
Μπορεί το Παγκράτι και η Κυψέλη, μαζί με τα Εξάρχεια να αποτελούν αυτή τη στιγμή τις περιοχές της Αθήνας για τις οποίες πολλά γράφονται και γενικώς πολύ συζητιούνται. Από τη μία τα απανωτά αφιερώματα για τα εστιατόρια, τα μαγειρεία, τα bars.
Από την άλλη τα ρεπορτάζ για τις τιμές των ενοικίων, των εστιατορίων, του καφέ για τον δρόμο. Και στη μέση οι γεμάτες παράπονα συζητήσεις κατοίκων για την φασαρία, την έλλειψη παρκαρίσματος και τα τουριστικά κύματα.
Ένα ζωντανό δίκτυο μικρών επιχειρήσεων
Κάπου όμως πάνω από στις καθημερινές φουρτούνες και τις συζητήσεις “της γειτονιάς” υπάρχει ακόμα η αίσθηση ότι ιδιαίτερα η Κυψέλη παραμένει μια περιοχή που μοιάζει να ευνοεί τα πρώτα βήματα των μικρών επιχειρήσεων και των creatives. Να δίνει κυριολεκτικά τον χώρο σε καλλιτέχνες και artisans για το, έστω και για συγκεκριμένο χρονικό διάστημα -έστω και μικρό, πρώτο τους φυσικό κατάστημα, atelier ή επισκέψιμο workshop με ενσωματωμένο σημείο πώλησης.
Από τα μηνύματα στο instagram, τις συνεργασίες των freelancers και τα eshops, οι μικρές επιχειρήσεις λαμβάνουν “σάρκα και οστά” μέσα στο αστικό περιβάλλον και την δυνατότητα να γνωρίσουν το κοινό τους από κοντά. Να αποκτήσουν “πρόσωπο” με κάθε κυριολεκτική αλλά και μεταφορική έννοια της λέξης. Αλλά και το να ακούν αντί να διαβάζουν τις καλημέρες, τα “πολύ ωραίο αυτό”, τα μπράβο και το καλή συνέχεια, συνοδεία χαμόγελου.
Ενώ μιλώντας ξανά και ξανά με τους ανθρώπους που δημιουργούν και δραστηριοποιούνται στην περιοχή παρατηρούμε ότι υπάρχει έντονο το κομμάτι της συνεργασίας και των συνεργειών. Του αντί να προσπαθούμε για το μεγαλύτερο κομμάτι μας στην πίτα, να διαπιστώνουμε ότι η η ίδια η πίτα τείνει να μεγαλώνει όταν προσπαθούμε να τα καταφέρνουμε μαζί.
Έχουμε δει δεκάδες τέτοια παραδείγματα, μεταξύ άλλων πολυχώρους που φιλοξενούν 2-3 καλλιτέχνες μαζί, καταστήματα που λειτουργούν διττά μέσα στη μέρα για παράδειγμα ως φυσικά σημεία πώλησης το πρωί και χώροι για workshops το απόγευμα, καφέ με σημείο πώλησης προϊόντων από Έλληνες δημιουργούς και gallery αλλά και γενικότερα ένα ζωντανό τοπικό δίκτυο ανθρώπων, υπηρεσιών και αγαθών.
Το ψωμί ενός φούρνου νέας γενιάς ταξιδεύει ως το επόμενο τετράγωνο για να να γίνει σάντουιτς στο πρωινό ενός καφέ, τα κεραμικά πιάτα του τοπικού workshop μπαίνουν στα τραπέζια ενός κοντινού εστιατορίου, οι συνθέσεις λουλουδιών και τα πρωτότυπα βάζα ενός μικρού brand με φυσικό κατάστημα και τα γνωστά funky βιβλία γεωγραφίας στολίζουν δεκάδες καταστήματα της περιοχής αλλά και η ξύλινη εταζέρα ενός ηλικιωμένου ζευγαριού που μένει εδώ και δεκαετίες στην Κυψέλη δωρίζεται για τις ανάγκες της βιτρίνας ενός μικροσκοπικού καταστήματος με χειροποίητα κοσμήματα.
Ο νέος pop-up χώρος στο 10 της οδού Σποράδων
Και όλες αυτές οι σκέψεις που κάθε φορά κάνουμε επισκεπτόμενοι όλους αυτούς τους χώρους της περιοχής έγιναν με αφορμή μια ακόμα νέα συνεργασία που ξεκίνησε μέσα στην εβδομάδα που μας πέρασε, πολύ κοντά στη Δημοτική Αγορά Κυψέλης, τον πιο ίσως έντονο πυρήνα των όσων περιγράψαμε παραπάνω.
Στο 10 λοιπόν της οδού Σποράδων βρίσκουμε αυτό το διάστημα έναν δυναμικό, ανοιχτό στο κοινό χώρο στην Κυψέλη όπου οι σχεδιάστριες ρούχων Πορφυρία Μοσχόπουλου και Μαριλένα Σταθοπούλου συνδημιουργούν και διαθέτουν προς πώληση τις καλοκαιρινές τους συλλογές. Συλλογές που αναπτύσσονται παράλληλα αλλά και μαζί, στον ίδιο χώρο παντρεύοντας από τη μία τα ανανεωμένα μοτίβα της ελληνικής παράδοσης και από την άλλη διαφορετικές σκηνές εμπνευσμένες από το αθηναϊκό τοπίο, λίγο-πολύ σαν εκείνες που σας μεταφέραμε, λίγες γραμμές πιο πάνω.
Πιο συγκεκριμένα, η Πορφυρία Μοσχοπούλου είναι textile & pattern designer με έδρα την Αθήνα, η οποία μεγάλωσε σε ένα χωριό της Αρκαδίας, όπου και ήρθε σε επαφή με καθημερινές εικόνες της ελληνικής επαρχίας και παράδοσης. Αν και σπούδασε εσωτερική αρχιτεκτονική και διακόσμηση στην Αθήνα, παρακολούθησε μαθήματα design και εικονογράφησης στην Λισαβόνα και εργάστηκε ως σχεδιάστρια υφάσματος στην Ισπανία, η εγγύητητα της αφετηρίας της στο πλούσιο οπτικό υλικό της ελληνικής λαϊκής τέχνης την οδήγησε στη μελέτη των μοτίβων και σχεδίων που στολίζουν τα παραδοσιακά υφαντά, κεντήματα και κεραμικά και την στιγμάτισε.
Χρησιμοποιώντας σαν έμπνευση αυτές τις εικόνες επανασχεδιάζει μοτίβα και σύμβολα δίνοντάς τους μια φρέσκια οπτική ενώ παράλληλα χρησιμοποιεί την τεχνική του κεντήματος και της ύφανσης. Συνδυάζει το ψηφιακό και σύγχρονο με το παλιότερο και διαχρονικό, ενώ οι εφαρμογές των σχεδίων της ποικίλουν παρουσιάζοντας μία κοινή οπτική ταυτότητα.
Τα τελευταία πέντε χρόνια δραστηριοποιείται στην Αθήνα ως art director στο Pomegranate Project, αναλαμβάνει δημιουργικά έργα, σχεδιάζει τις δικές της συλλογές προϊόντων και έχει ιδρύσει σε συνεργασία με την Έφη Χριστοπούλου το brand ρούχων ANEMUKU.
Ενώ, η Μαριλένα Σταθοπούλου μετρά πάνω από 12 έτη εμπειρίας στον κλάδο της εμπορικής ανάπτυξης προϊόντων και υπηρεσιών. Η μόδα ήταν ανέκαθεν η μεγάλη της αγάπη για αυτό και αποφάσισε να σπουδάσει σχέδιο μόδας και πατρόν και ξεκίνησε να αναπτύσσει την πρώτη της συλλογή.
Η πρώτη συλλογή του fashion brand της Marilena Stathopoulou το 2022 ήταν η Kaleidoscope Athena εμπνευσμένη από την πολυεπίπεδη ταυτότητα της πόλης, η οποία αποκαλύπτει στοιχεία από διαφορετικές ιστορικές εποχές.
Μέσα στο αστικό τοπίο, η σχεδιάστρια πειραματίζεται με τις ανασυνθέσεις που αποκαλύπτει το καλειδοσκόπιο στην πόλη. Ένα συνεχές παιχνίδι εικόνων, τυχαιότητας και ετερόκλητων στοιχείων, τα οποία ενώνονται στιγμιαία σε μια απρόσμενη αρμονία. Κάθε ρούχο αφηγείται μια ιστορία από τις αθηναϊκές γειτονιές. Οι σκηνές του αστικού τοπίου, άλλοτε χαοτικές και άλλοτε συναισθηματικά οικείες γίνονται τα μοτίβα και για τη νέα της συλλογή LUMINOUS PATHS 2025.
Όλα τα κομμάτια σχεδιάζονται και παράγονται στην Αθήνα, με σεβασμό στις αρχές της ηθικής μόδας και με έμφαση στη βιωσιμότητα ενώ τα υλικά που χρησιμοποιούνται είναι φυσικής προέλευσης, όπως βαμβάκι, tencel και βισκόζη, στηρίζοντας ενεργά το κίνημα του slow fashion.
Οι συλλογές της είναι seasonless, και κάθε κομμάτι να φτιάχνεται με ιδιαίτερη φροντίδα, εκφράζοντας την αγάπη της για τη δημιουργία ρούχων που διαρκούν στο χρόνο. Οι δημιουργίες της κυκλοφορούν σε περιορισμένα κομμάτια και η συλλογή της εξελίσσεται οργανικά μέσα στον χρόνο. Οι γραμμές είναι genderless και inclusive, ανοιχτές σε κάθε άνθρωπο που ταυτίζεται με τη φιλοσοφία και την αισθητική του brand.
Σχόλια