Εμπόριο

Σούπερ μάρκετ: Η μείωση της κατανάλωσης και ο φαύλος κύκλος με τις αυξήσεις τιμών

Κυρίαρχος στις πωλήσεις ο Σκλαβενίτης, μείωση πωλήσεων στην ΑΒ Βασιλόπουλος - Άνοδος Μασούτη και Κρητικού

Κοινοποιήστε

Σχολιάστε

Διαβάζεται σε 2 λεπτά

Σούπερ μάρκετ: Η μείωση της κατανάλωσης και ο φαύλος κύκλος με τις αυξήσεις τιμών
epixeiro

01/12/2025 | 15:18

epixeiro

01/12/2025 | 17:28

Τα στοιχεία του εφετινού «Πανοράματος των Ελληνικών Σούπερ Μάρκετ» από τις Εκδόσεις Boussias αναφέροντας στους ισολογισμούς των 43 μεγαλύτερων εταιρειών του κλάδου, εκτός της Lidl Ελλάς, που δεν δημοσιεύει ισολογισμό.

Ο "φαύλος κύκλος" της αλληλοτροφοδοτούμενης ακρίβειας και το θετικό τελικό αποτέλεσμα

Οι αυξήσεις στις πωλήσεις των σούπερ μάρκετ σε απόλυτο αριθμητικό επίπεδο ήταν μεγαλύτερες  από τις πωλήσεις σε όγκο προϊόντων, καθώς οι πολίτες κατανάλωσαν λιγότερα. Με απλά λόγια, λιγότερα αγαθά πωλήθηκαν σε υψηλότερες τιμές.  Οι επιχειρήσεις αύξησαν τιμές για να αντιμετωπίσουν την μείωση των πωλήσεων και έτσι παρατηρήθηκε ένας φαύλος κύκλος αλληλοτροφοδοτούμενης ακρίβειας.   

Στο 4,38% η αύξηση των πωλήσεων 

Αναλυτικότερα, οι δέκα μεγαλύτερες ως προς τον κύκλο εργασιών τους επιχειρήσεις σούπερ μάρκετ εμφάνισαν ακριβώς την ίδια ποσοστιαία αύξηση πωλήσεων συγκριτικά με το σύνολο των 43 εταιρειών του δείγματος, 4,38%, ενώ οι πωλήσεις των «δέκα» έφτασαν τα 11,99 δισ. ευρώ, ποσό το οποίο αναλογεί στο 91,81% του συνόλου των πωλήσεων των 43 εταιρειών του δείγματος.  Το πρόβλημα είναι ότι εάν η αύξηση αυτή είναι μόνο αριθμητική τότε φαίνεται καθαρά ότι οι πωλήσεις σε όγκο καταγράφουν πτώση. 

Υψηλότερες πωλήσεις - Κυρίαρχος με 4,65 δισ. ευρώ ο Σκλαβενίτης 

Τις υψηλότερες πωλήσεις στον κλάδο και, ταυτόχρονα, τη μεγαλύτερη αύξησή τους σε αξία, σημείωσε η εταιρεία Ελληνικές Υπεραγορές Σκλαβενίτης, ο τζίρος της οποίας διαμορφώθηκε στα 4,65 δισ. ευρώ, αυξημένος κατά 336,21 εκατ. ευρώ ή κατά 7,79% σε σχέση με το 2023.

Μειώθηκαν οι πωλήσεις της ΑΒ Βασιλόπουλος 

Στη δεύτερη θέση βρέθηκε η ΑΒ Βασιλόπουλος, με ετήσιες πωλήσεις 1,94 δισ. ευρώ, μειωμένες κατά 1,75% συγκριτικά με το 2023. Στην τρίτη θέση βρέθηκε η Μετρό με αύξηση πωλήσεων 2,00% και ετήσιο κύκλο εργασιών 1,62 δισ. ευρώ.

Ανεβαίνουν Μασούτης και Κρητικός 

Ακολούθησαν η Δ. Μασούτης με άνοδο πωλήσεων κατά 5,94%, οι οποίες διαμορφώθηκαν στα 1,14 δισ. ευρώ, έναντι 1,08 δις. ευρώ το 2023, η ΑΝΕΔΗΚ Κρητικός, με άνοδο της τάξης του 10,78% και επιπλέον 75.71 εκατ. ευρώ, η Πέντε, με μείωση 3,99% και τζίρο 514,29 εκατ. ευρώ, ενώ τη δεκάδα έκλεισαν οι Market In (418,61 εκατ. ευρώ), Bazaar (248,39εκατ. ευρώ) και Χαλκιαδάκης (239,8 εκατ. ευρώ).

Σημαντική αύξηση λειτουργικών δαπανών 

Ο δείκτης μερικών αποτελεσμάτων εκμετάλλευσης EBIT το 2024 πρακτικά παρουσίασε μείωση από 3,70% το 2023 σε 3,21% το 2024 με τα λειτουργικά κέρδη να μειώνονται από 463,41 εκατ. ευρώ σε 421,31 εκατ. ευρώ. Ο δείκτης αντανακλά τη μεγαλύτερη αύξηση των λειτουργικών δαπανών κατά 6,84%, συγκριτικά με την μικρότερη αύξηση του κόστους πωληθέντων κατά 4,07% των πωλήσεων κατά 4,38%, εξ ου και η αύξηση του δείκτη. 

Μείωση αποτελεσμάτων προ φόρων κατά 6,6% 

Τα καθαρά αποτελέσματα προ φόρων εμφανίζονται μειωμένα κατά 6,66%, από 230,55 εκατ. ευρώ σε 215,20 εκατ. ευρώ με το καθαρό περιθώριο κέρδους να μειώνεται από 1,68% σε 1,51%, σχεδόν μία μονάδα χαμηλότερα από το υψηλό των τελευταίων ετών 2,22% του 2021. Σημειώνεται ότι τα αποτελέσματα μετά φόρους ανέρχονται σε 164,98 εκατ. ευρώ. Οι εννιά από τις δέκα μεγαλύτερες εταιρείες παρουσίασαν το 2024 καθαρά κέρδη, αλλά μόλις δύο από αυτές κατάφεραν να τα αυξήσουν σε σχέση με το 2023.

Στα 3,08 δισ. ευρώ τα λειτουργικά κέρδη το 2024, αυξημένα κατά 6,8% σε σχέση με το 2023 

Οι 43 αλυσίδες του δείγματος το 2024 εμφάνισαν συνολικό λειτουργικό κόστος 3,08 δισ. ευρώ, αυξημένο κατά 6,84% συγκριτικά με το 2023. Το ποσό αυτό αναλογεί στο 23,61% των πωλήσεών τους, έναντι 23,07% το προηγούμενο έτος και κινείται σε υψηλά επίπεδα για τον κλάδο, αλλά συνηθισμένα τα τελευταία χρόνια. Από το σύνολο των 43 εταιρειών του δείγματος, οι 36 εμφάνισαν αύξηση των λειτουργικών τους εξόδων και επτά μείωση. Στις 30 από τις επιχειρήσεις ο δείκτης των λειτουργικών δαπανών κινήθηκε αυξητικά και στις 13 πτωτικά, γεγονός που δείχνει ότι η αύξηση των δαπανών στην πλειονότητα των περιπτώσεων υπολειπόταν αυτής των πωλήσεων.