Her path

Νερίνα Κομιώτη: Ο κύκλος της διαφήμισης είχε κλείσει για μένα, μέχρι που ήρθε στη ζωή μου ο ΣΔΕ

Κοινοποιήστε

Σχολιάστε

Διαβάζεται σε 2 λεπτά

Νερίνα Κομιώτη: Ο κύκλος της διαφήμισης είχε κλείσει για μένα, μέχρι που ήρθε στη ζωή μου ο ΣΔΕ

Η Νερίνα Κομιώτη, Γενική Διευθύντρια του Συνδέσμου Διαφημιζομένων Ελλάδος, είναι πάνω απ' όλα ένας απλός άνθρωπος, που αγαπά να περνά χρόνο στη φύση, στην οποία μάλιστα ετοιμαζόταν να αφιερωθεί και να βιοπορίζεται από αυτή πριν προκύψει η ευκαιρία να εργαστεί στον Σύνδεσμο.

Πριν αναλάβει τον θεσμικό της ρόλο στον ΣΔΕ, είχε ήδη διανύσει μια διαδρομή δύο δεκαετιών στον ευρύτερο χώρο της επικοινωνίας, έχοντας εργαστεί σε ελληνικές και πολυεθνικές διαφημιστικές εταιρείες, καθώς και στον τομέα του PR, των events και του relationship marketing. Ούσα από νωρίς σε επαφή με τις αρχές της εργατικότητας και της ανεξαρτησίας ως κόρη αυτοδημιούργητων επιχειρηματιών, ακολούθησε σπουδές στα Οικονομικά στο ΕΚΠΑ και στη Διαφήμιση στη Σχολή Διαφήμισης της ΕΔΕΕ, ενώ δεν εγκατέλειψε ποτέ την αγάπη της για τη γη και τις βιολογικές καλλιέργειες.

Η διαδρομή της δεν ήταν γραμμική, αλλά καθορισμένη από τολμηρές επαγγελματικές μεταβάσεις και από αποφάσεις με προσωπικό κόστος. Η Κομιώτη επέλεξε συνειδητά να «ξεβολεύεται» για να εξελίσσεται, ενώ αποχώρησε από ρόλους όταν δεν ευθυγραμμίζονταν με τις αξίες της και αφιερώθηκε για μια περίοδο στη βιολογική καλλιέργεια και στην οικογένειά της, μέχρι που ήρθε το πλήρωμα του χρόνου για να επιστρέψει στον κλάδο μέσα από το –όπως το χαρακτηρίζει– «απροσδόκητα ποιοτικό» περιβάλλον του ΣΔΕ.

Σταθμούς της καριέρας της θεωρεί πάνω από όλα εκείνους τους ανθρώπους που πίστεψαν σε εκείνη, τη δίδαξαν, τη διαμόρφωσαν και τη στήριξαν στην επαγγελματική της πορεία.

Σταθμούς θεωρεί ακόμα, όπως υπογραμμίζει, όλες τις στιγμές που, έχοντας ολοκληρώσει επαγγελματικούς κύκλους, έκανε το επόμενο θαρραλέο -ή ίσως τολμηρό- βήμα, που "ξεβολεύτηκε" για να δοκιμάσω τις δυνάμεις της και τα κατάφερε, κερδίζοντας κάθε φορά αυτοεκτίμηση και αυτοπεποίθηση.

«Επέστρεψα στον κλάδο της διαφήμισης μέσα από ένα απροσδόκητα ποιοτικό περιβάλλον»

«Ως σταθμούς καταλογίζω επίσης τις φορές που έχασα τη δουλειά μου (και δεν συμβιβάστηκα ευτυχώς για να την κρατήσω), γιατί πάντα ο προσωπικός μου απολογισμός ήταν παραπάνω από θετικός, είχα σεβαστεί τις εταιρείες που εργάστηκα, τους εργοδότες, τους συναδέλφους και τους πελάτες μου, είχα δημιουργήσει αξία, είχα μείνει πιστή στις αρχές μου και είχα φύγει με το κεφάλι ψηλά. Σοφότερη, the hard way», συμπληρώνει. «Η τελευταία τέτοια εμπειρία μού έδειξε ξεκάθαρα ότι ο κύκλος της διαφήμισης για μένα είχε κλείσει. Έκανα λοιπόν pause, παρακολούθησα ένα μακροχρόνιο σεμινάριο βιολογικής γεωργίας και έγινα μια μικρή καλλιεργήτρια και καλύτερη μαμά, πιο ήρεμη και πιο χαμογελαστή. Έσκαβα, φύτευα, λίπαινα, τσακωνόμουν με την τούτα και τη μελίγκρα, κοιτούσα με δέος τους καρπούς να μεγαλώνουν, μάζευα τη σοδειά μου και… τη μοίραζα στους φίλους μου. Και, πάνω που είχα αρχίσει να συνειδητοποιώ ότι δε θα καταφέρω να βιοποριστώ καλλιεργώντας βιολογικά τη γη, ήρθε ο ΣΔΕ, για να μου προσφέρει την ευκαιρία να κάνω πράξη όλα όσα γνώριζα και αγαπούσα, αλλά και να μάθω πολύ περισσότερα. Να επιστρέψω στον κλάδο, αλλά αυτή τη φορά μέσα σ’ ένα απροσδόκητα ποιοτικό περιβάλλον», αποκαλύπτει.

«Μέχρι να φοιτήσω στη Σχολή Διαφήμισης της ΕΔΕΕ, θεωρούσα δεδομένο ότι θα συνέχιζα την οικογενειακή επιχείρηση»

Ως απόφοιτος του Τμήματος Οικονομικών Επιστημών του ΕΚΠΑ και έχοντας παρακολουθήσει τη Σχολή Στελεχών Διαφήμισης της ΕΔΕΕ, θεωρεί ότι οι σπουδές της της έδωσαν τα κατάλληλα εφόδια για να ασχοληθεί μετέπειτα με τον χώρο της διαφήμισης. «Το ΕΚΠΑ μού καλλιέργησε το long-term growth mindset που καθοδηγούσε πάντα τη στρατηγική και τις αποφάσεις μου και τις καθοδηγεί ακόμα και στη σημερινή εποχή της βραχυπρόθεσμης οπτικής. H Σχολή Διαφήμισης μού έδωσε την ευκαιρία να μάθω από τους σπουδαίους της ελληνικής διαφήμισης και μου άνοιξε την πόρτα της Adel Saatchi& Saatchi, όπου ξεκίνησα την καριέρα μου ως trainee. Ακόμα, μου έδειξε στην πράξη ότι όταν έρχεται η ώρα να πάρουμε αποφάσεις, πρέπει να ακούμε την καρδιά μας. Βλέπετε, μέχρι τότε, θεωρούσα δεδομένο ότι θα συνέχιζα την ακμάζουσα οικογενειακή επιχείρηση. Έφτασε όμως μια βραδιά, η βραδιά του 1ου Φεστιβάλ Ελληνικής Διαφήμισης, για να αποφασίσω ότι αυτή τη δουλειά θέλω να κάνω!

Νομίζω όμως ότι τα βασικά εφόδια για τον τρόπο που δουλεύω, τα απέκτησα πριν τις σπουδές μου: Παίζοντας βόλεϊ σε ερασιτεχνική μεν ομάδα, αλλά με επαγγελματική αφοσίωση για 15 χρόνια, έμαθα την αξία της συνεργασίας και της στοχοπροσήλωσης. Και μεγαλώνοντας σε μια οικογένεια αυτοδημιούργητων επιχειρηματιών, έμαθα δια του παραδείγματος να λειτουργώ με ownership και να έχω self-drive».

«Το μάρκετινγκ και η διαφήμιση μπορούν να είναι force for good και force for growth»

Όσον αφορά αυτά που την γοητεύουν περισσότερο στον χώρο της διαφήμισης και του marketing, η ίδια δηλώνει ότι γοητεία της ασκούν οι καλές ιδέες. «Mε συναρπάζει η δύναμη που έχουν οι διαφημίσεις να κινούν το ενδιαφέρον στους ανθρώπους και να διαμορφώνουν συμπεριφορές. Με ενεργοποιεί η αδιαμφισβήτητη πλέον θεωρία ότι το marketing και η διαφήμιση μπορούν να είναι force for good και force for growth. Στον ΣΔΕ πιστεύουμε με πάθος στη δύναμη του Better Marketing, για το οποίο εργαζόμαστε τα τελευταία χρόνια. Το marketing που είναι πιο βιώσιμο, πιο υπεύθυνο και πιο αποτελεσματικό, που λειτουργεί σε όφελος των brands, των καταναλωτών, της κοινωνίας και του πλανήτη, σήμερα και αύριο. Το marketing που βοηθάει την επιχείρηση να λύνει τα προβλήματα και να ικανοποιεί τις ανάγκες των ανθρώπων επικερδώς, όχι να δημιουργεί κέρδη με κάθε κόστος. Όπως πολύ χαρακτηριστικά λέει ο Rupen Desai, marketing icon για μένα, "Let’s build brands and businesses our conscience can live with"».

«Είναι αρχή μου να αποδίδω τα εύσημα σ' εκείνους που τους ανήκουν και να μην ιδιοποιούμαι τη δουλειά άλλων»

Για τον τρόπο με τον οποίο πορεύεται ως Γενική Διευθύντρια του ΣΔΕ, αναφέρει χαρακτηριστικά ότι οι αξίες μας είναι η προίκα μας και ότι η ίδια νιώθει ότι πήρε μεγάλη προίκα από τους γονείς της και στη συνέχεια από τον σύντροφο της ζωής της: δοτικότητα, ενσυναίσθηση, αξιοπιστία, τιμιότητα, αφοσίωση, ειλικρίνεια, σεμνότητα, σεβασμό για τους άλλους και για την προσπάθεια που καταβάλουν, δημιουργικότητα, ευθύνη. «Είναι αρχή μου να μιλάω γι' αυτά που πετυχαίνουμε στον ΣΔΕ πάντοτε σε πρώτο πληθυντικό, να αποδίδω τα εύσημα σ’ εκείνους που τους ανήκουν, να βοηθάω όσο περισσότερο μπορώ και να μην ιδιοποιούμαι για κανένα λόγο τη δουλειά άλλων. Σημασία όμως δεν έχουν μόνο οι δικές μου αξίες, έχουν και οι αξίες με τις οποίες με περιβάλλουν τα μέλη του Διοικητικού Συμβουλίου, του σημερινού και των προηγούμενων: ακεραιότητα, ελευθερία, εμπιστοσύνη, αποδοχή και αναγνώριση. Μέσα σε αυτό το εξαιρετικό πλαίσιο, μαζί με τις σπουδαίες συνεργάτιδές μου, την Εβίνα Μαλανδρή και την Ματίνα Σγαρδέλη και με την υποστήριξη του ΔΣ, έχουμε την ευκαιρία να διαμορφώνουμε μια ατζέντα ευρύτερη από τον θεσμικό ρόλο του ΣΔΕ, η οποία ενδυναμώνει τον Σύνδεσμο και ταυτόχρονα με γεμίζει προσωπικά: με τη δουλειά μας δίνουμε αξία στα μέλη μας και προσπαθούμε να αφήσουμε θετικό αποτύπωμα στην αγορά μας, στην κοινωνία και στο περιβάλλον. Αυτή η αίσθηση σύμπνοιας και συμπόρευσης που υπάρχει στον ΣΔΕ σπανίζει, αλλά υπάρχει, και για μένα προσωπικά είναι η μεγαλύτερη απολαβή».

«Οι γυναίκες είναι ιδανικές για τον χώρο της διαφήμισης»

Η Νερίνα Κομιώτη συνεχίζει λέγοντας ότι αντιμετώπισε ως γυναίκα διάκριση στον επαγγελματικό τομέα έμμεσα, στο ξεκίνημά της, όταν η πρώτη εταιρεία στην οποία θα πήγαινε ως trainee μέσω της Σχολής Διαφήμισης, προτίμησε τελικά ένα αγόρι, γιατί θα εργαζόταν σε λογαριασμό αυτοκινήτου. «Στερεότυπα υπήρχαν, υπάρχουν και θα υπάρχουν δυστυχώς, παρά την πρόοδο που έχει σημειωθεί τα τελευταία χρόνια. Αποδείχθηκε ότι ήταν για το καλό μου εν τέλει, γιατί έτσι βρέθηκα στο μεγάλο σχολείο της Adel. Στη συνέχεια, κάθε άλλο παρά διακρίσεις λόγω του φύλου μου αντιμετώπισα. Άλλωστε, οι γυναίκες, είναι ιδανικές για τον χώρο της διαφήμισης (για το αντίθετο δεν ορκίζομαι, είναι τόσο απαιτητικό επάγγελμα που θέλει τεράστια προσπάθεια για να επιτύχει κανείς την επιθυμητή ευζωία και ισορροπία). Αντιμετώπισα όμως ως γυναίκα παρενόχληση στον εργασιακό χώρο, από κάποιον που ήταν ευτυχώς πολύ αξιοπρεπής, οπότε η συνειδητοποίηση από την πλευρά μου λειτούργησε ως "ξύπνημα" και με κατέβασε -ξανά για το καλό μου- από το σύννεφο όπου καθόμουν αμέριμνη».

«Όσες φορές πήρα ρίσκο, παρά το μεγάλο ψυχικό κόστος και την κούραση, μου βγήκε σε καλό»

«Αν και, λόγω χαρακτήρα, ζυγίζω πολύ καλά όλες τις παραμέτρους πριν πάρω αποφάσεις, αναλύω και προετοιμάζω τα πάντα σε εξαντλητικό βαθμό, πιστεύω ότι για να κάνεις άλμα, πρέπει να βγεις από το comfort zone σου», επισημαίνει αναφορικά με τον τρόπο διοίκησής της.

Για να κάνεις άλμα, πρέπει να βγεις από το comfort zone σου

«Όσες φορές πήρα ρίσκο, είτε για τη δική μου επαγγελματική πορεία, είτε για την εταιρεία όπου εργαζόμουν, μου βγήκε σε καλό, αν και είχε πάντα μεγάλο ψυχικό κόστος και υπερβάλλουσα κούραση. Θα σας δώσω δύο σχετικά και πολύ πρόσφατα παραδείγματα: Το 2021 μας προτάθηκε από την Παγκόσμια Ομοσπονδία Διαφημιζομένων να συνδιοργανώσουμε στην Αθήνα το Global Marketer Conference 2022, το flagship global event της, που αναλάμβαναν συνήθως χώρες και Σύνδεσμοι πολύ μεγαλύτεροι από τον ΣΔΕ. Ήταν πολύ μεγάλη η τιμή, αλλά και πολύ φιλόδοξο το σχέδιο, τεράστιες οι απαιτήσεις και δυσανάλογη η ευθύνη για έναν τόσο μικρό σύνδεσμο και μάλιστα υπό την τρομακτική αβεβαιότητα που δημιουργούσε η πανδημία του Covid. Αποδείχθηκε εκ του αποτελέσματος ότι άξιζε και το ρίσκο και το άγχος και η προσπάθεια! Το GMC2022 είχε τρομακτική επιτυχία, χαρακτηρίστηκε το καλύτερο GMC που είχε διοργανώσει η WFA μέχρι τότε, ήταν το μεγαλύτερο συνέδριο για το marketing και την επικοινωνία που είχε πραγματοποιηθεί ποτέ στην Ελλάδα και μας έκανε όλους και όλες πολύ περήφανους/ες και δυνατούς/ές. Ακολούθησε το 1ο Better Marketing Conference στην Αθήνα, εξίσου απαιτητική διοργάνωση, εξίσου μεγάλη επιτυχία, για την οποία, μία από τις προσκεκλημένες ομιλήτριες έγραψε χαρακτηριστικά για τον ΣΔΕ "Can a small butterfly flapping its wings cause a typhoon? Yes, it can! For me, WTF is #BetterMarketing did exactly this; it was the rare case of a small market, massive impact event". Ωραία λόγια, ωραία αίσθηση!»*

«Μαζεύω χόρτα, λουλούδια και βότσαλα για να αποσυμπιέζομαι μετά από μια δύσκολη ημέρα»

Όπως ομολογεί, η Γενική Διευθύντρια του ΣΔΕ δεν διαχειρίζεται το στρες καλά ή επαρκώς και προσπαθεί απλά να «αποσυμπιέζεται» κάπως μετά από μια δύσκολη ημέρα, δίνοντάς μας ως παράδειγμα τον ατμό και την πίεση που βγάζει η χύτρα ταχύτητας. «Μετακινούμαι με ποδήλατο για να βλέπω ουρανό και να αποφεύγω τη δυσφορία που μου προκαλεί η κίνηση, πετάγομαι στο νησάκι μου ακόμα και αυθημερόν και κάνω μπάνια στη θάλασσα όλο τον χρόνο, καθαρίζω παραλίες από σκουπίδια, μαζεύω χόρτα, λουλούδια και βότσαλα, κάνω κηπουρική, ρουφάω ηλιοβασιλέματα και φεγγάρια, αγκαλιάζω αγαπημένους, καμαρώνω τα παιδιά μου, τρέχω σε πολιτιστικά, τρώω πάρα πολλή σοκολάτα», λέει απαριθμώντας τους δικούς της τρόπους αποφόρτισης και αντιμετώπισης της εργασιακής πίεσης.

«Μια γυναίκα στο marketing και τη διαφήμιση πρέπει να βάζει όρια, για να μην την "καταπιεί" αυτό που αγαπάει»

Η ίδια θα συμβούλευε μια γυναίκα που κάνει τα πρώτα της βήματα στο marketing και τη διαφήμιση να επιλέξει “to matter”, για να αξίζει τον κόπο, όπως χαρακτηριστικά δηλώνει. «Να βάζει όρια, για να μην την "καταπιεί" αυτό που αγαπάει. Να προσπαθεί να είναι πάντα δημιουργική, στα μικρά και τα μεγάλα. Να εκτιμά κάθε επιτυχία δική της ή της ομάδας της, αλλά και κάθε καλή προσπάθεια ανεξαρτήτως αποτελέσματος και να λέει "μπράβο" από την καρδιά της. Να βάζει πάνω από όλα την ευτυχία της κι αυτούς που αγαπάει», ολοκληρώνει.

*(Μπορεί μια μικρή πεταλούδα, κουνώντας τα φτερά της, να προκαλέσει έναν τυφώνα; Ναι, μπορεί! Για μένα, το "WTF is #BetterMarketing" ήταν ακριβώς αυτό· μια σπάνια περίπτωση όπου μια μικρή αγορά δημιούργησε ένα γεγονός με τεράστιο αντίκτυπο).