NEWSFLASH...
Ειδήσεις | Επιχειρηματικά Νέα
ανάγνωση

«Ιστορική στιγμή» η συμφωνία Αθηναϊκής Ζυθοποιίας και Bacardi - Τι φέρνει το «deal»

«Ιστορική στιγμή» η συμφωνία Αθηναϊκής Ζυθοποιίας και Bacardi - Τι φέρνει το «deal»

«Είναι μια ιστορική στιγμή για την εταιρεία, μια μεγάλη στρατηγική αλλαγή, καθώς, μετά από 57 χρόνια, κάνει ένα βήμα πρωτόγνωρο για την ιστορία της» τόνισε ο κ. Αλέξανδρος Δανιηλίδης, Διευθύνων Σύμβουλος της Αθηναϊκής Ζυθοποιίας, κατά τη διάρκεια ηλεκτρονικής ενημερωτικής συνάντησης με δημοσιογράφους, μετά και την ανακοίνωση της συμφωνίας με την Bacardi Greece την περασμένη εβδομάδα.

Υπενθυμίζεται πως η Bacardi Greece, η νεοσύστατη θυγατρική της γνωστής οικογενειακής επιχείρησης αλκοολούχων ποτών, ανακοίνωσε πως ξεκινά τη συνεργασία της, από την 1η Απριλίου 2021, με την Αθηναϊκή Ζυθοποιία, τη θυγατρική της Heineken στην Ελλάδα, ως επίσημου διανομέα του χαρτοφυλακίου των premium προϊόντων της στην ελληνική αγορά, μια εξέλιξη που ήρθε σε συνέχεια διαγωνιστικής διαδικασίας που κράτησε περίπου έξι μήνες. Σύμφωνα με τον Γενικό Διευθυντή της Bacardi Greece, κ. Κωνσταντίνο Κουβαρά, η επιλογή έγινε λόγω του εύρους της κάλυψης που διαθέτει η Αθηναϊκή Ζυθοποιία στην χώρα μας, των σχέσεων που υπάρχουν σε χονδρεμπόριο/λιανεμπόριο και εστίαση, την αποκλειστικότητα στη σχέση μεταξύ των δύο πλευρών, αλλά και του τρόπου λειτουργίας, με τις δύο πλευρές να συνδημιουργούν τις στρατηγικές που θα ακολουθηθούν.

Η συμφωνία είναι, αρχικά, πενταετούς διάρκειας, αν και ο στόχος είναι να αναπτυχθεί μια μακροχρόνια σχέση, για την αύξηση των μεριδίων της Bacardi στην χώρα μας. Όπως άλλωστε υπογράμμισε ο κ. Δανιηλίδης «αν το σκεπτικό μας ήταν η πενταετία, δεν θα μπαίναμε καθόλου. Μπαίνουμε γιατί βλέπουμε ότι υπάρχει μια ευκαιρία για δημιουργία προστιθέμενης αξίας για όλους τους συμμετέχοντες». Βάσει της συμφωνίας, η Bacardi θα «μανατζάρει» μια σειρά καταστημάτων «στρατηγικού περιεχομένου» (όπου τα οινοπνευματώδη ποτά είναι στο επίκεντρο, όπως στις πίστες και τα club), ενώ η άλλη πλευρά θα είναι υπεύθυνη για λιανεμπόριο, χονδρεμπόριο και τα υπόλοιπα καταστήματα. Τονίζεται ότι η συμφωνία αφορά στην ελληνική αγορά και δεν προβλέπονται διεθνή «ανοίγματα», ενώ δεν υπάρχει καμία πρόβλεψη ή συζήτηση για συμμετοχή της Αθηναϊκής στο μετοχολόγιο της Bacardi, αφού οι δύο «συνεχίζουν ανεξάρτητες».

«Πριν από δύο χρόνια κάναμε την στρατηγική επιλογή να "ανοίξουμε", με προσεκτικό τρόπο, το portfolio μας, πέρα από την μπύρα. Είχαμε ξεκινήσει με νερό και μηλίτη, αλλά αυτά έχουν "ταβάνι". Η στιγμή ήρθε όταν η Bacardi αποφάσισε να αξιολογήσει ποιο θα ήταν το καλύτερο μοντέλο για την ανάπτυξη των προϊόντων της στην Ελλάδα» σημείωσε ο κ. Δανιηλίδης. «Δεν έχουμε κανέναν λόγο να μπούμε οπουδήποτε με ευκαιριακό σκεπτικό. Είμαστε μια εταιρεία με ξεκάθαρο προφίλ και όταν μπαίνουμε σε κάτι θέλουμε να το κάνουμε σωστά». Επί του θέματος, δηλαδή του εάν προβλέπεται κάποιο «άνοιγμα» σε άλλες κατηγορίες, όπως στα αναψυκτικά, τόνισε πως «δεν υπάρχει κανένα πλάνο ούτε για εξαγορά, ούτε για διείσδυση στο κομμάτι του αναψυκτικού. Αν στο μέλλον υπάρξει μια καινούργια καταναλωτική ανάγκη που είναι κοντά στον χώρο μας, μπορούμε να το αξιολογήσουμε. Η Heineken, διεθνώς, με δυσκολία κάνει τέτοιου είδους κινήσεις. Δεν θα είμαστε μια εταιρεία που θα ψάχνεται συνέχεια με το τι καινούργιο θα βάλει και δεν θέλουμε να κάνουμε 100 πράγματα μαζί. Κάνουμε σοβαρά και σταθερά βήματα, όπως με την Bacardi».

Το μερίδιο της τελευταίας στην ελληνική αγορά, σε επίπεδο όγκου και σύμφωνα με τον κ. Κουβαρά, φτάνει στο 11-12%, που την κατατάσσει στην τρίτη θέση στον κλάδο των αλκοολούχων, «όπως περίπου συμβαίνει και σε παγκόσμιο επίπεδο». Ο ίδιος προβλέπει πως, παρά το ότι «ένα μεγάλο κομμάτι των κέντρων διασκέδασης θα είναι υπό πίεση για τους επόμενους 4 μήνες», το προφίλ της ελληνικής αγοράς μπορεί να φέρει ανάπτυξη στην εταιρεία, ειδικά στο κομμάτι του premium. Σημειώνεται πως ο covid έχει επηρεάσει κομμάτια του χαρτοφυλακίου της, όπως την Grey Goose, ενώ ο τζίρος της είναι πάνω από 20 εκατ. ευρώ, υπό κανονικές συνθήκες. Διευκρινίζεται πως υπήρξε έγκριση από την «μαμά» Heineken για το deal, «κάνοντας αποδεκτή αυτήν την καινούργια στρατηγική ματιά», επιτρέποντας στην Αθηναϊκή να κινηθεί διαφορετικά από ότι συμβαίνει σε άλλες χώρες. «Ένδειξη της εμπιστοσύνης που υπάρχει ότι μπορεί να κάνει πράγματα τα οποία είναι διαφορετικά». Αναμένεται να υπάρξει και η σχετική ενημέρωση της Επιτροπής Ανταγωνισμού.

Η στρατηγική της Αθηναϊκής Ζυθοποιίας

Όσον αφορά στην Αθηναϊκή, ο κ. Δανιηλίδης ανέφερε πως το 2019 ήταν μια εξαιρετική χρονιά, κατά την οποία κατάφερε για δεύτερο συνεχόμενο έτος να αυξήσει τα μεγέθη της αλλά και να προχωρήσει διάφορα projects. Το πρώτο τρίμηνο του 2020 είχε ξεκινήσει πολύ καλά, σε τζίρο και όγκο πωλήσεων, μέχρι τον covid. Έτσι, το πλάνο «ξαναχτίστηκε», με άλλες προτεραιότητες, «με νούμερο 1 την ασφάλεια και υγιεινή, νούμερο 2 την απρόσκοπτη λειτουργία και νούμερο 3 το καλύτερο δυνατό από άποψη οικονομικών και cash flow. Η εταιρεία, μέσα στην πανδημία, ενίσχυσε τις εξαγωγές, με την εκτίμηση για το 2020 να λέει ότι θα τις έχει αναπτύξει, σε σχέση με το 2019, γύρω στο 5%. Και αυτό λόγω και της υποστήριξης που υπήρξε από την Heineken NV, η οποία έδωσε τη δυνατότητα αποστολής προϊόντων σε νέες αγορές. Ο κ. Δανιηλίδης δεν κατονόμασε αυτές τις αγορές, αναφέροντας πως είναι «μια σημαντική χώρα της Ασίας - όχι Κίνα» και κάποιες της Αφρικής. Στόχος να υπάρξει σημαντική αύξησή στις εξαγωγές και να συνεχίσουν μεταξύ 10 και 15%.

Το τριετές επενδυτικό πλάνο θα συνεχίσει κανονικά σε κάποιους τομείς (δηλαδή σε ασφάλεια, κτίρια και γραμμές παραγωγής), ενώ θα υπάρξει μείωση στις εμπορικές επενδύσεις, που μπορεί να γίνουν όταν η αγορά θα αρχίσει να επανέρχεται στα επίπεδα της περασμένης χρονιάς. Στόχος η ανάπτυξη το 2021, σε τζίρο και κερδοφορία. «Αν τα πράγματα λειτουργήσουν όσον αφορά στα εμβόλια, η κατάσταση θα επιστρέψει σε μια κανονικότητα, που ο κλάδος το έχει ανάγκη». Την ίδια στιγμή, συνεχίστηκε και το πρόγραμμα συμβολαιακής καλλιέργειας, με την Αθηναϊκή να απορροφά «τεράστιο μέρος της παραγωγής» και να αναπτύσσει τις εξαγωγές. Σύμφωνα με τον επικεφαλής της, «από το συμβόλαιο που έχουμε, καλυπτόμαστε να μην αγοράσουμε όλη την ποσότητα, κάτι που δεν κάνουμε. Κάτι που έγινε και σε συνεργασία με εταιρείες του ομίλου από το εξωτερικό, που αγόρασαν κριθάρι, απορροφώντας τεράστιες ποσότητες. Υποστηρίζουμε τον αγροτικό τομέα με έναν τρόπο που κανείς δεν το κάνει και είμαστε πολύ υπερήφανοι για αυτό».

Σύμφωνα με τον ίδιο, όταν έγινε το πρώτο lockdown, η αγορά έπεφτε σε ρυθμό μεγαλύτερο του 50%. Η συνολική εκτίμηση της εταιρείας για την αγορά της μπύρας στην Ελλάδα είναι ότι θα έχει βάση πτώσης το 25%. «Το πλάνο του πρώτου τριμήνου, από την αρχική πρόβλεψη πριν το 2ο lockdown, σίγουρα θα πρέπει να προσαρμοστεί. Πρέπει να αξιολογούμε τα πλάνα μας με πολύ μεγάλη συχνότητα και ταχύτητα» συμπλήρωσε χαρακτηριστικά. Επιπρόσθετα, ανέφερε πως έχουν ενισχυθεί οι συσκευασίες που βασίζονται στην κατανάλωση στο σπίτι και στο «on the go», ενώ έχουν πιεστεί περισσότερο από το κανονικό οι συσκευασίες για διασκέδαση, κυρίως το βαρέλι (το οποίο πιέστηκε πανελλαδικά, σε όλους τους παραγωγούς, λόγω και της πτώσης του τουρισμού) και η μικρή φιάλη. Σε κάθε περίπτωση, «η μείωση στο horeca δεν μπορεί να αναπληρωθεί από την κατανάλωση στο σπίτι. Οι Έλληνες είναι κοινωνικοί πότες, δεν τους ενδιαφέρει να κάθονται σπίτι και να καταναλώνουν πολύ αλκοόλ».

Σε ερώτηση του epixeiro.gr για το ηλεκτρονικό εμπόριο, ο κ. Δανιηλίδης δήλωσε πως υπάρχει αύξηση στο ecommerce σε όλα τα κανάλια, σε κάβες, μέσω supermarket και σε πλατφόρμες, παρόλα αυτά η βάση είναι ακόμη πολύ χαμηλή. Για νέες προσλήψεις, ανέφερε πως υπάρχει πλάνο σε συγκεκριμένους τομείς, ειδικά σε κάποια κομμάτια στις πωλήσεις, μετά και από τη συμφωνία με την Bacardi. Σε άλλη ερώτηση, υποστήριξε πως δεν επίκειται καμία μείωση μισθών του προσωπικού, τονίζοντας πως οι απολαβές είναι πάνω από τον μέσο όρο του κλάδου. Όσον αφορά στην Μάμος, εκεί οι εξαγωγές δεν έχουν ξεκινήσει, καθώς «θέλουμε να χτίσουμε το brand στην Ελλάδα, τρία χρόνια είναι λίγα». Για την Νύμφη, «που συνδέεται απολύτως με τη Θεσσαλονίκη, τα πηγαίνει πολύ καλά εκεί, και στη Βόρεια Ελλάδα». Υπό ανάπτυξη βρίσκεται και η παρουσία στο delivery, για το οποίο αναμένονται και άλλες κινήσεις στο μέλλον, ενώ θα υπάρξουν και αρκετά προγράμματα τόνωσης της ζήτησης, «μέχρι εκεί που πρέπει, χωρίς πολύ επιθετικές κινήσεις». Τέλος, σε εξέλιξη βρίσκεται και πρόγραμμα για την βέλτιστη διαχείριση των υδάτινων πόρων.

... σχόλια | Κάνε click για να σχολιάσεις
Επιχειρώ - epixeiro.gr
Επιχειρώ - epixeiro.gr