερικό λιανεμπόριο, 10.000 τόνοι αφορούν την αυτοκατανάλωση και τα υπόλοιπα αφορούν τη διακίνηση χύμα ελαιολάδου. «Η Πολιτεία γνωρίζει το πρόβλημα, αλλά κανένας πολιτικός δεν αναλαμβάνει να το λύσει φοβούμενος το όποιο πολιτικό κόστος. Γι' αυτό οι εκπρόσωποι του ΣΕΒΙΤΕΛ θεωρούν ότι η εφαρμογή του ηλεκτρονικού δελτίου αποστολής και του ελαιοκομικού μητρώου είναι μέτρα προς τη σωστή κατεύθυνση και θα ωφελήσουν την μεταποίηση του ελαιολάδου», σημείωσε ο ίδιος.
Στόχος της ελληνικής Βιομηχανίας Τυποποίησης Ελαιολάδου η αύξηση της εγχώριας κατανάλωσης
Το επόμενο θέμα στο οποίο εστίασε ο πρόεδρος του ΣΕΒΙΤΕΛ είναι η μείωση της κατανάλωσης. Πριν τον κορωνοϊό, η εσωτερική κατανάλωση η οποία αφορά το εσωτερικό λιανεμπόριο ανερχόταν στους 30.000 τόνου. Σύμφωνα με μετρήσεις τις Nielsen, η περσινή εσωτερική κατανάλωση ανήλθε στους 13.250 τόνους, ενώ φέτος σημείωσε μικρή αύξηση καταγράφοντας 15.800 τόνους, η οποία οφείλεται στην μείωση των τιμών και την εξισορρόπησή τους αρκετές φορές με αυτή του χύμα ελαιολάδου. Στόχος της ελληνικής Βιομηχανίας Τυποποίησης Ελαιολάδου είναι η αύξηση της εγχώριας κατανάλωσης. Για το λόγο αυτό ετοιμάζει κάποιες συνέργειες με τα σουπερμάρκετ, οι εταιρείες κάνουν αρκετές προωθητικές ενέργειες και προσφορές, ενώ σχεδιάζεται και μια καμπάνια με τηλεοπτικά σποτ για τα οφέλη και τα πλεονεκτήματα του τυποποιημένου ελαιόλαδου.
Μόλις 8.000-10.000 τόνοι αφορούν την κατανάλωση τυποποιημένου ελαιολάδου στην εστίαση
Ο κ. Κουτσιούμπης επίσης στάθηκε στο κομμάτι της εστίασης και στην ανάγκη να εξαργυρωθεί το κεφάλαιο των 30 εκατ. τουριστών οι οποίοι επισκέπτονται τη χώρα μας κάθε χρόνο. Δεδομένου ότι επισκέπτες αυτοί πρέπει να τραφούν, είναι σημαντική η κατανάλωση του ελαιολάδου στην εστίαση. Ωστόσο, υπολογίζεται ότι μόλις 8.000-10.000 τόνοι αφορούν την κατανάλωση τυποποιημένου ελαιολάδου στην εστίαση και το υπόλοιπο αφορά χύμα. Και σε αυτόν τον τομέα υπάρχει η σχετική νομοθεσία αλλά στην πορεία σταμάτησε να εφαρμόζεται και σταμάτησαν οι έλεγχοι από τον ΕΦΕΤ και τον Υπουργείο Ανάπτυξης. Ο ΣΕΒΙΤΕΛ ζητάει την εφαρμογή της σχετικής νομοθεσίας που απαγορεύει τη χρήση επαναχρησιμοποιούμενων συσκευασιών στη μαζική εστίαση και ζητάει την αύξηση των ελέγχων.
Οι εταιρείες καταβάλλουν μεγάλη προσπάθεια για την αύξηση των εξαγωγών τους
Από πλευράς δημοσιογράφων, τέθηκε η ερώτηση για το θέμα των δασμών στις εισαγωγές των προϊόντων στις ΗΠΑ. Οι εκπρόσωποι του ΣΕΒΙΤΕΛ απάντησαν ότι είναι ένα θέμα το οποίο το παρακολουθούν, αλλά επί του παρόντος δεν υπάρχει κάτι για να πουν, καθώς υπάρχει μια αναστολή στην απόφαση αυτή, έως τον επόμενο μήνα. Αν ισχύσουν οι δασμοί οι οποίοι ανακοινώθηκαν το προηγούμενο διάστημα, ο ΣΕΒΙΤΕΛ ταυτίζεται με την άποψη του πρωθυπουργού ότι η Ελλάδα θα συμπορευτεί με την ΕΕ. Ο κ. Brinkmann τόνισε ότι υπάρχει μια αύξηση των παραγγελιών αυτό το διάστημα της αναστολής προκειμένου να προλάβουν την ενδεχόμενη αύξηση των δασμών (αυτή τη στιγμή είναι 10%). Στο ίδιο μήκος κύματος, τέθηκε από τους δημοσιογράφους ερώτηση και για τις εξαγωγές και τον όγκο τους, καθώς και για τον όγκο των εξαγωγών στις ΗΠΑ. Οι εξαγωγές υπολογίζονται σε 45.000-50.000 τόνους, ενώ και εδώ εμφανίζεται το πρόβλημα της διακίνησης του χύμα προϊόντος. Οι εταιρείες καταβάλλουν μεγάλη προσπάθεια για την αύξηση των εξαγωγών τους, συμμετέχουν σε εκθέσεις στο εξωτερικό και παράγουν συνεχώς νέα προϊόντα με σκοπό την εξαγωγή και κάνουν συνεχώς σοβαρές επενδύσεις για να προσδώσουν προστιθέμενη αξία στο προϊόν τους.
Μια ενδιαφέρουσα τοποθέτηση που έγινε από πλευράς δημοσιογράφων αφορούσε τη μηνιαία δημοσίευση των πωλήσεων στην Ισπανία από την ANIERAC, τον αντίστοιχο ΣΕΒΙΤΕΛ της Ισπανίας και τέθηκε το ερώτημα γιατί δεν κάνει αντίστοιχο ο ΣΕΒΙΤΕΛ. Ο κ. Κουτσιούμπης απάντησε ότι αυτό είναι κάτι το οποίο θα μπορούσε να γίνει και θα εξεταστεί.
Σχολιάστε