NEWSFLASH...
Επιχειρήσεις & Know-how
ανάγνωση

BlackBerry: Η άνοδος και η πτώση της εταιρείας του ελληνοκαναδού με καταγωγή από τη Χίο

BlackBerry: Η άνοδος και η πτώση της εταιρείας του ελληνοκαναδού με καταγωγή από τη Χίο
Φωτογραφία: Enrique Dans

​Είναι εντυπωσιακό πως αν ψάξει κάποιος στο διαδίκτυο πληροφορίες για την ιστορία της BlackBerry, θα βρει άρθρα ακόμη και από τις αρχές της περασμένης δεκαετίας που προσπαθούν να αναλύσουν τι πήγε στραβά με την συγκεκριμένη εταιρεία από τον Καναδά. Γιατί, σίγουρα, κάτι πήγε στραβά.

Η εταιρεία ξεκίνησε ως Research In Motion (RIM) το 1984, από τον ελληνοκαναδό Mike Lazaridis και τον Douglas Fregin. Ο Lazaridis γεννήθηκε στην Κωνσταντινούπολη, από Έλληνες του Πόντου με καταγωγή από το νησί της Χίου. Ήταν πέντε ετών όταν η οικογένειά του μετακόμισε στον Καναδά το 1966 και εγκαταστάθηκε στο Γουίντσορ του Οντάριο.

Αρχικά, η εταιρεία δεν επικεντρώνει κάπου πολύ συγκεκριμένα το ενδιαφέρον της και ασχολείται με μια σειρά διαφορετικών έργων. Το 1989, η καναδική τηλεφωνική εταιρεία Rogers συνάπτει συμφωνία με τη RIM για να συνεργαστούν στο δίκτυο Mobitex, ένα σύστημα ειδικά σχεδιασμένο για ανταλλαγή μηνυμάτων, προσφέροντας της ένα πρώιμο ξεκίνημα στην αγορά του mobile messaging.

Φτάνοντας στο 1996, η RIM δημιουργεί το πρώτο αμφίδρομο pager. Και για τα επόμενα χρόνια, εξελίσσει τον σχεδιασμό αυτής της συσκευής, προσθέτοντας χαρακτηριστικά όπως έγχρωμη οθόνη, WiFi, ανταλλαγή άμεσων μηνυμάτων και περιήγηση στο διαδίκτυο. Το 2002, παρουσιάζει το πρώτο της μοντέλο που θα μπορούσε να ονομαστεί κινητό τηλέφωνο. Το 2006 προσθέτει trackball, ώστε οι χρήστες να μπορούν να κάνουν κύλιση στην οθόνη.

Κατά μια άποψη, οι συσκευές της γίνονται αναγκαίες για τους πλουσίους και ισχυρούς, καθώς έχουν εξελιχθεί σε status symbol. Οι άνθρωποι είναι σχεδόν εθισμένοι σε αυτές και στο αίσθημα ότι τους βοηθούν να μείνουν πάντα συνδεδεμένοι με τον υπόλοιπο κόσμο. Τα BlackBerry έχουν έναν απλό σχεδιασμό, είναι εύκολα να μάθει κάποιος να τα χρησιμοποιεί και στοχεύουν σαφέστατα σε επαγγελματίες.

Το πληκτρολόγιο, άλλωστε, επιτρέπει στον κάτοχο τους να δουλέψει έξω από το γραφείο. Μπορεί να απαντήσει σε μηνύματα ηλεκτρονικού ταχυδρομείου, να γράψει κείμενα, να περιηγηθεί στον παγκόσμιο ιστό και, επί της ουσίας, να κάνει ότι θα έκανε και από τον υπολογιστή του γραφείου του. Και φυσικά, υπάρχει και το BlackBerry Messenger (BBM), η υπηρεσία messaging που θεωρείται βασική για την επιτυχία των συγκεκριμένων συσκευών.

Η επιτυχία της RIM φτάνει στο απόγειο της κάπου στο 2007, όταν παρουσιάζει έσοδα 3 δισεκατομμυρίων δολαρίων και καθαρά κέρδη 631 εκατομμυρίων δολαρίων. Επί της ουσίας, εκείνη την εποχή οι συσκευές της χρησιμοποιούνται από όλες τις κυβερνητικές υπηρεσίες -τουλάχιστον στις ΗΠΑ- και η εταιρεία κατέχει όλα τα σχετικά συμβόλαια. Και με τη σειρά τους, όλες αυτές οι συμφωνίες φέρνουν μεγαλύτερη ώθηση στην καταναλωτική αγορά.

Και τότε, κάνει την εμφάνιση του ο Steve Jobs και το iPhone. Είναι χαρακτηριστικό πως, στην πρώτη παρουσίαση του, ο Jobs βάζει στο στόχαστρο ακριβώς εκείνο το χαρακτηριστικό που κάνει τις συσκευές της BlackBerry να ξεχωρίζουν: το πληκτρολόγιο. Ο Jobs εμφανίζει στην παρουσίαση μερικές συσκευές με πληκτρολόγιο, μεταξύ των οποίων και ένα BlackBerry. «Αυτό που θα κάνουμε είναι να απαλλαγούμε από όλα αυτά τα κουμπιά και απλά να φτιάξουμε μια γιγαντιαία οθόνη» θα πει.

Η RIM δεν βλέπει το iPhone ως ανταγωνισμό, καθώς αυτό δεν στοχεύει στην business αγορά. Οπότε, συνεχίζει κανονικά τις δραστηριότητες της, παρουσιάζοντας ακόμη και την πρώτη της συσκευή με οθόνη αφής. Για ένα χρονικό διάστημα, τα πήγαινε αρκετά καλά. Υποτιμά, όμως, το πόσο γρήγορα αλλάζει η αγορά των smartphones, με την Apple να παρουσιάζει καινούργια iPhone κάθε χρόνο και τα ράφια των καταστημάτων να κατακλύζονται από τα διάφορα Android smartphones.

Τον Ιούνιο του 2010, κυκλοφορεί το iPhone 4. Λίγο μετά, οι πωλήσεις της Apple ξεπερνούν εκείνες της BlackBerry για δεύτερη φορά. Και τώρα, δεν υπάρχει επάνοδος για την εταιρεία από τον Καναδά. Φυσικά, δεν είναι μόνο αυτό. Η εταιρεία κάνει μικρές αλλαγές, χωρίς πολλές μετατοπίσεις στο επιχειρηματικό της μοντέλο και χωρίς ιδιαίτερες καινοτομίες. Την ίδια στιγμή, οι developers πηγαίνουν στα αντίπαλα οικοσυστήματα και οι καταναλωτές μαγνητίζονται από τα καινοτόμα χαρακτηριστικά σε iOS και Android.

Η BlackBerry ήταν κάποτε ο βασιλιάς της αγοράς των smartphone, πουλώντας πάνω από 50 εκατομμύρια συσκευές, το 2011. Για μια εποχή, ήλεγχε το 50% της αμερικανικής αγοράς κινητής τηλεφωνίας και το 20% της παγκόσμιας. Εντούτοις, το 20% έγινε 5% το 2012. Και από εκεί και πέρα, ότι κι αν έκανε, όπως παρουσιάσεις συσκευών με ανταγωνιστικά χαρακτηριστικά, αλλαγή ονόματος και brandname, ακόμη και υιοθέτηση του ανταγωνιστικού Android, ήταν πλέον αργά.

Στο τελευταίο τρίμηνο του 2016, από περισσότερα από 432 εκατομμύρια smartphone που πωλήθηκαν παγκοσμίως, μόνο 207.900 είναι BlackBerry, κάτι που ορίζει το μερίδιο αγοράς της στο... 0%. Το 2016, η κινεζική TCL αγοράζει ουσιαστικά το brand των BlackBerry, κάτι που, επί της ουσίας, οδηγεί την ίδια στην αποχώρηση της από την αγορά και στην επικέντρωση στο software και την κυβερνοασφάλεια, 14 χρόνια μετά την κυκλοφορία του πρώτου της τηλεφώνου.

Μετά από μερικά smartphone, η συμφωνία φτάνει στο τέλος της στις 31 Αυγούστου 2020. Η TCL, η οποία κατασκεύαζε τηλέφωνα Android με το όνομα BlackBerry από το 2017, ανακοίνωνε πως «δεν πουλά πλέον κινητές συσκευές με την επωνυμία BlackBerry». Στη συνέχεια, μόλις 12 ημέρες πριν από την λήξη της προθεσμίας, η Texas Onward Mobility υπόσχεται ένα νέο BlackBerry Android 5G το 2021, μέσω νέας συμφωνίας.

Η σχετική ανακοίνωση αναφέρει πως οι συσκευές προγραμματίζονταν για κυκλοφορία στο πρώτο μισό του τρέχοντος έτους. Φυσικά, το πρώτο μισό του 2021 έχει περάσει και νέα BlackBerry δεν έχουν ανακοινωθεί. Στόχος της, σύμφωνα με εκείνη την ανακοίνωση, είναι η παρουσίαση συσκευών με πληκτρολόγιο για τις αγορές της Β. Αμερικής και της Ευρώπης. Το πώς -και εάν- θα το καταφέρει αυτό, είναι κάτι που μένει να φανεί. Με έδρα στο Ώστιν του Τέξας, έχει λιγότερους από 50 υπαλλήλους και ιδρύθηκε τον Μάρτιο του 2019.

Η τελευταία ανακοίνωση στην επίσημη ιστοσελίδα της είναι από τον περασμένο Ιανουάριο, σχετικά με την επέκταση της παγκόσμιας ομάδας πωλήσεων της. Όπως αναφέρει ο Peter Franklin, CEO της OnwardMobility, «συνεχίζουμε να βλέπουμε αυξημένο ενθουσιασμό για την εταιρεία μας και να αυξάνεται η ζήτηση για τις νέες ισχυρές συσκευές μας, και η προσθήκη του Géraud και του Matthew μας επιτρέπει να ενισχύσουμε γρήγορα τις προσπάθειές μας για πωλήσεις σε ολόκληρη την EMEA και με βασικούς κρατικούς λογαριασμούς». Η κεντρική της ιστοσελίδα εξακολουθεί να αναφέρει πως τα νέα BlackBerry 5G smartphones έρχονται το 2021.

... σχόλια | Κάνε click για να σχολιάσεις
Επιχειρώ - epixeiro.gr
Επιχειρώ - epixeiro.gr