NEWSFLASH...
Επιχειρήσεις & Know-how
ανάγνωση

bid2board: Το marketplace που κάνει «disrupt» στην παγκόσμια ναυτιλία

bid2board: Το marketplace που κάνει «disrupt» στην παγκόσμια ναυτιλία

Είναι γνωστό πως η Ελλάδα ξεχωρίζει, παγκοσμίως, στη ναυτιλία. Κάπως έτσι, δεν θα μπορούσαν να μην βρίσκονται Έλληνες «πίσω» από τη δημιουργία της «μοναδικής», όπως χαρακτηρίζεται, πλατφόρμας που έχει αναπτυχθεί αποκλειστικά για technical service arrangement. Με άλλα λόγια, πρόκειται για ένα marketplace που θέλει να απλοποιήσει, σε μεγάλο βαθμό, τη διαδικασία οργάνωσης των service που χρειάζονται τα πλοία. Ο Ανδρέας-Μίνως Ζομπανάκης, CEO της bid2board, μιλάει σήμερα στο epixeiro.gr, με αφορμή την επικείμενη συμμετοχή της εταιρείας στα Ποσειδώνια 2022.

Πώς προέκυψε η δημιουργία της bid2board και ποιες είναι οι υπηρεσίες που παρέχει, αυτή τη στιγμή; Από πόσα άτομα αποτελείται η ομάδα σας και σε ποιες αγορές δραστηριοποιείστε / με πόσους πελάτες;

Έχοντας δουλέψει σε διάφορες ναυτιλιακές εταιρείας στην Ελλάδα και το εξωτερικό, το κομμάτι της οργάνωσης τεχνικών εργασιών (technical services) ήταν ανέκαθεν από τις πιο χρονοβόρες και μη αποδοτικές διαδικασίες. Με την εμπειρία του COO μας, Μιχάλη Χαρτουλάρη, από τα operations της Amazon, και του CTO μας, Αχιλλέα Τσουμήτα, στο web applications development της JPMorgan, δημιουργήσαμε την πλατφόρμα της bid2board, όπου η διαδικασία οργάνωσης των service απλοποιείται σε εκπληκτικό βαθμό. Πρόκειται για ένα marketplace που φέρνει σε επαφή ναυτιλιακές εταιρίες και εταιρίες που παρέχουν τεχνικές υπηρεσίες. Πιο συγκεκριμένα, μέσω της bid2board οργανώνουμε service για οποιαδήποτε δουλειά απαιτείται να επισκεφτεί το πλοίο εξωτερικός τεχνικός ή κλιμάκιο μηχανικών ή πρέπει να σταλεί μηχανολογικός εξοπλισμός του πλοίου σε κάποιο εξωτερικό συνεργείο.

Επιπροσθέτως, σε πολλές περιστάσεις, προκειμένου να αντιμετωπιστεί κάποια βλάβη σε κάποιο από τα συστήματα ενός πλοίου, πρέπει να προηγηθεί διερεύνηση του προβλήματος (remote troubleshooting). Επικεντρωνόμενοι σε περιπτώσεις που άπτονται θεμάτων αυτοματισμού, ηλεκτρονικών και ηλεκτρολογικών (που είναι οι πιο δύσκολα αντιμετωπίσιμες κατηγορίες προβλημάτων), έχουμε στην ομάδα μας αρχιηλεκτρολόγους και αρχιμηχανικούς με εκτενή εμπειρία σε ναυτιλιακές εταιρίες, οι οποίοι θα κατευθύνουν αναλόγως το τεχνικό προσωπικό και το πλήρωμα μιας εταιρείας στο να αντιμετωπίσουν το πρόβλημα, χωρίς να χρειαστεί να επισκεφτεί το πλοίο εξωτερικό συνεργείο ή να γίνει σαφές το τι ακριβώς χρειάζεται να γίνει κατά την επίσκεψη, σώζοντας έτσι κόστος και χρόνο.

Έχοντας ξεκινήσει operations το Σεπτέμβριο του 2021, καταφέραμε να δημιουργήσουμε ένα δίκτυο από 18 ναυτιλιακές εταιρίες με συνολικό αριθμό πλοίων πάνω από 170 και πάνω από 370 service suppliers παγκοσμίως, αριθμοί που αυξάνονται κάθε εβδομάδα, έχοντας ήδη οργανώσει service που ξεπερνάνε σε αξία το μισό εκατομμύριο δολάρια.

Ποιο είναι το μέγεθος της αγοράς στην οποία στοχεύετε; Ποια είναι η διαδικασία που παραδοσιακά ακολουθείται, μέχρι σήμερα, όσον αφορά στην τεχνική εξυπηρέτηση πλοίων, και στην οποία κάνετε εσείς τώρα «disrupt»;

Ο συνολικός παγκόσμιος στόλος εμπορικών πλοίων από 10.000 tons DWT (ικανού μεγέθους) και πάνω ανέρχεται στα 70.000 πλοία. Σε κάθε πλοίο υπάρχουν πάνω από 100 μηχανήματα τα οποία υπόκεινται σε εργασίες συντήρησης ή πιστοποίησης ανά τακτά χρονικά διαστήματα. Σε αυτές τις εργασίες προστίθενται βλάβες ή μη προγραμματισμένες εργασίες που προκύπτουν καθώς τα πλοία λειτουργούν σε πολύ απρόβλεπτες συνθήκες. Ανάλογα με το μέγεθος και τον τύπο κάθε πλοίου, αναλογεί κατά μέσο όρο ένας προϋπολογισμός της τάξεως των 80.000 δολαρίων για κόστη τέτοιων δουλειών ανά έτος. Συνολικά, δηλαδή, μιλάμε για μια βιομηχανία που αποτιμάται στα 5,5 δισεκατομμύρια δολάρια ετησίως.

Το πρώτο κίνητρο που μας ώθησε στη δημιουργία της bid2board ήταν η απλοποίηση και η εξοικονόμηση χρόνου στη διαδικασία οργάνωσης service. Για να δώσουμε τάξη μεγέθους, με τον «παραδοσιακό» τρόπο η οργάνωση ενός όχι περίπλοκου service είναι σύνηθες να πάρει δυο μέρες ή και περισσότερο σε μια ναυτιλιακή για να ολοκληρώσει όλα τα βήματα, δηλαδή να βρει ποιες εταιρίες μπορούν να παράσχουν τη ζητούμενη υπηρεσία, να επικοινωνήσει μαζί τους, να διευκρινιστεί το αντικείμενο της δουλειάς, να γίνουν οι διαπραγματεύσεις του κόστους και να συμφωνηθεί το service. Μέσω της bid2board αρκούν μερικά κλικ.

Ταυτόχρονα, εκμεταλλευόμενοι τα πλεονεκτήματα που παρέχει η κοινότητα ενός marketplace και στήνοντας κάθε service request σαν δημοπρασία, προσθέτουμε στα πλεονεκτήματα της bid2board σημαντικές μειώσεις στο κόστος των service, οργάνωση και διαφάνεια. Τέλος, οι service suppliers που μετέχουν στη bid2board είναι εταιρείες με τις οποίες είτε έχουμε συνεργαστεί στο παρελθόν, είτε περνάνε από ενδελεχή έλεγχο για να πιστοποιήσουμε την ποιότητά τους. Με την ολοκλήρωση κάθε service, οι ναυτιλιακές εταιρίες καλούνται, επίσης, να βαθμολογήσουν τον κάθε service supplier, διατηρώντας με αυτό τον τρόπο το επίπεδο των παρεχόμενων service στο υψηλό επίπεδο που θέλουμε.

Στην άλλη όχθη του marketplace, από την πλευρά των service suppliers ήταν ανέκαθεν πολύ δύσκολο να προβάλουν τις υπηρεσίες τους σε νέους πελάτες (ναυτιλιακές) και να αποκτήσουν άμεση επαφή. Μέσω της bid2board, έχοντας δημιουργήσει το προφίλ τους στην πλατφόρμα μας, γίνονται αυτομάτως «matched» όταν ένα service request ταυτίζεται με την εξειδίκευση τους και τις περιοχές στις οποίες μπορούν να παρέχουν τις υπηρεσίες τους. Επιπροσθέτως, μέσω της δημοπρασίας αποκτούν πολύτιμες πληροφορίες σχετικά με το πόσο ανταγωνιστικές είναι οι προσφορές τους και τους δίνεται η δυνατότητα να αναπροσαρμόσουν την προσφορά τους προκειμένου να κερδίσουν έναν νέο πελάτη.

Παράθεση - epixeiro.gr

Συνολικά, μιλάμε για μια βιομηχανία που αποτιμάται στα 5,5 δισεκατομμύρια δολάρια ετησίως

Πάρα πολύ μεγάλη έμφαση δόθηκε, επίσης, στην απλότητα και στη δημιουργία ενός περιβάλλοντος που θα είναι φιλικό στο χρήστη και εύκολο σε καθημερινή χρήση από υπολογιστή ή κινητό. Μεγάλος μας στόχος είναι να διευκολύνουμε την καθημερινότητα των χρηστών με την ελάχιστη δυνατή παρέμβαση στον τρόπο λειτουργίας και τις διαδικασίες κάθε εταιρείας. Αυτό το έχουμε καταφέρει όντας ευέλικτοι και έχοντας φροντίσει η πλατφόρμα μας να έχει μεγάλο περιθώριο προσαρμοστικότητας σε κάθε χρήστη.

Ποιος είναι ο ανταγωνισμός που υπάρχει στο συγκεκριμένο αντικείμενο, στην Ελλάδα και διεθνώς, και ποια θα λέγατε πως είναι τα δικά σας ανταγωνιστικά πλεονεκτήματα σε σύγκριση με αυτόν; Δηλαδή, γιατί κάποιος να σας επιλέξει, βάσει και του κόστους;

Αυτή τη στιγμή είμαστε η μοναδική πλατφόρμα παγκοσμίως η οποία αναπτύχθηκε αποκλειστικώς για technical service arrangement. Αντίστοιχα marketplaces υπάρχουν για να καλύψουν ανάγκες στη διάθεση ανταλλακτικών και αναλώσιμων στα πλοία, διέπονται όμως από διαφορετικές διαδικασίες και πρακτικές που τις καθιστούν μη πρακτικές για να καλύψουν τις εξειδικευμένες απαιτήσεις που υπάρχουν στο κομμάτι του service.

Τα πλεονεκτήματα τα οποία προσφέρει η bid2board -ευκολία, ταχύτητα, περιορισμό κόστους, διαφάνεια, οργάνωση και διασφάλιση ποιότητας- είναι όλα χαρακτηριστικά τα οποία με τον «παραδοσιακό» τρόπο λειτουργίας απαιτούν μεγάλη προσπάθεια και πολλές εργατοώρες αφιερωμένου προσωπικού.

Μεγάλο μας πλεονέκτημα, επίσης, είναι η ομάδα μας. Έχοντας περάσει από όλες τις βαθμίδες ενός τεχνικού τμήματος ναυτιλιακής, έχουμε βαθιά γνώση των απαιτήσεων και των ιδιαιτεροτήτων που μπορεί να υπάρχουν σε κάθε service. Θεωρούμε πως είναι πολύ σημαντική η προσωπική μας εποπτεία σε κάθε service request που γίνεται μέσα στη bid2board, όπου παρακολουθούμε προσεκτικά και διασφαλίζουμε ότι κάθε βήμα της διαδικασίας ολοκληρώνεται με τον επιθυμητό τρόπο.

Επίσης, δεν απαιτείται απολύτως καμία προετοιμασία ή αλλαγή από πλευράς ναυτιλιακών εταιριών για να χρησιμοποιήσουν την πλατφόρμα μας. Με τον ίδιο τρόπο που έρχονταν σε επαφή με τεχνικές εταιρίες, μπορούν αντιστοίχως να μεταφέρουν σε εμάς τα αιτήματα για τεχνικές εργασίες.

Τέλος, στο κομμάτι του κόστους, όλες οι εταιρίες μπορούν να δοκιμάσουν την υπηρεσία της bid2board μέσω ενός trial χωρίς καμία επιβάρυνση. Επιπροσθέτως, όσες ναυτιλιακές εταιρίες ξεκινήσουν τη συμμετοχή τους στη bid2board μέσα στο 2022, θα απολαμβάνουν το κομμάτι του service arrangement δωρεάν.

Παράθεση - epixeiro.gr

Το πρώτο κίνητρο που μας ώθησε στη δημιουργία της bid2board ήταν η απλοποίηση και η εξοικονόμηση χρόνου στη διαδικασία οργάνωσης service

Ποια η γνώμη σας για το επιχειρηματικό περιβάλλον και το startup οικοσύστημα της Ελλάδας; Ποιες οι ενδεχόμενες δυσκολίες που αντιμετωπίσατε εσείς, όσον αφορά και σε μια πιθανή αναζήτηση κάποιας χρηματοδότησης;

Τα τελευταία χρόνια παρατηρούμε μεγάλη ανάπτυξη στο περιβάλλον των startups στην Ελλάδα, που έχει οδηγήσει στη δημιουργία νομικών και οικονομικών υποδομών για τη διευκόλυνση των νέων επιχειρηματικών ιδεών. Γίνονται διαρκώς workshops, συνέδρια και ομιλίες και υπάρχει ενδιαφέρον από funds για ελληνικές startups. Αντιστοίχως, τα VCs που δραστηριοποιούνται στην Ελλάδα καλύπτουν ανάγκες για νεοφυείς επιχειρήσεις σε κάθε στάδιο, από τη σύλληψη μιας καλής ιδέας έως και εταιρείες που έχουν καταφέρει να έχουν ένα προϊόν με αποδεδειγμένη αποδοχή στην αγορά.

Η σύνθεση της ομάδας μας, βάσει της εμπειρίας και των ικανοτήτων του καθενός ξεχωριστά, μας επέτρεψε να φτάσουμε στο επίπεδο που βρισκόμαστε σήμερα. Όσο σημαντική και αν είναι η αρωγή που προσφέρουν τα VCs στις νεοφυείς επιχειρήσεις, η πρώτη χρηματοδότηση μιας εταιρείας είναι πάντα η πιο «ακριβή». Στην bid2board είχαμε την τύχη να έχουμε καταφέρει να φτάσουμε στο σημείο που είμαστε σήμερα με ένα αποδεδειγμένο προϊόν και μια στέρεη βάση πελατών πριν αποφασίσουμε να εκμεταλλευτούμε τις δυνατότητες που θα μας δώσει μια χρηματοδότηση.

Έχοντας επιβεβαιώσει τη χρησιμότητα και την εξαιρετική εφαρμογή της bid2board στους υπάρχοντες πελάτες μας μέσω της πολύ καλής κριτικής που έχουμε έως τώρα, θα διερευνήσουμε την πιθανότητα για τον πρώτο γύρο χρηματοδότησής μας στο άμεσο μέλλον, που θα μας επιτρέψει μια πιο γρήγορη ανάπτυξη και την καθιέρωσή μας ως τον βασικό τρόπο μέσω του οποίου οργανώνονται services στη ναυτιλία.

Πόσο εύκολο είναι για μια startup να εισέλθει, με ένα νέο και καινοτόμο προϊόν, στην αγορά της ναυτιλίας; Ακούμε συχνά πως πρόκειται για έναν πολύ «παραδοσιακό» κλάδο, που ακολουθεί τους δικούς του ρυθμούς σε σχέση με την υιοθέτηση τέτοιων λύσεων. Ισχύει αυτό;

Αυτό ισχύει σε μεγάλο βαθμό! Η ναυτιλία είναι μια παραδοσιακή βιομηχανία και αυτό συμβαίνει διότι υπάρχει μεγάλη εξειδικευμένη γνώση που κερδίζεται μόνο μέσω χρόνων στη θάλασσα. Πρόκειται για ένα περιβάλλον με πολλές απρόβλεπτες συνθήκες εκτεθειμένο σε παγκόσμια κλίμακα. Με άλλα λόγια, ο ανθρώπινος παράγοντας είναι αναντικατάστατος και αποτελεί φράγμα σε τεχνολογικές εφαρμογές που στις περισσότερες περιστάσεις προσπαθούν να αυτοματοποιήσουν διαδικασίες.

Μεγάλο μας πλεονέκτημα ως bid2board είναι τα χρόνια που έχουμε περάσει έχοντας τριβή στα πλοία, έχοντας μάθει τις συνθήκες και ξέροντας σε βάθος τις περισσότερες δουλειές που ανακύπτουν. Μέσω αυτής της γνώσης φτιάξαμε ένα flow στην πλατφόρμα που να μπορεί να συμπεριλάβει όλα τα ενδεχόμενα σε ένα service, παραμένοντας απλή στη χρήση. Για τον ίδιο λόγο όμως, είμαστε «από πάνω» σε κάθε service, ώστε αυτή μας η γνώση να μπορεί να εξυπηρετήσει τις ανάγκες κάθε δουλειάς.

Παράθεση - epixeiro.gr

Η ναυτιλία είναι μια παραδοσιακή βιομηχανία και αυτό συμβαίνει διότι υπάρχει μεγάλη εξειδικευμένη γνώση που κερδίζεται μόνο μέσω χρόνων στη θάλασσα

Βλέπουμε πως ολοένα και περισσότεροι τομείς της αγοράς «διασυνδέονται» μέσω πλατφορμών, είτε πρόκειται για εμπόριο, είτε για παροχή υπηρεσιών, είτε ακόμη και στη ναυτιλία, όπως με τη bid2board. Είναι αυτό κάτι που θεωρείτε πως θα αναπτυχθεί περισσότερο; Υπάρχουν σημεία που χρειάζονται προσοχή;

Οι λύσεις οι οποίες δίνονται μέσω της διασύνδεσης αυξάνουν τις δυνατότητες και τις ευκαιρίες σε όλους τους τομείς και, παρ’ όλες τις ιδιαιτερότητες, η ναυτιλία δεν αποτελεί εξαίρεση. Η περίοδος των lockdowns επίσης βοήθησε να καλλιεργηθεί στη συνείδηση των περισσότερων ότι οι αγορές και οι υπηρεσίες online μπορούν να είναι ασφαλείς και βολικές. Επίσης, σε άλλες βιομηχανίες, όπως ο τουρισμός, τα online marketplaces έχουν επικρατήσει και πλέον τα πλεονεκτήματα που προσφέρουν είναι σαφή.

Με τον ίδιο τρόπο πιστεύω πως θα εξελιχθεί η επέκταση τεχνολογικών λύσεων και σε άλλους τομείς. Πάντα απαιτείται προσοχή, αλλά ειδικώς στα marketplaces, ένα μεγάλο κομμάτι της διασφάλισης ποιότητας έρχεται μέσω του ίδιου του περιβάλλοντος του marketplace. Πόσο πιθανό είναι να κλείσετε να πάτε σε ένα ξενοδοχείο για το οποίο διαβάζετε στο booking.com κακές κριτικές;

Μιλήστε μας για τη συμμετοχή σας στην επερχόμενη Έκθεση Ποσειδώνια 2022, που θα πραγματοποιηθεί στο εκθεσιακό κέντρο Athens Metropolitan Expo από τις 6 έως τις 10 Ιουνίου. Ποιοι οι στόχοι σας από αυτή τη συμμετοχή, τι θα δούμε εκεί;

Τα Ποσειδώνια αποτελούν τη σημαντικότερη ναυτιλιακή έκθεση παγκοσμίως. Είναι σπουδαία ευκαιρία για εμάς το γεγονός ότι συμμετέχουμε και θα μας επιτρέψει να δείξουμε στους ενδιαφερόμενους από κοντά μέσω demo τη λειτουργικότητα και την ευκολία της πλατφόρμας μας. Η πλειονότητα των επαγγελματιών που ασχολούνται με τεχνικές υπηρεσίες πλοίων στην Ελλάδα παρίστανται ή έρχονται ως επισκέπτες στην έκθεση, οπότε είναι το καταλληλότερο μέρος για να διευρύνουμε τις συνεργασίες μας.

Όσοι μας επισκεφτούν στο booth 3.354 θα έχουν την ευκαιρία να δουν πώς απλοποιήσαμε τη διαδικασία του service arrangement, είτε από την πλευρά της ναυτιλιακής εταιρίας είτε του service supplier, και γιατί όχι να ζητήσουν επί τόπου βοήθεια σε κάποια επικείμενη δουλειά, σε κάποιο από τα πλοία που διαχειρίζονται.

Καθώς είμαστε ακόμα στα πρώτα μας βήματα, η συμμετοχή μας θα αυξήσει τη δημοτικότητα της εταιρίας μας. Είμαστε σίγουροι ότι οι εταιρείες που θα δεχτούν να ξεκινήσουν δοκιμαστικά κάνοντας κάποια services μέσω της bid2board, θα έχουν την ίδια θετική εμπειρία την οποία απολαμβάνουν οι πελάτες μας.

bid2board-2.jpeg?mtime=20220521230114#asset:349526

Ποιοι είναι οι επόμενοι στόχοι της bid2board; Ποιο είναι το πλάνο ανάπτυξης που θα ακολουθήσετε;

Πολύ σημαντικό χαρακτηριστικό στη ναυτιλία είναι το γεγονός ότι παγκοσμίως η διαχείριση πλοίων γίνεται με παρεμφερή τρόπο. Την ίδια ακριβώς χρησιμότητα που έχει η bid2board στις ελληνικές ναυτιλιακές εταιρίες, έχει και στις εταιρίες του εξωτερικού. Στόχος είναι παραλλήλως με την ελληνική αγορά, να επεκταθούμε παγκοσμίως, στο άμεσο μέλλον. Για το σκοπό αυτό αποφασίσαμε να μεγαλώσουμε την ομάδα μας, ώστε να επιταχυνθεί το πλάνο της επέκτασης με ταχείς ρυθμούς.

Καθώς αυξάνονται οι πελάτες μας και τα services που γίνονται μέσω της πλατφόρμας, αρχίζει να υπάρχει ικανός όγκος πληροφορίας ο οποίος μπορεί να χρησιμοποιηθεί για να εξαχθούν πολύτιμες στατιστικές πληροφορίες (metrics, data analysis), που βοηθούν τις ναυτιλιακές εταιρίες αλλά και τους service suppliers να εξάγουν χρήσιμα συμπεράσματα. Για παράδειγμα, αναλύοντας τα κόστη και τον μέσο αριθμό προσφορών για ένα συγκεκριμένο τύπο εργασίας, μπορεί μια ναυτιλιακή εταιρία να σχεδιάσει το χρόνο και την περιοχή στην οποία θα οργανώσει μια δουλειά, ενώ αντίστοιχα ένας service supplier μπορεί να πάρει πληροφορίες για περιοχές στις οποίες υπάρχει ζήτηση για κάποιο service η οποία σήμερα δεν καλύπτεται.

Ταυτοχρόνως, πολλές διεργασίες των ναυτιλιακών εταιριών παραμένουν στο «παραδοσιακό» μοντέλο, γεγονός που μας αφήνει περιθώριο να αναπτύξουμε επιπλέον λύσεις προσθέτοντας νέες λειτουργίες στη bid2board, πέραν του service arrangement και technical troubleshooting.

... σχόλια | Κάνε click για να σχολιάσεις
Επιχειρώ - epixeiro.gr
Επιχειρώ - epixeiro.gr