NEWSFLASH...
Επιχειρήσεις & Know-how
ανάγνωση

Δ. Μπεχτσή, Cinobo: Το streaming δεν είναι το μέλλον του κινηματογράφου, αλλά μέρος αυτού

Δ. Μπεχτσή, Cinobo: Το streaming δεν είναι το μέλλον του κινηματογράφου, αλλά μέρος αυτού

Πριν από μερικές ημέρες, το Cinobo (Cinema No Borders), η ελληνική streaming υπηρεσία που είναι αφιερωμένη στον παγκόσμιο και τον ανεξάρτητο κινηματογράφο, συμπλήρωσε έναν χρόνο λειτουργίας. Σήμερα, η Δάφνη Μπεχτσή, Founder & Managing Director, μιλάει στο epixeiro.gr για αυτήν την διαδρομή, τον ανταγωνισμό στις streaming πλατφόρμες, το σύγχρονο ελληνικό σινεμά και τα επόμενα βήματα της πλατφόρμας.

Πώς προέκυψε η ιδέα για τη δημιουργία του Cinobo και η δική σας ενασχόληση με τον κόσμο του κινηματογράφου;

H οικογένεια μου δραστηριοποιείται στον χώρο του κινηματογράφου για δεκαετίες. Έτσι, η τριβή που είχα με αυτόν ξεκινάει από παιδί. Περνούσα ώρες στο οικογενειακό video club και δεν έχανα την ευκαιρία να βρεθώ σε markets ευρωπαϊκών φεστιβάλ κινηματογράφου με την εταιρία του πατέρα μου. Μεγαλώνοντας διαπίστωσα πως υπάρχει απέραντος πλούτος διεθνούς κινηματογράφου διαθέσιμος παγκοσμίως, πολύ μικρό μέρος του οποίου τελικά φτάνει στα μάτια του Έλληνα θεατή. Αυτή η σκέψη υπήρξε και το έναυσμα για τη δημιουργία του Cinobo. Στόχος έγινε να δημιουργήσω την πλατφόρμα που θα συγκεντρώσει το περιεχόμενο που αξίζει να ανακαλύψεις - κι όμως συχνά είναι δυσεύρετο - και θα δώσει μια πραγματική ευκαιρία προβολής σε ταινίες που θα αγαπηθούν από το ελληνικό κοινό.

Πόσες ταινίες προσφέρει, αυτή τη στιγμή, το Cinobo και πώς γίνεται η επιλογή τους; Ποια η διαδρομή μέχρι να φτάσει μια ταινία να φιλοξενηθεί στην πλατφόρμα σας;

Η ομάδα του curation αποτελείται από άτομα που μετράνε δεκαετίες πορείας στον χώρο και είναι αφοσιωμένη στο να ξεχωρίζει τις ταινίες που αξίζει πραγματικά να δει το κοινό. Βρισκόμαστε διαρκώς σε αναζήτηση περιεχομένου, μοιραζόμαστε ιδέες και προτάσεις και αποφασίζουμε ποιες ταινίες αξίζει να διεκδικήσουν χώρο στο Cinobo και χρόνο από τους συνδρομητές μας. Είτε κάτι κλασικό, είτε κάποια νέα κυκλοφορία, στόχος μας είναι ο συνδρομητής μας να μη δει ποτέ μια αδιάφορη ταινία. Η ταινιοθήκη του Cinobo πλέον πλησιάζει τις 1.000 ταινίες και εμπλουτίζεται συνεχώς.

Η διαδρομή μέχρι να φτάσει μια ταινία στην πλατφόρμα είναι αυτή που ακολουθείται για να φτάσει και στον κινηματογράφο. Βρισκόμαστε στα διεθνή φεστιβάλ κινηματογράφου αναζητώντας μεγάλους και πρωτοεμφανιζόμενους σκηνοθέτες. Τα δικαιώματα για μια ταινία μπορεί να εξασφαλιστούν από τα στάδια της παραγωγής αλλά και χρόνια μετά το release μιας ταινίας. Οι ταινίες και οι διαπραγματεύσεις γίνονται με πυλώνα τα φεστιβάλ αλλά και απευθείας σε συνεννόηση με γραφεία που διαχειρίζονται παγκοσμίως τα δικαιώματα ταινιών. Μείζονος σημασίας για την εγχώρια αγορά είναι οι σταθερές συνεργασίες με τα ελληνικά γραφεία διανομής και η εξασφάλιση δικαιωμάτων απευθείας από Έλληνες παραγωγούς και δημιουργούς που μας εμπιστεύτηκαν τα έργα τους.

Είναι σαφές πως ο ανταγωνισμός στις streaming πλατφόρμες ολοένα και μεγαλώνει, με κολοσσούς να δραστηριοποιούνται στη συγκεκριμένη αγορά. Σε τι διαφέρει η δική σας πρόταση;

Το Cinobo διαφοροποιείται ως προς το γεγονός ότι προσφέρει κάτι διαφορετικό. Ειδικεύεται στον διεθνή, ανεξάρτητο και arthouse κινηματογράφο και προσφέρει τη μόνη διαθέσιμη στην Ελλάδα ταινιοθήκη βραβευμένων ταινιών, σύγχρονου ελληνικού κινηματογράφου και κλασικού κινηματογράφου. Φυσικά, υπάρχει μεγάλη διαφορά και ως προς τη φιλοσοφία και το όραμα. Όπως σχολίασε και μια συνδρομήτρια στα facebook reviews «οι κατηγορίες είναι για δυνατούς λύτες και οι προτάσεις αυστηρά επιλεγμένες, σαν να φτιάχνει κάποιος λίστες ταινιών για ανθρώπους που αγαπά». Έτσι πλάθουμε την ταινιοθήκη του Cinobo και μας χαροποιεί που το κοινό αντιλαμβάνεται ότι δεν είναι ένας αλγόριθμος που προτείνει αυτοματοποιημένα ό,τι βλέπουν οι πολλοί, αλλά μια ομάδα ανθρώπων που φροντίζει διαρκώς να ανακαλύπτεις κάτι μοναδικό.

Επίσης, η δραστηριότητα του δεν περιορίζεται μόνο στις οθόνες. Το όραμα είναι το Cinobo να αποκτήσει μια θέση στην καρδιά του Έλληνα θεατή ως μια εναλλακτική πρόταση ψυχαγωγίας και να δημιουργήσει μια δυναμική κοινότητα εντός και εκτός πλατφόρμας, με σημείο αναφοράς την αγάπη για το σινεμά. Τέλος, μια βασική διαφορά είναι ότι ο ανταγωνισμός από άλλες πλατφόρμες σε εθνικό επίπεδο, είτε αντλεί έσοδα παρέχοντας άλλες υπηρεσίες (βλ internet, τηλεφωνία), χρηματοδοτείται μέσα από λογαριασμούς άλλων αναγκαίων αγαθών, είτε δεν έχει καν φορολογική έδρα στην Ελλάδα. Το Cinobo δεν τυγχάνει κρατικής ή κοινοτικής υποστήριξης και έχει φορολογική έδρα στην Αθήνα, στα Εξάρχεια. Είναι όσο ελληνικό, τίμιο, ρομαντικό μπορεί να είναι και έχει ένα κύριο σκοπό: να κάνει τον ανεξάρτητο κινηματογράφο προσβάσιμο για όλους.

Βάσει και του ανταγωνισμού, μπορεί μια πλατφόρμα όπως το Cinobo να είναι βιώσιμη; Πόσο εύκολο είναι να γίνει αυτό, πόσοι συνδρομητές θα λέγατε πως απαιτούνται;

Το αν μία πλατφόρμα καθίσταται βιώσιμη εξαρτάται κατά ένα μεγάλο μέρος από το περιεχόμενο που προσφέρει και άρα το κοινό στο οποίο απευθύνεται. Ο κατάλογος ταινιών καλύπτει από ανεξερεύνητα φιλμ, έως νικητές των Όσκαρ και μεγάλες κλασικές και νέες επιτυχίες με Ευρωπαίους και Αμερικανούς σταρ καθώς και από το σύγχρονο ελληνικό σινεμά. Το κλειδί στην επιτυχία είναι ότι απευθύνεται μεν σε συγκεκριμένο κοινό, αλλά με ένα αρκετά μεγάλο εύρος. Η πλατφόρμα ξεκίνησε τη δραστηριότητα της στις 12 Μαρτίου 2020 και στον πρώτο χρόνο ο τζίρος προβλέπεται στα 800.000 ευρώ. Ξεκίνησε από μια ομάδα 3 ατόμων και έχει φτάσει στα 12. Τα στατιστικά δείχνουν ότι το κοινό που αγαπά το σινεμά, αγάπησε το Cinobo, καθώς τα ποσοστά των νέων χρηστών που μένουν μετά τη δωρεάν δοκιμή και η διατήρηση των ήδη συνδρομητών δίνουν metrics πολύ ενθαρρυντικά! Είναι νωρίς για συμπεράσματα και σίγουρα θα χρειαστεί αρκετός καιρός ακόμα πριν μιλήσουμε για επιτυχία, ειδικά με γνώμονα ότι ζούμε συνθήκες μη κανονικές για την παγκόσμια και εγχώρια αγορά, αλλά οι στόχοι του πρώτου έτους έχουν πιαστεί.

Είναι το streaming το μέλλον του σινεμά, εκεί όπου θα γίνονται όλες οι πρεμιέρες; Και, βάσει αυτού, ποιο θα είναι το μέλλον των κινηματογραφικών αιθουσών;

Οι streaming πλατφόρμες δεν είναι το μέλλον του κινηματογράφου, αλλά σίγουρα είναι μέρος αυτού. Για το ανεξάρτητο σινεμά συγκεκριμένα, πιστεύω πως αυτοί που αγαπούν την αίθουσα θα επιστρέψουν στην συνήθεια αυτή, όταν νιώσουν ασφαλείς. Η πανδημία απλά επιτάχυνε τη γνωριμία του κοινού με το streaming και ίσως έδωσε το έναυσμα για το ξεκίνημα μιας αρμονικής συμβίωσης μεταξύ της ανεξάρτητης αίθουσας και των ποιοτικών streaming καναλιών. Είμαι αισιόδοξη πως αυτό θα λειτουργήσει προς όφελος των ταινιών, των δημιουργών και του κινηματογραφόφιλου κοινού, ανατροφοδοτώντας το ένα το άλλο.

H περίοδος της πανδημίας έχει αποτελέσει τεράστιο πλήγμα για την κινηματογραφία στην Ελλάδα και διεθνώς. Σίγουρα θα παρατηρηθούν καταλυτικές αλλαγές για την κινηματογραφική αγορά. Το κινηματογραφικό box office παρ’ όλα αυτά αποτελεί μία από τις κύριες μορφές εκμετάλλευσης του δικαιώματος της ταινίας και πιστεύω ότι όταν η πανδημία λήξει ο κινηματογραφικός χώρος θα επιμείνει για την πρεμιέρα στην αίθουσα. Πιστεύω πως με θέληση για προσαρμογή και καινοτόμες συνεργασίες και δρώμενα, οι αίθουσες θα αντέξουν την κρίση, καθώς προσφέρουν μια εμπειρία μοναδική και αναντικατάστατη. Πρέπει, παρ’ όλα αυτά, να υποστηριχθούν γενναία απ’ την πολιτεία, όπως άλλωστε και όλος ο πολιτισμός και τα επαγγέλματα του χώρου.

Ποια είναι, σήμερα, η σχέση του ελληνικού κοινού με τον κινηματογράφο; Ποιες οι προτιμήσεις του; Πόσο εύκολα θα ψάξει να βρει νέες παραγωγές, πέρα, ίσως, από τα blockbusters;

Ο Έλληνας θεατής πηγαίνει κατά μέσο όρο λιγότερο στον κινηματογράφο από ότι ο μέσος Ευρωπαίος, ωστόσο αυτό δεν σημαίνει ότι δεν αγαπά τον κινηματογράφο εξίσου. Είναι γεγονός ότι πριν το Cinobo δεν είχε την ευκολία στην πρόσβαση σε κινηματογραφικό περιεχόμενα πέραν των blockbusters, σε αντίθεση με άλλες χώρες. Οι αίθουσες που προβάλλουν ταινίες πέρα τον εμπορικών επιλογών, βρίσκονται κατά 95% σε Αθήνα και Θεσσαλονίκη. Σε αυτές τις πόλεις υπάρχει ένα κοινό που αριθμεί μερικές δεκάδες χιλιάδες και είναι πιστό. Η πρόσβαση στον κινηματογράφο όμως, εκτός των μεγάλων αστικών κέντρων, στην επαρχεία και τα νησιά, πριν την δημιουργία του Cinobo βασιζόταν κατά ένα μεγάλο μέρος στην προσπάθεια των κινηματογραφικών λεσχών και, δυστυχώς φυσικά, στο παράνομο κατέβασμα μέσω διαδικτύου.

cinobo_interview2.jpg?mtime=20210327022136#asset:255717

Όσον αφορά στις ελληνικές ταινίες, υπάρχουν διαθέσιμες τέτοιες παραγωγές στην πλατφόρμα σας; Γενικότερα, ποια η γνώμη σας για το ελληνικό σινεμά;

Προσφέρουμε τη μεγαλύτερη online συλλογή σύγχρονου ελληνικού σινεμά διαθέσιμη αυτή τη στιγμή στην Ελλάδα και συνεχίζουνε να την εμπλουτίζουμε κάθε μήνα. Η πλατφόρμα πλέον φιλοξενεί Έλληνες σκηνοθέτες, όπως οι Κούτρας, Λάνθιμος, Κακογιάννης, Ψύκου, Κουτσιαμπασάκος, Τσιώλης και πολλοί άλλοι, μετρώντας στο σύνολο συνεργασίες με πάνω από 50 ανεξάρτητους παραγωγούς, ενώ το 15% περίπου του συνόλου των ταινιών που προβάλλεται αυτή τη στιγμή στην πλατφόρμα είναι ελληνικές παραγωγές. Το κοινό μας ξεχώρισε το ελληνικό σινεμά στο Cinobo αναδεικνύοντας 4 ελληνικές παραγωγές στις 20 πιο δημοφιλείς της χρονιάς (Τετάρτη 04:45, Suntan, Όντως Φιλιούνται;, Πλατεία Αμερικής).

Παρ’ όλο που ήδη υπάρχουν πολλές σκέψεις, διαθέσεις και όνειρα για τη σχέση μας με το ελληνικό σινεμά, για τώρα προσπαθούμε να μείνουμε προσγειωμένοι και συγκεντρωμένοι στο πιο βασικό: στη δημιουργία μιας προσβάσιμης στέγης που θα καταφέρει να συγκεντρώσει το νέο ελληνικό σινεμά, στην οποία το κοινό θα μπορεί να το εξερευνήσει και να το αγαπήσει, να βρει τους Έλληνες δημιουργούς που αναζητά αλλά και να ανακαλύψει νέους. Η γνώμη μου είναι ότι ο ελληνικός κινηματογράφος την τελευταία δεκαετία έχει βρει το δικό του χαρακτήρα, λόγο και θέση στη διεθνή αγορά. Κοιτάμε προς ένα μέλλον στο οποίο το Cinobo θα δημιουργήσει ευκαιρίες για τους 'Έλληνες δημιουργούς, ακόμα περισσότερο μετά και τις νέες δυσκολίες που καλούμαστε όλοι να αντιμετωπίσουμε λόγω πανδημίας.

Ποια είναι τα επόμενα βήματα για το Cinobo, οι στόχοι σας για την τρέχουσα χρονιά;

Άμεσος στόχος είναι να βελτιώσουμε την ποιότητα των υπηρεσιών μας, με έμφαση στην προσβασιμότητα από όλες τις συσκευές και στη μοναδικότητα του περιεχομένου, και να αναζητήσουμε ακόμα περισσότερες στρατηγικές συνεργασίες και καινοτόμες λύσεις για την υποστήριξη της τοπικής βιομηχανίας και της κοινότητας γύρω από αυτήν. Το όραμα για το μέλλον είναι το Cinobo να αποτελέσει μια εναλλακτική πρόταση ψυχαγωγίας για τον Έλληνα θεατή και να δημιουργήσει μια δυναμική κοινότητα εντός και εκτός πλατφόρμας, με σημείο αναφοράς την αγάπη για τον σινεμά.

... σχόλια | Κάνε click για να σχολιάσεις
Επιχειρώ - epixeiro.gr
Επιχειρώ - epixeiro.gr