NEWSFLASH...
Καινοτομία & Τεχνολογία
ανάγνωση

Ecotrophelia 2018: Οι ομάδες που διακρίθηκαν μας παρουσιάζουν τα καινοτόμα προϊόντα τους!

Ecotrophelia 2018: Οι ομάδες που διακρίθηκαν μας παρουσιάζουν τα καινοτόμα προϊόντα τους!

Τα τελευταία οκτώ χρόνια, ο Σύνδεσμος Ελληνικών Βιομηχανιών Τροφίμων διοργανώνει τον Εθνικό Διαγωνισμό Οικολογικών - Καινοτόμων Προϊόντων Διατροφής Ecotrophelia 2018. Το epixeiro.gr συζήτησε με τις ομάδες που διακρίθηκαν γύρω από τα προϊόντα τους, την ιδέα πίσω από αυτά και τα μελλοντικά τους σχέδια.

Στην πρώτη θέση του Ecotrophelia 2018 βρέθηκε το προϊόν Chestnicks, στη δεύτερη 2η θέση το YOGON, ενώ στην τρίτη υπήρξε ισοπαλία μεταξύ Herbaqua και Grioche (ΕΜΠ / Σχολή Μηχανικών Μηχανικών). Σημειώνουμε πως η τελευταία, λόγω ανειλημμένων υποχρεώσεων, δεν κατέστη εφικτό να πάρει μέρος στην παρουσίαση μας.


Μιλήστε μας για την ομάδα σας, τα μέλη της και για το πως φτάσατε να λάβετε μέρος στο συγκεκριμένο διαγωνισμό.

Chestnicks: Η ομάδα μας Chestnicks αποτελείται από δύο φοιτητές του τμήματος Τεχνολογίας Τροφίμων του ΤΕΙ Θεσσαλίας, το Ζάχο Νικόλαο και το Λαμπράκη Νικόλαο, υπό την επίβλεψη των καθηγητών μας, κ. Αθανασίου Μανούρα και της κ. Όλγας Καλτσά. Η ιδέα για το προϊόν προέκυψε στα πλαίσια του εργαστηρίου της σχολής μας «Έρευνα & Ανάπτυξη Νέων Προϊόντων», όπου όλοι οι φοιτητές καλούνται, σε ομάδες, να αναπτύξουν ένα νέο τρόφιμο, ξεκινώντας από την αρχή και μέσα από τη σειρά των εργαστηρίων να καταλήξουν σε μια τελική μορφή που θα έχει όλα τα χαρακτηριστικά και που θα το καθιστά έτοιμο για κυκλοφορία στην αγορά. Το προϊόν μας έλαβε άριστες κριτικές από καθηγητές και συναδέλφους κι έτσι αποφασίσαμε να λάβουμε μέρος σε αυτόν τον διαγωνισμό, ερευνώντας και τεκμηριώνοντας το ακόμα περισσότερο.

ECOTROPHELIA_chestnicks_omada.jpg?mtime=20180721123018#asset:93420Ομάδα Chestnicks - 1ο βραβείο


YOGON: Η ομάδα μας αποτελείται από 10 άτομα. Οκτώ προπτυχιακούς και μεταπτυχιακούς φοιτητές και δύο επιβλέπουσες καθηγήτριες. Στον κάθε φοιτητή της ομάδας ανατέθηκε εργασία ανάλογα με το αντικείμενο των σπουδών του και, όσο αυτό ήταν δυνατό και δίκαιο προς τους υπόλοιπους, ανάλογα με τις προτιμήσεις του. Οι επιβλέπουσες καθηγήτριές μας, Δρ. Δήμητρα Χούχουλα και Δρ. Ευσταθία Τσάκαλη, ήταν εκεί για να μας καθοδηγήσουν ανά πάσα στιγμή. Ο λόγος για τον οποίο πήραμε μέρος στον συγκεκριμένο διαγωνισμό ήταν η ανάγκη μας να παρουσιάσουμε μια φρέσκια και καινοτόμα ιδέα. Να δημιουργήσουμε ένα προϊόν που ως τώρα παρουσίαζε κενό στην αγορά των τροφίμων, με όραμα στο μέλλον να το δούμε στα ράφια των σούπερ μάρκετ.

ECOTROPHELIA_yugon_omada.jpg?mtime=20180721123254#asset:93421Ομάδα YOGON - 2ο βραβείο


Herbaqua: Η ομάδα μας είναι πενταμελής και απαρτίζεται από μεταπτυχιακούς φοιτητές του Τμήματος Χημείας του Εθνικού Καποδιστριακού Πανεπιστημίου Αθηνών στον τομέα της Χημείας Τροφίμων. Είμαστε πέντε φοιτητές γεμάτοι μεράκι να δημιουργήσουμε κάτι καινοτόμο στον τομέα των τροφίμων, αξιοποιώντας και αναδεικνύοντας τα υλικά της ελληνικής γης. Κατά αλφαβητική σειρά σας παρουσιάζω τα μέλη της ομάδας μας.

  1. Γεωργακοπούλου Βασιλική - Επιστήμονας Τροφίμων και Διατροφής του Πανεπιστημίου Αιγαίου
  2. Κούτσιας Ιωάννης - Απόφοιτος του Τμήματος Χημείας του Πανεπιστημίου Κρήτης
  3. Λαζάρου Κωνσταντίνα - Απόφοιτος του Τμήματος Χημείας του Καποδιστριακού Πανεπιστημίου Αθηνών
  4. Μαλασπίνα Μελίνα - Τεχνολόγος Τροφίμων του Ανώτατου Εκπαιδευτικού Ιδρύματος Θεσσαλίας
  5. Νάνα Κωνσταντίνα - Απόφοιτος του Τμήματος Χημείας του Πανεπιστημίου Ιωαννίνων

Ο υπερβολικός μας ζήλος για τη μάθηση αλλά και για την ανάδειξη όλων αυτών που σπουδάσαμε μέσα από τη δημιουργία ενός διαφορετικού προϊόντος ήταν το πρωταρχικό μας κίνητρο για να λάβουμε μέρος στον διαγωνισμό Ecotrophelia. Ο αξιόλογος αυτός διαγωνισμός είναι πολύ γνωστός στον χώρο των τροφίμων, γι’ αυτό το λόγο θελήσαμε και εμείς να αποκτήσουμε την εμπειρία της συμμετοχής. Πιστέψαμε από την αρχή στο προϊόν μας και μέσα από δουλειά και συνεργασία καταφέραμε να διακριθούμε κατακτώντας την τρίτη θέση σε αυτό τον άψογα συντονισμένο διαγωνισμό τροφίμων.

ECOTROPHELIA_Herbaqua_omada.jpg?mtime=20180721123445#asset:93422Ομάδα Herbaqua - 3ο βραβείο


Ποιο είναι το προϊόν που παρουσιάσατε στον ECOTROPHELIA 2018 και μέσω του οποίου διακριθήκατε;

Chestnicks: Το προϊόν που παρουσιάσαμε στην Ecotrophelia 2018 είναι τα “Chestnicks”, απολαυστικά μπισκότα χωρίς γλουτένη από βιολογικό αλεύρι κάστανου δικής μας παραγωγής, με προσθήκη του πρεβιοτικού ινουλίνη και κομματιών μαύρης σοκολάτας.

ECOTROPHELIA_chestnicks_proion.jpg?mtime=20180721123722#asset:93423Προϊόν Chestnicks

YOGON: Το προϊόν που παρουσιάσαμε είναι το YOGON. Ένα στιγμιαίο smoothie γιαουρτιού σε μορφή σκόνης που θα διανέμεται σε ανακυκλώσιμες συσκευασίες τσέπης των 30g. Το YOGON αποτελείται μόνο από φυσικά συστατικά που προήλθαν από φυσικές διεργασίες αφυδάτωσης και είναι εμπλουτισμένο με αντιοξειδωτικά. Με προσθήκη νερού και καλή ανακίνηση, μετατρέπεται σε γευστικότατο smoothie υψηλής περιεκτικότητας σε πρωτεΐνες που αντικαθιστά ένα γεύμα, ενώ ταυτόχρονα έχει ελάχιστες θερμίδες. Το γεγονός ότι διανέμεται σε μορφή σκόνης, συνεπάγεται και τον αυξημένο χρόνο ζωής του (έναν χρόνο) εκτός ψυγείου, γεγονός που σημαίνει σημαντική μείωση της κατανάλωσης ενέργειας για τη συντήρησή του.

ECOTROPHELIA_yogon_proion.jpg?mtime=20180721123832#asset:93424Προϊόν YOGON

Herbaqua: Το προϊόν μας ονομάζεται Herbaqua. Είναι νερό προστιθέμενης αξίας με την προσθήκη υδατικών εκχυλισμάτων βοτάνων. Η καινοτομία του στηρίζεται σε επιλεγμένους συνδυασμούς βοτάνων που παρέχουν ευεργετική δράση στον καταναλωτή. Τα βότανα που περιέχονται στους δυο συνδυασμούς είναι χαμομήλι, ρίγανη και μελισσόχορτο και μαντζουράνα, κρητικό δίκταμο και φλισκούνι, αντίστοιχα. Τα βότανα αυτά επιλέχτηκαν λόγω της συγκέντρωσης τους σε φαινολικές ενώσεις που είναι βιοδραστικές, έχουν δηλαδή αντιοξειδωτική δράση, αλλά και ικανότητα μείωσης του κινδύνου εμφάνισης κάποιων ασθενειών.

Η πλούσια αντιοξειδωτική δράση και η υψηλή βιοδιαθεσιμότητα τόσο των χαμομήλι, ρίγανη, μελλισόχορτο όσο και των δίκταμο, φλισκούνι, μαντζουράνα είναι αποδεδειγμένα μέσα από πληθώρα επιστημονικών μελετών. Το Ηerbaqua διατίθεται σε συσκευασία των 330ml φιλική προς το περιβάλλον, προσφέροντας μια νέα δροσιστική εμπειρία αλλά και ωφέλιμη στην υγεία του καταναλωτή.

ECOTROPHELIA_Herbaqua_proion.jpg?mtime=20180721124007#asset:93425Προϊόν Herbaqua

Τι ήταν αυτό που σας οδήγησε στην παρουσίαση του συγκεκριμένου προϊόντος; Ποια ήταν η ιδέα πίσω από αυτό;

Chestnicks: Η αρχική σκέψη ήταν η αξιοποίηση ενός παραδοσιακού ελληνικού καρπού, του κάστανου, που τα τελευταία χρόνια παρουσιάζει σταθερή άνοδο στην παραγωγή του, πλην όμως δεν αξιοποιείται από την ελληνική βιομηχανία τροφίμων και δεν προχωράει στη μεταποίηση. Το γεγονός ότι το κάστανο, ως πηγή υδατάνθρακα, μπορεί εύκολα να μετατραπεί σε αλεύρι, καθώς και το χαρακτηριστικό του ότι δεν περιέχει γλουτένη, το διαφοροποιούν από άλλα αντίστοιχα άλευρα και το καθιστούν κατάλληλο για κατανάλωση από ανθρώπους που έχουν αποκλείσει τη γλουτένη από τη διατροφή τους. Η ιδέα μας, λοιπόν, βασιζόμενη στα παραπάνω, ήταν η παρασκευή μπισκότων, ενός προϊόντος ιδανικού για να αναδείξει το αλεύρι από κάστανο (το οποίο περιέχει φυσικά σάκχαρα) σε συνδυασμό με άρωμα πορτοκαλιού και κομματιών σοκολάτας που γευστικά και αρωματικά δένουν καταπληκτικά. Επίσης, προσθέτουμε το πρεβιοτικό ινουλίνη, που είναι ένας φυσικός πολυσακχαρίτης που συμβάλει στην καλή λειτουργία του εντέρου, καθιστώντας τα Chestnicks ένα λειτουργικό τρόφιμο.

YOGON: H ιδέα για την παρασκευή του συγκεκριμένου προϊόντος ήρθε ύστερα από πολλή σκέψη και συζήτηση. Ένας καθοριστικός παράγοντας ήταν η τάση για γρήγορα και υγιεινά προϊόντα «στο πόδι» που έχει δημιουργηθεί τα τελευταία χρόνια λόγω των γρήγορων και έντονων ρυθμών ζωής. Επιπλέον, σημαντικό ρόλο έπαιξε και το οικολογικό αποτύπωμα του προϊόντος μας.

Στόχος μας ήταν να είναι φιλικό προς το περιβάλλον και να αποθηκεύεται σε ανακυκλώσιμη συσκευασία.

Στη συνέχεια, κάνοντας μια μικρή έρευνα, παρατηρήσαμε ότι η αγορά των smoothies έχει αυξηθεί σημαντικά τα τελευταία χρόνια. Ταυτόχρονα, το ελληνικό γιαούρτι καταλαμβάνει ένα επίσης πολύ σημαντικό μέρος της αγοράς, τόσο για τη μοναδική του γεύση όσο και για τις ευεργετικές του ιδιότητες. Αποφασίσαμε λοιπόν το προϊόν μας να συνδυάζει τα δύο αυτά προϊόντα καθώς και τα χαρακτηριστικά που αναφέρθηκαν προηγουμένως.

Και έτσι γεννήθηκε η ιδέα για την παρασκευή του YOGON.

Herbaqua: Πρωταρχικός μας στόχος ήταν να αξιοποιήσουμε και άλλα αγαθά του τόπου μας, κρίνοντας τις ανάγκες της αγοράς και γενικότερα την αναζήτηση των καταναλωτών για κάτι νέο στον τομέα των υδάτινων προϊόντων. Η ιδέα για τη δημιουργία νερού προστιθέμενης αξίας προήλθε αρχικά από τον καθηγητή μας κύριο Προεστό Χαράλαμπο και υλοποιήθηκε με επιτυχία από την πενταμελή μας ομάδα. Αξιοποιήσαμε την αρχική ιδέα και δημιουργήσαμε δύο προϊόντα φυσικού μεταλλικού νερού με την προθήκη εκχυλισμάτων βοτάνων, με συνδυασμούς όπου οργανοληπτικά είναι ιδιαίτεροι αλλά και συνάμα ευχάριστοι. Το προϊόν μας δεν είναι αφέψημα, είναι νερό το οποίο μπορεί να καταναλωθεί όλες τις ώρες της ημέρας.

Μπορεί ο καταναλωτής να βρει στην αγορά οικολογικά και καινοτόμα προϊόντα διατροφής όπως αυτά που βρίσκονται στο επίκεντρο του διαγωνισμού;

Chestnicks: Τα τελευταία χρόνια υπάρχει μια στροφή των καταναλωτών και συνεπακόλουθα της βιομηχανίας τροφίμων προς μια περισσότερο προσεγμένη και υγιεινή διατροφή. Οι τάσεις που ξεχωρίζουν είναι τα προϊόντα με λιγότερες θερμίδες (με υποκατάσταση λιπαρών και ζάχαρης), τα προϊόντα ειδικής διατροφής όπως gluten-free ή vegan, κ.α. Οι καταναλωτές έχουν στις μέρες μας περισσότερες επιλογές διατροφής από ποτέ άλλοτε, αλλά φυσικά είναι και στο χέρι του καθενός να αναζητήσει και να βρει τα τρόφιμα που ταιριάζουν στις διατροφικές του συνήθειες, καθώς και να κρίνει την ποιότητά τους.

Ο διαγωνισμός Ecotrophelia δίνει την ευκαιρία σε φοιτητές πανεπιστημιακών και τεχνολογικών ιδρυμάτων που σχετίζονται με τη διατροφή του ανθρώπου και τα τρόφιμα να παρουσιάσουν τις δικές τους προτάσεις με έμφαση στην καινοτομία, στην οικολογία και στην αειφορία.

YOGON: Φυσικά, ο καταναλωτής μπορεί να βρει στην αγορά οικολογικά και καινοτόμα προϊόντα διατροφής όπως εκείνα που βρίσκονται στο επίκεντρο του διαγωνισμού. Η τεχνογνωσία στην εποχή μας αυξάνεται με επιταχυνόμενους ρυθμούς και οι καινοτόμες ιδέες βρίσκουν καθημερινά το δρόμο τους στα ράφια των σούπερ μάρκετ. Για το λόγο αυτό είναι πολύ σημαντικό οι νέοι επιστήμονες να βελτιώνονται και να ενημερώνονται συστηματικά, καθώς ο ανταγωνισμός αυξάνεται συνεχώς. Ο διαγωνισμός αυτός θα μπορούσε ίσως να θεωρηθεί μία μικρή προσομοίωση της πραγματικότητας πέρα από τα πανεπιστήμια.

Herbaqua: Βρισκόμαστε σε μία εποχή όπου έχουν διευρυνθεί αρκετά οι ορίζοντες του καταναλωτικού κοινού λόγω της περαιτέρω γνώσης αλλά και λόγω των διαφοροποιημένων αναγκών όλων των πολιτών του κόσμου. Μπορούν πλέον να βρεθούν οικολογικά και καινοτόμα προϊόντα σε όλες τις κατηγορίες τροφίμων, όμως περισσότερο αναδεικνύοντας το χαρακτήρα του παραδοσιακού και του εύγευστου. Στο διαγωνισμό πρωταγωνιστούν προϊόντα ποικίλου ενδιαφέροντος τα οποία αποτελούν εν δυνάμει τρόφιμα της αγοράς κυρίως με ιδιότητες ωφέλιμες για την ανθρώπινη υγεία και με παραγωγικούς χειρισμούς φιλικούς προς στο περιβάλλον.

Ποια είναι η επόμενη ημέρα, μετά τη διάκριση σας στο διαγωνισμό, για εσάς και το προϊόν που παρουσιάσατε;

Chestnicks: Μετά την κατάκτηση της πρώτης θέσης, η ομάδα μας προετοιμάζεται για τη συμμετοχή στον αντίστοιχο ευρωπαϊκό διαγωνισμό που θα λάβει χώρα 21-22 Οκτωβρίου στο Παρίσι, στα πλαίσια της έκθεσης τροφίμων SIAL 2018 κι ευελπιστούμε για μια διάκριση και εκεί!

YOGON: Η επόμενη ημέρα μετά τη διάκρισή μας ήταν ίσως η δυσκολότερη και, αν όχι, σίγουρα η πιο πολύπλοκη. Και αυτό διότι αποφασίσαμε να ξεφύγουμε από το οικείο σε εμάς ακαδημαϊκό περιβάλλον και να ψάξουμε να βρούμε λύσεις για το πώς το προϊόν μας θα περάσει από το εργαστήριο στην παραγωγή. Στόχος δηλαδή για την ομάδα δεν ήταν να δημιουργήσουμε ένα προϊόν μόνο και μόνο για να συμμετάσχουμε στον διαγωνισμό. Άλλωστε, στον χώρο των τροφίμων, σκοπός της έρευνας είναι να καταλήξει μελλοντικά στη βιομηχανία.

Herbaqua: Η συμμετοχή μας στο διαγωνισμό ήταν μία ξεχωριστή εμπειρία η οποία μας έδωσε την ευκαιρία να αναδείξουμε τη δουλεία μας και να αποσπάσουμε το τρίτο βραβείο, θέτοντας στόχους ακόμη μεγαλύτερους και δίνοντάς περισσότερο κίνητρο να κάνουμε τα όνειρά μας πραγματικότητα. Η επιδίωξή μας από εδώ και πέρα, θα είναι η παραγωγή του προϊόντος Herbaqua σε συνεργασία με κάποια ελληνική βιομηχανία και η διάθεσή του τόσο στην τοπική όσο και στην ευρωπαϊκή αγορά. Η δουλειά και η προσπάθειά μας για το καλύτερο δυνατόν συνεχίζεται και δεν επαναπαύεται ποτέ διότι αυτή ήταν η μεγαλύτερη νίκη μέχρι την επόμενη.


Δήλωση κας Β. Παπαδημητρίου, Γενικής Διευθύντριας του Συνδέσμου Ελληνικών
Βιομηχανιών Τροφίμων.

ECOTROPHELIA_bpapadhmhtriou.jpg?mtime=20180721122722#asset:93419

O ΣΕΒΤ διοργάνωσε φέτος για 8η συνεχόμενη χρονιά τον Διαγωνισμό Ecotrophelia για τη δημιουργία νέων οικολογικών και καινοτομικών προϊόντων διατροφής. Με την πρωτοβουλία μας αυτή επιβεβαιώνουμε ότι η Ελληνική Βιομηχανία Τροφίμων στηρίζει τη νέα γενιά, τους νέους Έλληνες φοιτητές, που ασχολούνται με την επιστήμη των τροφίμων και θα αποτελέσουν τα αυριανά στελέχη της, δίνοντάς τους τη δυνατότητα να παρουσιάσουν τις ιδέες τους για νέα προϊόντα διατροφής, που, εκτός από τη γεύση τους, θα ξεχωρίζουν και για το φιλικό προς το περιβάλλον χαρακτήρα τους.

Ο Διαγωνισμός, ξεκίνησε στην χώρα μας το 2011 και έχει καταστεί πλέον θεσμός, συμβάλλοντας στην ανάπτυξη συνεργασιών μεταξύ πανεπιστημίων και επιχειρήσεων τροφίμων. Κυρίως όμως αναδεικνύει το υψηλό επίπεδο των νέων Ελλήνων επιστημόνων αλλά και τη δυναμική του κλάδου στην Ευρώπη, αφού, σε δεύτερο επίπεδο, η νικήτρια ελληνική ομάδα συμμετέχει μαζί με τους νικητές των άλλων Χωρών στον Ευρωπαϊκό Διαγωνισμό Ecotrophelia.

Αξίζει να σημειωθεί ότι μέχρι σήμερα οι ελληνικές συμμετοχές έχουν σημειώσει σημαντικές διακρίσεις στον ευρωπαϊκό διαγωνισμό, κερδίζοντας το 2011 και το 2017 την 1η θέση και το 2014 την 3η θέση.

Φέτος ο ευρωπαϊκός διαγωνισμός θα πραγματοποιηθεί τον Οκτώβριο, στα πλαίσια της Διεθνούς Έκθεσης Τροφίμων «SIAL» στο Παρίσι και ελπίζουμε η ομάδα του ΤΕΙ Θεσσαλίας με το προϊόν Chestnicks να κατακτήσει και πάλι την κορυφή της Ευρώπης!

... σχόλια | Κάνε click για να σχολιάσεις
Επιχειρώ - epixeiro.gr
Επιχειρώ - epixeiro.gr