NEWSFLASH...
Culture Hub
ανάγνωση

"Ozon"-τανός οργανισμός ενός εικοσαετούς ελληνικού περιοδικού

"Ozon"-τανός οργανισμός ενός εικοσαετούς ελληνικού περιοδικού

Πως εξασφαλίζει την εικοσαετή αδιάλειπτη παρουσία του ένα ελληνικό περιοδικό; Αφουγκραζόμενο τις δημιουργικές τάσεις της Αθήνας, πρωτοπορώντας σε κάθε δυνατή ευκαιρία ή πρόκληση και χρησιμοποιώντας ενίοτε δωμάτια ξενοδοχείων ως "τρισδιάστατες" σελίδες του...

Πρόσφατα, το "Fashion Room Service" που διοργάνωσε το δίγλωσσο περιοδικό "OzonRaw", επιστράτευσε 45 συμμετέχοντες από τον χώρο της ελληνικής, κατά βάση, μόδας σε ισάριθμα δωμάτια ξενοδοχείων του κέντρου της Αθήνας. Από δωμάτιο σε δωμάτιο οι 4.000 περίπου επισκέπτες μυήθηκαν στις δημιουργίες νέων κυρίως Ελλήνων σχεδιαστων, τους οποίους μάλιστα είχαν τη δυνατότητα να γνωρίσουν από κοντά. Ο Γιώργος Κελέφης, διευθυντής και εκδότης του περιοδικού, παραλλήλισε την όλη εμπειρία με τρισδιάστατη προβολή των σελίδων του περιοδικού ενώ χαρακτήρισε την εποχή μας ως μια συναρπαστική περίοδο εξεύρεσης νέων τρόπων επικοινωνίας και καινοτομίας.

Δεν είναι τυχαίο το γεγονός ότι τα τελευταία δύο χρόνια το "Ozon boutique" εντάσσει το ηλεκρονικό εμπόριο στο παιχνίδι της επικοινωνίας, συμπληρώνοντας στρατηγικά το μενού των συνεργασιών του. Τα προϊόντα της πλατφόρμας προέρχονται σε ποσοστό περίπου 70% από Έλληνες σχεδιαστές, οι οποίοι εμφανίζονται ταυτόχρονα στις σελίδες του "Ozon Raw", του "Ozon Web" αλλά και του "Ozon International". Μας υπενθυμίζει την πρόσφατη εξαγορά του Style.com από την Conde nast που τη θεωρεί χαρακτηριστικό παράδειγμα της τάσης άμεσης εισόδου του επισκέπτη-αναγνώστη που είναι ταυτόχρονα καταναλωτής, μέσω του ηλεκτρνικού εμπορίου, στο παιχνίδι της επικοινωνίας και της αγοράς.

Όλα όμως πρωτοξεκίνησαν σε μια εποχή που δεν υπήρχαν κινητά τηλέφωνα, ίντερνετ και facebook. Τα κείμενα ταξίδευαν με φαξ και δισκέτες ενώ ένα από τα μεγάλα θέματα της εποχής ήταν η ανάπτυξη οικολογικής συνείδησης και η καταπολέμηση της τρύπας του όζοντος... Την εποχή εκείνη, ο Σπύρος και η Μαρία Βλάχου δημιουργούν το περιοδικό δωρεάν διανομής «Ozon» με όραμα να διαχυθεί σαν αέριο σε πολλές χώρες του κόσμου και καλούν τον Γιώργο Κελέφη να συνδράμει στην προσπάθειά τους. Όλοι τους είχαν επηρεαστεί κατά την εμπειρία τους ως φοιτητές στην Ισπανία και την Αγγλία από την κουλτούρα της εποχής, την κουλτούρα των free press. Για την ακρίβεια ο Γιώργος Κελέφης είχε μόλις επιστρέψει από σπουδές στην Ισπανία αλλά και στο Stirling της Σκωτίας όπου σπούδασε Media & Public Relations ενώ στο παρελθόν μεταξύ άλλων, έχει υπάρξει αρχισυντάκτης πολιτιστικών εκπομπών στην ΕΡΤ και υπεύθυνος του Γραφείου Τύπου και Δημοσίων Σχέσεων του Εθνικού Μουσείου Σύγχρονης Τέχνης (ΕΜΣΤ).

Όπως αναφέρει, στην πραγματικότητα δεν υπάρχουν πολλά ελληνικά περιοδικά που έχουν αδιάλειπτη και συνεπή πορεία τα τελευταία είκοσι χρόνια. Το Ozon πέρασε από πολλές διαφορετικές περιόδους και εξελίχθηκε μέσα σε αυτά τα χρόνια, όπως άλλωστε οφείλει κάθε «ζωντανός» επικοινωνιακός οργανισμός προκειμένου να μη φανούν τα σημεία των καιρών αδυσώπητα για την πορεία του. Το περιοδικό ξεκίνησε ως οδηγός πόλης, τη στιγμή που μεσουρανούσε ως έντυπο το Αθηνόραμα. Υπήρξε το πρώτο ελληνικό έντυπο που έσπευσε να δημιούργησει ιστοσελίδα και αναγνώρισε πως όφειλε να εξελιχθεί μέσα από αυτή. Στη συνέχεια, το γεγονός ότι δημιουργήθηκε αρχικά η Athens Voice και μετέπειτα η Lifo, σήμανε τη χρυσή εποχή των free press και έτσι διευκολύνθηκε και το Ozon στο να γίνει ευρύτερα αποδεκτό. Προκειμένου ωστόσο να διαφοροποιηθεί, μιας και ως μηνιαία έκδοση, οι εξελίξεις το πρoλάβαιναν, γίνεται το πρώτο pocket size περιοδικό στην Ελλάδα, πριν το Cosmopolitan που στην ουσία καθιέρωσε αυτό το σχήμα ενώ από οδηγός πόλης αμιγώς, η έκδοση ασχολείται πια κυρίως με τη μόδα αλλά και τη σύγχρονη τέχνη.

Το 2000, στις χρυσές εποχές του ελληνικού εντύπου, η ομάδα του Ozon κατεβαίνει στην Αθήνα από την Κηφισιά και κάνει στροφή προς την εξωστρέφεια περνώντας στη δίγλωσση έκδοση. Όλος ο παλμός ξεκινά από το κέντρο της πόλης. Τον αφουγκράζεται δίνοντας έμφαση στο κομμάτι της μόδας, το οποίο προυπήρχε στο DNA του περιοδικού, τη στιμή που και η χρύση εποχή του ready to wear στην Ελλάδα είχε μόλις ξεκινήσει. O κύριος Κελέφης περιγράφει ότι έως τότε το να βρεις ευρωπαϊκά και διεθνή brands στην Ελλάδα δεν ήταν κάτι το τόσο δεδομένο και προφανές. Απευθύνονταν, λοιπόν, πρωταρχικά σε ένα niche market με εκλεπτυσμένο lifestyle που κινείται στο κέντρο της πόλης και δημιουργεί νέες τάσεις αλλά και μέσω αυτών σε ευρύτερα αναγνωστικά κοινά. Δεν είναι τυχαίο το γεγονός ότι ο μέσος όρος ηλικίας του συνεχώς ανανεούμενου σκληρού πυρήνα της ομάδας που διαμορφώνει το περιεχόμενο του Ozon, είναι σήμερα τα 23-24 έτη. Η φρεσκάδα του έχει να κάνει με την άμεση επαφή της ομάδας με τις δημιουργικές τάσεις της σύγχρονης Αθήνας κάνοντας έτσι το περιεχόμενό του, ακόμα και μετά από 20 χρόνια, ιδιαίτερα πρωτοποριακό.

Η διεθνής πορεία του Ozon ξεκίνησε με τη συμμετοχή του ως street style magazine, σε μεγάλες εμπορικές εκθέσεις και φουάρ τέχνης του εξωτερικού. Σήμερα, το "Ozon International" που εκδίδεται δύο φορές το χρόνο, έχει μεγάλη επιτυχία σε ορισμένες ασιατικές χώρες που καταναλώνουν εύκολα ό,τι έχει να κάνει με τις νέες τάσεις, αλλά και στην Ευρώπη με τις μεγαλύτερες πωλήσεις να γίνονται σε Αγγλία και Γερμανία. Έχει αναπτύξει ένα κοινό που το ακολουθεί πιστά ενώ ένας διεθνής διανομέας εξασφαλίζει την ταυτόχρονη παρουσία του εντύπου από το Χονγκ Κόνγκ έως την Αυστραλία και τη Νέα Υόρκη. Ωστόσο επισημαίνει ότι η διατήρηση του διεθνούς προφίλ τα τελευταία χρόνια είναι μια ιδιαίτερα δύσκολη υπόθεση και ευελπιστεί ότι το νέο τεύχος θα βγει την άνοιξη.

Ο Γιώργος Κελέφης αναφερόμενος σε ένα άλλο σημαντικό κομμάτι της εξωστρέφειας του περιοδικού, τα events, εξηγεί ότι εμφανίστηκαν ενστικτοδώς όταν αντιλήφθηκαν ότι με την οικονομική κρίση των τελευταίων έξι ετών δεν θα μπορούσαν να παραμείνουν οι ίδιοι χωρίς να επικοινωνήσουν άμεσα με το κοινό τους. Έχουν διοργανώσει κατά καιρούς πολλές εκδηλώσεις με τη βοήθεια χορηγών και εμπορικών συνεργατών τους, προωθώντας συστατικά που πιστεύει ακράδαντα ότι υπάρχουν σε αφθονία στην Ελλάδα: ταλέντο, δημιουργικότητα, και μεράκι. Αυτό που λείπει, μας λέει χαρακτηριστικά, είναι μία ώθηση στο επιχειρείν. Πέρα από τις ατομικές πρωτοβουλίες του καθενός, θεωρεί ότι αυτό που ξεκάθαρα λείπει, είναι μια στρατηγική επιχειρηματικότητας, η οποία πρέπει να δημιουργηθεί από έναν οργανισμό που θα επικεντρώσει όλη του την προσπάθεια πάνω στην ανάπτυξη της επιχειρηματικότητας και ιδιαίτερα, της νεανικής επιχειρηματικότητας. Οι περισσότεροι νέοι συνεργάτες του Ozon στηρίζονται αρχικά είτε στη δική τους είτε στην οικονομική ευχέρεια συγγενικών τους προσώπων. "Δεν υπάρχει ένας θεσμός που έμπρακτα αυτή τη στιγμή να μπορεί να αγκαλιάσει και να βοηθήσει, σε επίπεδο συμβουλευτικό και οικονομικό, αυτές τις προσπάθειες. Αυτό έχει ως αποτέλεσμα, όλη αυτή η έκρηξη του νέου επιχειρείν, ιδιαίτερα σε σχέση με το κομμάτι του χειροποίητου που παρατηρούμε τα τελευταία χρόνια να πέφτει στο κενό."

Ως μελλοντικό σχέδιο, πέρα από τα έντυπα αλλά και την καθημερινή εκδοχή ενός online περιοδικού, διαφαίνεται η δημιουργία ενός φυσικού μέρους συνάντησης, ο οποίος θα περιέχει πιθανότατα δανειστική βιβλιοθήκη διεθνών εντύπων μόδας και τεχνών και θα δίνει τη δυνατότητα στη δημιουργική κοινότητα της Αθήνας να συναντιέται, να επικοινωνεί αλλά και να κάνει networking και με ανθρώπους από το εξωτερικό.

... σχόλια | Κάνε click για να σχολιάσεις
Επιχειρώ - epixeiro.gr
Επιχειρώ - epixeiro.gr