NEWSFLASH...
Food for Thought
ανάγνωση

Πώς κινείται ο μέσος καταναλωτής στο σούπερ μάρκετ, τι γίνεται με δαπάνες - τιμές

Πώς κινείται ο μέσος καταναλωτής στο σούπερ μάρκετ, τι γίνεται με δαπάνες - τιμές

Οι δαπάνες διαβίωσης και δη αυτών που αφορούν τρόφιμα και είδη καθημερινής ανάγκης έχουν αυξηθεί σημαντικά. Πέραν των όποιων θεσμικών παρεμβάσεων, εκπτώσεων ή προσφορών της αγοράς το να ικανοποιήσει κανείς τις ανάγκες για ένα νοικοκυριό αποτελεί δύσκολο παζλ.

Το κύμα των ανατιμήσεων (για μια σειρά από λόγους) και η μειωμένη αγοραστική δύναμη των καταναλωτών αφήνει λίγα περιθώρια για κινήσεις και έξοδα.

Σήμερα, υπολογίζεται πως περί τα 330 ευρώ είναι το ποσό της μηνιαίας δαπάνης για τα ψώνια του νοικοκυριού στο σούπερ μάρκετ - προσαυξημένο κατά 5% σε σχέση με την προηγούμενη χρονιά - αποτελώντας μάλιστα και την υψηλότερη τιμή της τελευταίας τετραετίας, όπως αποτυπώνεται μέσα από την έρευνα των Shopper Trends της NielsenIQ.

Ουραγοί στην Ε.Ε

Είναι αλήθεια βέβαια πως η Ελλάδα εξακολουθεί να βρίσκεται χαμηλότερα από τον Ευρωπαϊκό μέσο όρο, ο οποίος είναι στα 352 ευρώ, ωστόσο υψηλότερα από αγορές με μεγαλύτερο ΑΕΠ, όπως η Γερμανία, με την κατάταξη της τελευταίας να μπορεί να ερμηνευθεί από την ισχυρή παρουσία των μεγάλων εκπτωτικών καταστημάτων και την ευρεία γκάμα των επιλογών σε προϊόντα ιδιωτικής ετικέτας, σημειώνει η έρευνα.

Ποια προϊόντα είναι υψηλά στην λίστα

Όπως αναδεικνύει η εν λόγω έρευνα, με τη μεγαλύτερη συχνότητα μέσα στο καλάθι του αγοραστή είναι τα βασικά είδη διατροφής, κυρίως τα φρέσκα φρούτα και λαχανικά, οι αμυλούχες κατηγορίες και τα λοιπά γαλακτομικά.

Παρόλα αυτά, η κινητήριος δύναμη, ή αλλιώς ο λόγος για να ξεκινήσει ο αγοραστής το ταξίδι του, είναι με σημαντική διαφορά το φρέσκο κρέας και τα πουλερικά, τα φρέσκα φρούτα και λαχανικά και το φρέσκο γάλα.

Στον αντίποδα, με το χαμηλότερο δείκτη βρέθηκαν προϊοντικές κατηγορίες που παρά την ενδεχόμενη υψηλή συμμετοχή τους στο καλάθι του αγοραστή φαίνεται πως δεν αποτελούν κίνητρο για την πραγματοποίηση του αγοραστικού του ταξιδιού όπως είναι τα snacks, οι σοκολάτες - μπισκότα αλλά και τα αναψυκτικά.

Τιμές: Νιώθουν την αύξηση οι καταναλωτές

Τέλος, αναφορικά με το θέμα των τιμών και των προσφορών, με μία αφοπλιστική καθολικότητα, οι αγοραστές δηλώνουν ότι αισθάνονται τις τιμές να αυξάνονται, και ως μηχανισμός συγκράτησης των προϋπολογισμών τους αποτελεί κυρίως η επικέντρωση τους στην προμήθεια βασικών ειδών και ο περιορισμός ενδεχόμενων πολυτελειών.

Μάλιστα, σχεδόν 2 στους 3 αγοραστές δηλώνουν ότι έχουν ικανοποιητική γνώση των τιμών των προϊόντων που βρίσκονται μέσα στο καλάθι τους και αγοράζουν σε τακτική βάση και με τη συντριπτική πλειοψηφία αυτών να είναι σε θέση να αντιληφθούν τις όποιες αλλαγές της τιμής.

Όσον αφορά στις προωθητικές ενέργειες αυτές φαίνεται να επηρεάζουν την πιστότητα στις μάρκες αλλά και στα καταστήματα με 1 στους 4 αγοραστές να δηλώνει πως αλλάζει είτε μάρκα είτε κατάστημα, ανάλογα με το που έχει τις καλύτερες προσφορές για το συγκεκριμένο αγοραστικό του ταξίδι.

Αυξήσεις και μειώσεις - τι έχουν να αντιμετωπίσουν οι καταναλωτές

Από την άλλη πλευρά, σύμφωνα με τελευταία στοιχεία από το ΙΕΛΚΑ η αύξηση του δείκτη εξέλιξης τιμών για τον Φεβρουάριο δείχνει μια μικρή άνοδο 2,75% σε σχέση με τον Φεβρουάριο 2023. Πιο αναλυτικά, από την έρευνα προέκυψαν τα ακόλουθα συμπεράσματα:

Η εμφανής συγκράτηση του δείκτη εξέλιξης τιμών αλυσίδων σουπερμάρκετ τον Φεβρουάριο 2024 δείχνει ότι ο πληθωρισμός στις αλυσίδες σουπερμάρκετ είναι της τάξης του 2,75%, έναντι 3,00% τον Ιανουάριο 2024.

Μεγαλύτερες μειώσεις τιμών καταγράφονται στις κατηγορίες:

• Τυροκομικά: -3,70% • Γαλακτοκομικά: -3,39%

• Χαρτικά, καλλυντικά & είδη προσωπικής υγιεινής: -1,22%

• Είδη μίας χρήσης: -0,37%

• Αυγά & βούτυρα: -0,10%

Μεγαλύτερες αυξήσεις καταγράφονται στις κατηγορίες:

• Τροφές και είδη για κατοικίδια: +11,20 %

• Νερά και αναψυκτικά: +11,20%

• Φρέσκα φρούτα και λαχανικά: +7,46%

• Μπισκότα, σοκολάτες, ζαχαρώδη: +6,78%

• Ξηροί καρποί και σνακ: +6,67%

Σημειώνεται ότι στα φρέσκα φρούτα και λαχανικά, καθ’ όλο το 2023 καταγράφονται αυξήσεις στις τιμές των προϊόντων ως αποτέλεσμα του αυξημένου κόστους παραγωγής, των ακραίων κλιματικών φαινομένων και των διεθνών τιμών πρώτων υλών, υπογραμμίζει η έρευνα.

Η κατηγορία με τα σοκολατοειδή, έχει επηρεαστεί από τις αυξήσεις στις διεθνείς τιμές του κακάο και της ζάχαρης. Να σημειωθεί ότι η κατηγορία «τρόφιμα παντοπωλείου», η οποία περιλαμβάνει και τα έλαια, καταγράφει αύξηση κατά 4,41%.

Η συγκρατημένη αύξησή της οφείλεται στις μειώσεις στις τιμές των λοιπών ελαίων, αλλά και στα λοιπά προϊόντα που συμμετέχουν στην κατηγορία αυτή (ζυμαρικά, ρύζι κ.ά.).





... σχόλια | Κάνε click για να σχολιάσεις
Επιχειρώ - epixeiro.gr
Επιχειρώ - epixeiro.gr