Food for Thought

​Το στρατηγικό management ως εργαλείο χάραξης μακρόπνοης και βιώσιμης οικονομικής ανάπτυξης

Κοινοποιήστε

Σχολιάστε

Διαβάζεται σε 2 λεπτά

​Το στρατηγικό management ως εργαλείο χάραξης μακρόπνοης και βιώσιμης οικονομικής ανάπτυξης

Η στρατηγική διαχείριση είναι ο συνεχής σχεδιασμός, η παρακολούθηση, η ανάλυση και η αξιολόγηση των πόρων και των διαδικασιών που πρέπει να διαθέτει ένας οργανισμός για την επίτευξη των στόχων και των σκοπών του. Επειδή τα επιχειρηματικά περιβάλλοντα είναι δυναμικά, ένας οργανισμός πρέπει να αξιολογεί συνεχώς τις στρατηγικές του για να παραμένει ανταγωνιστικός και να επιτυγχάνει τους μακροπρόθεσμους στόχους του.

Η διαδικασία στρατηγικής διαχείρισης βοηθά τους οργανισμούς να εξετάσουν την τρέχουσα κατάστασή τους, να αναπτύξουν σχέδια δράσης, να εφαρμόσουν αυτά τα σχέδια και να αναλύσουν την αποτελεσματικότητά τους. Η διαδικασία συνήθως περιλαμβάνει πέντε βασικά στάδια, αλλά οι στόχοι και τα αποτελέσματα μπορούν να διαφέρουν σημαντικά ανάλογα με τους στόχους ενός οργανισμού, καθώς και το εσωτερικό και εξωτερικό του περιβάλλον.

Η στρατηγική διαχείριση επιτρέπει σε έναν οργανισμό να έχει σαφή κατανόηση της αποστολής του, του οράματός του για το πού θέλει να βρίσκεται στο μέλλον και των αξιών που θα καθοδηγούν τις ενέργειές του. Η διαδικασία απαιτεί δέσμευση στον στρατηγικό σχεδιασμό , ο οποίος αποτελεί υποσύνολο της επιχειρηματικής διαχείρισης που απαιτεί από έναν οργανισμό να προσδιορίσει τους βραχυπρόθεσμους και μακροπρόθεσμους στόχους του. Ο στρατηγικός σχεδιασμός περιλαμβάνει επίσης τον σχεδιασμό των διαδικασιών και των πόρων που απαιτούνται για την επίτευξη αυτών των στόχων.

Η ύπαρξη μιας καθορισμένης διαδικασίας για τη διαχείριση των στρατηγικών ενός οργανισμού μπορεί να βοηθήσει την ηγεσία να λαμβάνει καλύτερες αποφάσεις και να αναπτύσσει γρήγορα νέους στόχους, ώστε να συμβαδίζει με τις εξελισσόμενες τεχνολογίες, την αγορά και τις επιχειρηματικές συνθήκες. Η στρατηγική διαχείριση μπορεί να βοηθήσει έναν οργανισμό να αποκτήσει ανταγωνιστικό πλεονέκτημα , να βελτιώσει το μερίδιο αγοράς του και να σχεδιάσει για το μέλλον.

Τα σημαντικότερα γνωμικά για την στρατηγική είναι τα εξής:

  • “Να φαίνεσαι αδύναμος όταν είσαι δυνατός και δυνατός όταν είσαι αδύναμος.” Σουν Τζου
  • “Πέντε ελαττώματα επικίνδυνα για έναν στρατηγό: Αν είναι παράτολμος, οι άντρες του θα σκοτωθούν. Αν είναι δειλός, ο στρατός του θα αιχμαλωτισθεί. Αν είναι οξύθυμος, θα αντιδρά από θυμό. Αν είναι υπερόπτης, μπορεί να εξαπατηθεί. Αν είναι δεμένος με τους άντρες του, θα διστάσει την κρίσιμη στιγμή.” Σουν Τζου
  • “Η Ρωσία έχει δύο στρατηγούς που μπορεί να εμπιστεύεται: Τους στρατηγούς Ιανουάριο και Φεβρουάριο.” Τσάρος Νικόλαος Α’
  • “Στρατηγική με τακτικούς ελιγμούς είναι ο πιο σίγουρος δρόμος για τη νίκη. Τακτικοί ελιγμοί χωρίς στρατηγική, είναι ο θόρυβος πριν την ήττα.” Σουν Τζου
  • “Οι αρχές της στρατηγικής είναι να ξέρεις το πεδίο μάχης, να ξέρεις τις δυνάμεις του αντιπάλου σου και να κάνεις κάτι που ο αντίπαλος σου δεν περιμένει.” Σουν Τζου
  • “Μη συγκαλείτε ποτέ πολεμικό συμβούλιο, αλλά να παίρνετε τη γνώμη του καθενός, ιδιαιτέρως.” Ναπολέων Βοναπάρτης
  • “Το μισό μιας νίκης είναι η επιλογή του πεδίου μάχης. Το άλλο μισό είναι η επιλογή της κατάλληλης στιγμής.” Jacques Deval
  • “Μην καταλαμβάνεις μια θέση που είναι απομονωμένη και αποκομμένη από πόρους.“ Σουν Τζου
  • “Τι θέλεις να επιτύχεις ή να αποτύχεις; Για να πετύχεις, η απάντηση είναι στόχοι. Πως θα ενεργήσεις για να πετύχεις τα επιθυμητά αποτελέσματα; Η απάντηση είναι στρατηγική.” William E. Rothschild
  • “Αν ο αντίπαλος σου προτείνει ισοπαλία, προσπάθησε να καταλάβεις γιατί θεωρεί ότι είναι σε χειρότερη θέση.” Nigel Short
  • “Αυτός που είναι καλός στην τακτική ξέρει τι πρέπει να κάνει όταν υπάρχει κάτι να κάνει. Αυτός που είναι καλός στη στρατηγική, ξέρει τι πρέπει να κάνει όταν δεν υπάρχει τίποτα να κάνει.” Gerald Abrahams
  • “Η πρώτη προϋπόθεση ενός πεδίου μάχης είναι να μην έχεις στενωπούς στα νώτα σου.” Ναπολέων Βοναπάρτης
  • “Η ηγετική ικανότητα είναι ένας δυνατός συνδυασμός στρατηγικής και χαρακτήρα. Αλλά αν πρέπει να κάνεις χωρίς ένα από τα δύο, να είσαι χωρίς στρατηγική.” Norman Schwartzkopf
  • “Πρέπει να αναπτύσσεις μια στρατηγική που να χρησιμοποιεί όλες τις συνθήκες και τα στοιχεία που είναι διαθέσιμες ανά πάσα στιγμή. Η καλύτερη στρατηγική βασίζεται σε ένα σύνολο πολλών εναλλακτικών αποκρίσεων.” Morihei Ueshiba
  • “Η στρατηγική της αράχνης έγκειται στο να φτιάχνεις έναν ιστό που να συνδέει ό,τι αγγίζεις.”
  • “Η ταχύτητα είναι η ουσία του πολέμου. Επωφεληθείτε από την έλλειψη ετοιμότητας του εχθρού. Κινηθείτε από απροσδόκητες διαδρομές και χτυπήστε τον στο σημείο που δεν έχει λάβει προφυλάξεις.” Σουν Τζου
  • “Ποτέ μην υποθέτεις ότι ο αντίπαλος δεν θα κάνει ποτέ αυτό που δεν θα έκανες εσύ.” Ντόναλντ Ράμσφελντ
  • “Στη μάχη, ο επιχειρησιακός ρυθμός και ο εμβριθής σχεδιασμός είναι πιο σημαντικά από την πληροφορία.” Ναπολέων Βοναπάρτης
  • “Η εταιρική κουλτούρα τρώει λάχανο τη στρατηγική.” Peter Drucker
  • “Στη ζωή, όπως και στο σκάκι, μπορείς να θυσιάσεις έναν πύργο, αλλά όχι τη βασίλισσα.” Ριβαρόλ
  • “Στο επάγγελμά μου πρέπει να παραπλανάς τον εχθρό.” Μπέρναρντ Μοντγκόμερυ
  • “Δεν πρέπει ποτέ να υποτιμούμε τον εχθρό, αλλά είναι εξίσου επικίνδυνο να τον υπερεκτιμούμε.” Τζωρτζ Πάττον
  • “Ποτέ μην επιτρέπεις στον εχθρό να διαλέξει αυτός το πεδίο της μάχης.” Τζωρτζ Πάττον

Η αποτελεσματική επικοινωνία, η συλλογή δεδομένων και η οργανωσιακή κουλτούρα διαδραματίζουν επίσης σημαντικό ρόλο στη διαδικασία στρατηγικής διαχείρισης, ειδικά σε μεγάλους, πολύπλοκους οργανισμούς. Η έλλειψη επικοινωνίας και η αρνητική εταιρική κουλτούρα μπορούν να οδηγήσουν σε κακή ευθυγράμμιση του στρατηγικού σχεδίου διαχείρισης του οργανισμού και των δραστηριοτήτων που αναλαμβάνουν οι διάφορες επιχειρηματικές μονάδες και τα τμήματα του. Η ηγεσία θα πρέπει επίσης να αξιολογεί τις διαλειτουργικές επιχειρηματικές αποφάσεις πριν από την εφαρμογή τους, για να διασφαλίσει ότι ευθυγραμμίζονται με τα στρατηγικά σχέδια.

Οι προσεγγίσεις στη στρατηγική διοίκηση έχουν εξελιχθεί με την πάροδο του χρόνου. Ο σύγχρονος κλάδος της στρατηγικής διοίκησης εντοπίζει τις ρίζες του στις δεκαετίες του 1950 και του 1960. Στους εξέχοντες στοχαστές του τομέα περιλαμβάνεται ο Peter Drucker , ο οποίος μερικές φορές αναφέρεται ως ο ιδρυτής των σπουδών διοίκησης. Μεταξύ των συνεισφορών του ήταν η βασική ιδέα ότι ο σκοπός μιας επιχείρησης είναι να δημιουργήσει έναν πελάτη και αυτό που θέλει ο πελάτης καθορίζει τι είναι μια επιχείρηση. Η κύρια δουλειά της διοίκησης είναι η συγκέντρωση των πόρων και η βοήθεια προς τους εργαζομένους να αντιμετωπίσουν αποτελεσματικά τις εξελισσόμενες ανάγκες και προτιμήσεις των πελατών.