Πέτσας: Πάμε σταδιακά στην επανεκκίνηση της κοινωνικής και οικονομικής δραστηριότητας
11/05/2020 | 14:18
08/08/2025 | 02:09
Στη δεύτερη φάση της νέας κανονικότητας, την οικονομία και τη στήριξη ανέργων, εργαζομένων και επιχειρήσεων αναφέρθηκε κατά τη σημερινή εισαγωγική τοποθέτηση ο Υφυπουργός παρά τω Πρωθυπουργώ και Κυβερνητικός Εκπρόσωπος Στέλιος Πέτσας.
Αναλυτικά:
Δεύτερη φάση της νέας κανονικότητας
Μπήκαμε, από σήμερα, στη δεύτερη φάση της πορείας, που μας πάει σταδιακά στην επανεκκίνηση της κοινωνικής και οικονομικής δραστηριότητας. Επαναλειτουργούν τα καταστήματα πώλησης βιομηχανικών ειδών, σειρά επιχειρήσεων του λιανικού εμπορίου, καθώς και επιχειρήσεις παροχής υπηρεσιών. Πάντοτε με συγκεκριμένους κανόνες λειτουργίας ως προ τον αριθμό των ατόμων σε κάθε χώρο και τις αποστάσεις που πρέπει να τηρούνται. Δηλαδή από σήμερα 11 Μαΐου περίπου το 1/3 των εργαζομένων και των επιχειρήσεων που είχαν τεθεί σε αναστολή έχουν επιστρέψει στις δουλειές τους.
Επέστρεψαν στα θρανία τους οι μαθήτριες και οι μαθητές της Γ’ Λυκείου, που έχουν μπει στην τελική ευθεία της προετοιμασίας για τις Πανελλαδικές εξετάσεις που θα ξεκινήσουν στις 15 Ιουνίου. Οι σκέψεις όλων μας είναι στα παιδιά αυτά που δίνουν τον αγώνα τους σε πρωτόγνωρες καταστάσεις. Σε ό,τι αφορά τους κανόνες λειτουργίας, οι τάξεις χωρίζονται στα δύο και οι μαθητές θα πηγαίνουν στα σχολεία εκ περιτροπής, ώστε να μην υπερβαίνουν τους 15 σε κάθε αίθουσα και φροντίζοντας να υπάρχει απόσταση 1,5 μέτρου μεταξύ τους.
Επιστρέφει στην εργασία του το 70% των δημοσίων υπαλλήλων, με όλα τα απαραίτητα μέτρα που έχει υποδείξει η επιτροπή των λοιμοξιολόγων. Η προσέλευσή τους γίνεται διαδοχικά στις 7:00, στις 8:00 και στις 9:00 το πρωί, έτσι ώστε να αποφεύγεται ο συνωστισμός στα μέσα μαζικής μεταφοράς.
Επιτρέπεται η μετακίνηση προς τα νησιά, και μεταξύ των νησιών, των ιδιοκτητών και των εργαζομένων σε επιχειρήσεις που επαναλειτουργούν. Οι μετακινήσεις επιτρέπονται, και για τους αυτοαπασχολούμενους με έγγραφη δήλωση των ιδίων.
Στο δεύτερο αυτό βήμα προς τη «νέα κανονικότητα», πιστεύουμε ότι θα πρυτανεύσει -όπως έγινε μέχρι σήμερα- η ατομική ευθύνη και η συλλογική ωριμότητα. Είναι δύο στοιχεία που μας έφεραν μέχρι εδώ και θα αποτρέψουν ενδεχόμενο πισωγύρισμα που θα είχε τεράστιο κοινωνικό και οικονομικό κόστος. Γι’ αυτό απαιτείται από όλους αυστηρή τήρηση των κανόνων υγιεινής, των αποστάσεων και της αποφυγής συγχρωτισμού. Όσοι τα αγνοούν -κι ακόμη χειρότερα όσοι καλούν σε οργανωμένες συναθροίσεις- θέτουν σε κίνδυνο τους εαυτούς τους, τις οικογένειές τους, το κοινωνικό σύνολο. Προσβάλλουν βάναυσα την πλειονότητα των Ελλήνων, που επιδεικνύουν, υποδειγματική πειθαρχία, ατομική ευθύνη και συλλογική ωριμότητα. Ανοίγουν την κερκόπορτα για να μπει ο εχθρός, ο κορονοϊός, προδίδοντας όλους εκείνους που δίνουν μάχες για να σώσουν -και σώζουν καθημερινά- ζωές. Συνεχίζουμε για τον σκοπό αυτό την επικοινωνία και την αποστολή στοχευμένων μηνυμάτων, την προσπάθεια να πείσουμε και να αποτρέψουμε λάθος συμπεριφορές και ανεύθυνες αποφάσεις.
Για την Οικονομία
Όπως γνωρίζετε, την Παρασκευή συνεδρίασε το Eurogroup που κατέληξε σε συμφωνία για τους όρους και τα χαρακτηριστικά αξιοποίησης, από όσες χώρες ζητήσουν τις φθηνές πιστοληπτικές γραμμές του Ευρωπαϊκού Μηχανισμού Σταθερότητας, για την αντιμετώπιση της πανδημίας του κορονοϊού. Ο μηχανισμός αυτός, θα είναι άμεσα διαθέσιμος και με τους ίδιους όρους για όλα τα ευρωπαϊκά κράτη-μέλη. Θα έχει ευνοϊκούς όρους, χωρίς μνημόνιο. Μπορεί να ενεργοποιηθεί από τα κράτη-μέλη που θα θελήσουν να τον αξιοποιήσουν, από την 1η Ιουνίου, ενώ θα υπάρχει δυνατότητα υποβολής αιτήματος έως τις 31 Δεκεμβρίου 2022.
Εκκρεμεί -και είναι μείζονος σημασίας για τον κόσμο της εργασίας όχι μόνο στη χώρα μας αλλά και στην Ευρώπη- η ολοκλήρωση και εφαρμογή του προγράμματος SURE για την ενίσχυση εργαζόμενων, όπως και η δημιουργία ενός πανευρωπαϊκού ταμείου εγγυήσεων από την Ευρωπαϊκή Τράπεζα Επενδύσεων για τη στήριξη των επιχειρήσεων.
Εκκρεμεί επίσης η δημιουργία του Ταμείου Ανάκαμψης, για χρηματοδοτήσεις, κυρίως μέσω επιχορηγήσεων, προκειμένου να αντιμετωπιστούν από κοινού οι προκλήσεις για τις οικονομίες των κρατών-μελών της Ευρωπαϊκής Ένωσης.
Στήριξη ανέργων, εργαζομένων και επιχειρήσεων
Βούληση της Κυβέρνησης είναι μην αφεθεί κανένας μόνος του. Από σήμερα έως και την επόμενη Κυριακή 17 Μαΐου, μπορούν να υποβάλλουν δήλωση για να πάρουν την έκτακτη ενίσχυση των 800 ευρώ ειδικές κατηγορίες εργαζομένων όπως μισθωτοί του τουριστικού-επισιτιστικού κλάδου, των οποίων το επίδομα ανεργίας έληξε τον Δεκέμβριο, οικοδόμοι, φορτοεκφορτωτές, τουριστικοί συνοδοί, αποκλειστικοί νοσοκόμοι κ.α.
Οι εργοδότες των επιχειρήσεων που θα παραμείνουν κλειστές με κρατική εντολή όλο τον Μάιο, πρέπει να υποβάλλουν από τις 18 Μαΐου έως και τις 31 Μαΐου δηλώσεις, ώστε να καταβληθεί στους εργαζόμενους η αποζημίωση ειδικού σκοπού των 534 ευρώ για τον τρέχοντα μήνα. Η πληρωμή θα πραγματοποιηθεί από 5 Ιουνίου έως 10 Ιουνίου και οι εργαζόμενοι δεν απαιτείται να κάνουν καμία αίτηση.
Υπενθυμίζεται ότι, οι εργαζόμενοι των επιχειρήσεων που επαναλειτουργούν, θα λάβουν αναλογική ειδική αποζημίωση ανάλογα με τις μέρες που μένουν σε παράταση αναστολής, με βάση υπολογισμού το ποσό που αντιστοιχεί στις 30 ημέρες και ανέρχεται στα 534 ευρώ. Η καταβολή αυτή θα πραγματοποιηθεί από 10 Ιουνίου έως και 12 Ιουνίου.
Έως αύριο θα καταβληθεί η επιστρεπτέα προκαταβολή σε 90.000 δικαιούχες επιχειρήσεις, ανάλογα με τον αριθμό των εργαζομένων τους.
Παρατείνεται μέχρι την Παρασκευή 15 Μαΐου η προθεσμία υποβολής της ηλεκτρονικής αίτησης από τους δικαιούχους επιστήμονες για την ειδική ενίσχυση των 600 ευρώ.
Μέσα στις επόμενες μέρες ξεκινά τη λειτουργία του το Ταμείο Εγγυοδοσίας που σχεδιάσαμε σε συνεργασία με την Ελληνική Αναπτυξιακή Τράπεζα. Θα έχει διαθέσιμους κοινοτικούς πόρους ύψους 2,25 δισ. ευρώ με τους οποίους θα υπάρξει άμεση στήριξη των επιχειρήσεων, μέσω της παροχής δανείου για κεφάλαιο κίνησης εγγυημένο κατά 80%. Στο πρόγραμμα μπορούν να συμμετάσχουν και οι αυτοαπασχολούμενοι, καθώς και οι επιχειρήσεις που δραστηριοποιούνται στη γεωργία και την υδατοκαλλιέργεια.
Στοχευμένες παρεμβάσεις
Στο μεταξύ η Κυβέρνηση προχωρά σε στοχευμένες κλαδικές πολιτικές για τη στήριξη τομέων της οικονομίας με ειδικά χαρακτηριστικά και ειδικές ανάγκες. Ήδη, για την ενίσχυση του αγροτικού τομέα η Κυβέρνηση διαθέτει επιπλέον 150 εκ. ευρώ. Επίσης, με νομοθετική πρωτοβουλία που αναλαμβάνει το Υπουργείο Αγροτικής Ανάπτυξης θα διατηρείται το επίδομα ανεργίας σε όσους ανέργους επιλέξουν να εργαστούν σε αγροτικές εργασίες. Η παρέμβαση αυτή καθιστά πιο ελκυστική την απασχόληση ανέργων στην αγροτική οικονομία τώρα που άλλοι κλάδοι της οικονομίας μας, όπως ο τουρισμός ή η εστίαση, τουλάχιστον σήμερα, υπολειτουργούν για τη διαφύλαξη της δημόσιας υγείας. Επιπλέον -και είναι σημαντικό για πολλούς παραγωγούς- εξελίχθηκε η ηλεκτρονική υπηρεσία (greekfarms.gov.gr/greekfarms/) που δίνει στον αγρότη τη δυνατότητα να αναρτήσει τις ανάγκες που έχει σε εργασία για εξεύρεση προσωπικού, αλλά και να επικοινωνήσει καλύτερα έναν πιθανό δικό του ιστότοπο στον οποίο θα περιέχονται επιπρόσθετες πληροφορίες.
Στο μεταξύ, η Κυβέρνηση επεξεργάζεται για την σταδιακή επανεκκίνηση του εσωτερικού και εξωτερικού τουρισμού. Ήδη σειρά δημοσιευμάτων του διεθνούς Τύπου εμφανίζουν την Ελλάδα ως ελκυστικό προορισμό εξαιτίας της επιτυχούς μάχης που δώσαμε εναντίον του κορονοϊού. Περιμένουμε την πρόταση της Ευρωπαϊκής Επιτροπής, ώστε να υπάρχει ενιαία κοινοτική αντιμετώπιση στο θέμα των μεταφορών. Επισημαίνουμε ότι η ελευθερία στην κίνηση προσώπων είναι μια από τις τέσσερις βασικές ελευθερίες στις οποίες στηρίζεται το ευρωπαϊκό οικοδόμημα και δεν μπορεί να αγνοείται.
Εξετάζονται επίσης μέτρα για την στήριξη των επιχειρήσεων εστίασης που καλούνται να επαναλειτουργήσουν με όρους ασφάλειας και άρα με πρόσθετες δυσκολίες. Τις επόμενες ημέρες κατατίθεται στη Βουλή σχετική διάταξη του Υπουργείου Εσωτερικών, κατόπιν της σχετικής διαβούλευσης με τους Δήμους, την ΚΕΔΕ και το Υπουργείο Ανάπτυξης και Επενδύσεων. Σύμφωνα με αυτή, θα δοθεί πρόσθετος εξωτερικός δημόσιος χώρος για τραπεζοκαθίσματα εκεί όπου είναι εφικτό, χωρίς οι καταστηματάρχες να πληρώσουν επιπλέον δημοτικά τέλη. Στις περιπτώσεις που δεν υπάρχει τέτοια δυνατότητα οι Δήμοι μπορούν να προχωρήσουν σε μείωση των τελών, έως και 50%. Σε κάθε περίπτωση, θα εξασφαλίζεται χώρος ώστε να μην παρεμποδίζεται η ελεύθερη διέλευση των πολιτών και ιδίως ανθρώπων με κινητικά προβλήματα.
Στο πλαίσιο του νόμου για το επιτελικό Κράτος ξεκινά η εφαρμογή μιας νέας νομοπαρασκευαστικής διαδικασίας που αποσκοπεί στο να αντιμετωπίσει τις διαρθρωτικές παθογένειες της πολυνομίας και της κακονομίας στη χώρα μας. Ειδικότερα, σήμερα Δευτέρα 11 Μαΐου, στις 16:00, στην Αίθουσα της Γερουσίας στη Βουλή, πραγματοποιείται η πρώτη κοινή συνεδρίαση της Επιτροπής Αξιολόγησης Ποιότητας της Νομοπαρασκευαστικής Διαδικασίας και της Κεντρικής Επιτροπής Κωδικοποίησης.
Η Επιτροπή Αξιολόγησης Ποιότητας, θα εξετάζει τα νέα σχέδια νόμων πριν από την κατάθεση στη Βουλή, προκειμένου να διασφαλισθεί η τήρηση των αρχών της καλής νομοθέτησης. Η Κεντρική Επιτροπή Κωδικοποίησης θα αναλάβει τον συντονισμό της διαδικασίας κωδικοποίησης της υφιστάμενης νομοθεσίας. Οι δύο Επιτροπές υπάγονται στη Γενική Γραμματεία Νομικών και Κοινοβουλευτικών Θεμάτων της Προεδρίας της Κυβέρνησης, η θεμελιώδης αποστολή της οποίας έγκειται στην αποτελεσματική εφαρμογή των αρχών και εργαλείων της καλής νομοθέτησης. Στις επιτροπές συμμετέχουν καθηγητές πανεπιστημίου, δικαστές, μέλη του Νομικού Συμβουλίου του Κράτους και διακεκριμένοι νομικοί και οικονομολόγοι. Σημειώνεται ότι ήδη από την προηγούμενη εβδομάδα έχουν αναρτηθεί δύο Εγχειρίδια που εκπονήθηκαν στη βάση των καλύτερων διεθνών πρακτικών και διασφαλίζουν βέλτιστη ποιότητα νομοθεσίας: Το Εγχειρίδιο Νομοπαρασκευαστικής Μεθοδολογίας και το Εγχειρίδιο Ανάλυσης Συνεπειών Ρύθμισης.
Σχολιάστε