Fit for Green

Netflix, Microsoft, Apple, Meta στη μάχη για το κλίμα

Κοινοποιήστε

Σχολιάστε

Διαβάζεται σε 2 λεπτά

Netflix, Microsoft, Apple, Meta στη μάχη για το κλίμα

Η κλιματική αλλαγή έχει φέρει στο επίκεντρο των συζητήσεων τον ρόλο των επιχειρήσεων στη μείωση των εκπομπών άνθρακα.

Η πιο πρόσφατη πρωτοβουλία που συζητήθηκε διεθνώς είναι η συμφωνία της Netflix με την American Forest Foundation (AFF), η οποία ανακοινώθηκε τον Σεπτέμβριο του 2025. Πρόκειται για μια μακροπρόθεσμη συνεργασία, διάρκειας 15 ετών, που αφορά την αγορά πιστώσεων άνθρακα (carbon credits) από το πρόγραμμα “Fields & Forests” της AFF.

Τι σημαίνει «αγορά πιστώσεων άνθρακα»; Όταν μία εταιρεία ή ένας οργανισμός πληρώνει για έργα που μειώνουν ή απορροφούν εκπομπές διοξειδίου του άνθρακα, ώστε να «αντισταθμίσει» τις δικές του εκπομπές ρύπων και να μειώσει το περιβαλλοντικό του αποτύπωμα.

Για παράδειγμα η Netflix δεν έκανε απλά μία οικονομική συμφωνία. Η συνεργασία με την AFF αντικατοπτρίζει μια νέα τάση, όπου οι μεγάλες εταιρείες αναγνωρίζουν ότι η περιβαλλοντική υπευθυνότητα δεν είναι συμπληρωματική αλλά κομμάτι της επιχειρηματικής τους στρατηγικής. Για τη Netflix, ο στόχος είναι σαφής: η επίτευξη μηδενικών εκπομπών άνθρακα (net-zero) μέσα στα επόμενα χρόνια.

Fields & Forests

Το πρόγραμμα “Fields & Forests”, στο οποίο εντάσσεται η συμφωνία, συνεργάζεται με οικογένειες ιδιοκτητών δασών στις Ηνωμένες Πολιτείες με σκοπό να μετατρέψει αναξιοποίητες εκτάσεις γης σε δάση. Μέσα από τη διαδικασία αυτή, επιτυγχάνεται διπλός στόχος: αφενός, η απορρόφηση διοξειδίου του άνθρακα μέσω της αναδάσωσης και, αφετέρου, η ενίσχυση της τοπικής οικονομίας. Η αρχική φάση της συμφωνίας προβλέπει τη διαχείριση 6.000 στρεμμάτων, με στόχο να επεκταθούν σε 75.000 έως το 2032. Υπολογίζεται ότι θα παραχθούν περίπου 4,8 εκατομμύρια πιστωτικά άνθρακα.

Να διευκρινίσουμε ότι στις Ηνωμένες Πολιτείες μεγάλο ποσοστό δασικών εκτάσεων (πάνω από 35%) ανήκει σε ιδιώτες και οικογένειες — δεν είναι όλα κρατικά δάση, όπως έχουμε συνηθίσει στην Ευρώπη ή στην Ελλάδα. Αυτοί οι λεγόμενοι «family forest owners» διαχειρίζονται εκτάσεις που συχνά μένουν αναξιοποίητες ή δεν έχουν επαρκή φροντίδα.

Το πρόγραμμα «Fields & Forests» συνεργάζεται ακριβώς με αυτούς τους μικρούς ιδιοκτήτες, για να τους βοηθήσει να μετατρέψουν εκτάσεις που δεν αποφέρουν έσοδα (π.χ. γεωργική γη που δεν καλλιεργείται ή υποβαθμισμένα χωράφια) σε παραγωγικά και βιώσιμα δάση. Έτσι, οι οικογένειες ωφελούνται οικονομικά μέσω της πώλησης πιστώσεων άνθρακα, ενώ ταυτόχρονα αυξάνεται η δασοκάλυψη και η απορρόφηση CO₂.

Παγκόσμια τάση

Η συγκεκριμένη συνεργασία δεν αποτελεί μεμονωμένο παράδειγμα. Αντίθετα, εντάσσεται σε μια παγκόσμια τάση, όπου οι κολοσσοί της τεχνολογίας και των Μέσων Κοινωνικής Δικτύωσης επενδύουν σε προγράμματα αναδάσωσης και αγοράς carbon credits (πιστώσεις άνθρακα).

Η Microsoft, για παράδειγμα, έχει επενδύσει πάνω από 8 δισεκατομμύρια δολάρια σε τεχνολογίες που στοχεύουν στην απομάκρυνση CO₂. Θεωρείται όχι μόνο αγοραστής αλλά και χρηματοδότης πιστώσεων άνθρακα. Από τη μία δηλαδή επενδύει κεφάλαια σε startups και τεχνολογίες απομάκρυνσης άνθρακα, όπου χωρίς τα κεφάλαια της οι τεχνολογίες αυτές δύσκολα θα αναπτύσσονταν, από την άλλη αγοράζει τις πιστώσεις άνθρακα που παράγονται μέσα από αυτά τα έργα, ώστε να «σβήσει» μέρος των δικών της εκπομπών και να πιάσει τους κλιματικούς στόχους που έχει θέσει (carbon negative μέχρι το 2030). Επίσης, η Microsoft έχει συνάψει συμφωνίες για την απορρόφηση 1,4 εκατομμυρίων τόνων CO₂ από έργα αναδάσωσης σε πρώην περιοχές εξόρυξης στις ΗΠΑ.

2030 χρονιά «σταθμός»

Η Apple επενδύει σε έργα αναδάσωσης και προστασίας δασών μέσω του προγράμματος «Restore Fund» και χρησιμοποιεί πιστώσεις άνθρακα για να αντισταθμίσει μέρος των εκπομπών της, έχοντας ήδη αποσύρει πάνω από 700.000 τόνους CO₂ και στοχεύοντας να επιτύχει ουδετερότητα εκπομπών σε ολόκληρη την αλυσίδα αξίας της έως το 2030.

Η Google, μέσω της μητρικής της εταιρείας Alphabet, συνεργάζεται με τη βραζιλιάνικη startup Mombak για την αναδάσωση της Αμαζονίας, αγοράζοντας 50.000 τόνους CO₂. Η επένδυση αυτή δεν είναι μόνο μια περιβαλλοντική κίνηση αλλά και μια στρατηγική τοποθέτηση σε έναν από τους πιο σημαντικούς πνεύμονες του πλανήτη.

Η Meta, γνωστή ως ο όμιλος πίσω από το Facebook και το Instagram, έχει δεσμευθεί να αγοράσει έως 3,9 εκατομμύρια πιστώσεις άνθρακα από έργα αποκατάστασης δασών στη Λατινική Αμερική. Στόχος της είναι να επιτύχει μηδενικές εκπομπές έως το 2030, γεγονός που την κατατάσσει ανάμεσα στις εταιρείες που πιέζουν για ταχύτερες λύσεις.

Την ίδια στιγμή, startups όπως η Climeworks από την Ελβετία αναπτύσσουν τεχνολογίες άμεσης δέσμευσης CO₂ από την ατμόσφαιρα (Direct Air Capture). Τι κάνει αυτή η εταιρεία; Η Climeworks αναπτύσσει μηχανισμούς που απορροφούν CO₂ απευθείας από τον αέρα — και στη συνέχεια το αποθηκεύει μόνιμα στο υπέδαφος μέσω μετατροπής του σε γεωλογικά στρώματα. Η Climeworks έχει ήδη εξασφαλίσει πάνω από 1 δισεκατομμύριο δολάρια χρηματοδότησης και συνεργάζεται με εταιρείες όπως η TikTok, που αγοράζουν πιστώσεις άνθρακα για να αντισταθμίσουν τις εκπομπές τους.

Παρότι τα παραπάνω παραδείγματα δείχνουν ότι ο κλάδος της τεχνολογίας βρίσκεται στην πρώτη γραμμή αυτών των πρωτοβουλιών, είναι σαφές ότι ο δρόμος είναι μακρύς. Σε έναν κόσμο όπου η κλιματική αλλαγή απαιτεί άμεσες και συντονισμένες ενέργειες, η συνεργασία μεταξύ επιχειρήσεων και περιβαλλοντικών οργανισμών μπορεί να αποδειχθεί καθοριστική. H μάχη για το κλίμα χρειάζεται τη δύναμη των μεγάλων εταιρειών ψυχαγωγίας, Μέσων Κοινωνικής Δικτύωσης και τεχνολογίας.