Business Know-how

bFlex: Θέλουμε να αλλάξουμε τον τρόπο που μετακινούνται οι Αθηναίοι

Κοινοποιήστε

Σχολιάστε

Διαβάζεται σε 2 λεπτά

bFlex: Θέλουμε να αλλάξουμε τον τρόπο που μετακινούνται οι Αθηναίοι

​Ο Ολλανδός Robbert van der Meer, από πολύ νεαρή ηλικία, είχε στο dna του την αγάπη για το περιβάλλον και την προστασία του. Έχοντας εργαστεί για την Greenpeace, αλλά και με εμπειρία στον κλάδο των ανανεώσιμων πηγών ενέργειας, μετακόμισε στην Αθήνα για επαγγελματικούς λόγους και εκεί παρατήρησε το πρόβλημα της ρύπανσης που δημιουργείται καθημερινά από την κίνηση στους δρόμους. Η απάντηση στο πρόβλημα ήρθε μέσα από την απόφασή του να ιδρύσει την bFlex, μια επιχείρηση που ασχολείται με την πράσινη κινητικότητα (green mobility),

Όπως λέει και ο ίδιος. «το να κάνει ποδήλατο ένας τουρίστας στην Αθήνα, αντί να περπατάει, δεν κάνει τη διαφορά, ίσως αν χρησιμοποιεί το ποδήλατο αντί για ταξί. Γι' αυτό και ίδρυσα τη bFlex, για να επικεντρωθώ στην ελληνική αγορά. Για να αλλάξει ο τρόπος που μετακινούνται οι πολίτες της Αθήνας και μεταφέρονται τα αγαθά εντός της πόλης», μας εξηγεί.

-Ποιες είναι οι βασικές υπηρεσίες που προσφέρει η bFlex;

Παρέχουμε πράσινη κινητικότητα ως υπηρεσία. Προσφέρουμε, δηλαδή, all-inclusive ευέλικτες συνδρομές για ποδήλατα, ηλεκτρικά ποδήλατα και ηλεκτρικά σκούτερ. Είναι αρκετά μακροσκελές το ξέρω, ίσως είναι ευκολότερο να εξηγήσω την εμπειρία του ίδιου του χρήστη. Κάποιος μπαίνει λοιπόν στην ιστοσελίδα μας και επιλέγει το αγαπημένο του πράσινο όχημα. Την επόμενη κιόλας μέρα το παραδίδουμε στη διεύθυνσή του. Εάν συμβεί κάτι κατά τη διάρκεια της συνδρομής, το φτιάχνουμε εντός 24 ωρών, ενώ αν δεν μπορούμε να το φτιάξουμε, απλώς αντικαθιστούμε το ποδήλατο με ένα νέο. Η ίδια η συνδρομή είναι απολύτως ευέλικτη και μπορεί να διακοπεί ανά πάσα στιγμή, έτσι οι flexies μας είναι ανέμελοι και ευέλικτοι. Για παράδειγμα, το ποδήλατο πόλης μας κοστίζει μόνο 19€ το μήνα, οπότε καταλαβαίνετε πως είναι ένα αρκετά προσιτό κόστος.

-Πού μπορεί να σας βρει κάποιος;

Το κατάστημά μας άνοιξε μόλις πριν λίγους μήνες, καθώς όλες οι επικοινωνίες και οι συναλλαγές μας γίνονται online, δεν χρειάστηκε να το ανοίξουμε απευθείας. Φυσικά, είμαι πολύ χαρούμενος που άνοιξε! Βρισκόμαστε στη Βεΐκου 94, στο Κουκάκι, ενώ online μας βρίσκετε στην ιστοσελίδα μας και σε facebook & Instagram.

-Ήταν δύσκολο να ξεκινήσετε μια τέτοια επιχείρηση; Πόσο δυνατός είναι ο ανταγωνισμός;

Η αρχή ήταν δύσκολη, προσπάθησα να βρω χρηματοδότηση, αλλά αυτό φάνταζε αδύνατο. Πρώτα έφτιαξα το ελάχιστο βιώσιμο προϊόν (ή αλλιώς MVP) και έπειτα ξεκίνησα, χρησιμοποιώντας το δικό μου κεφάλαιο. Μόλις βέβαια απέκτησα ισχυρότερο proof of concept, η εύρεση επενδυτή έγινε ευκολότερη.

Εστιάζουμε στην παροχή της καλύτερης υπηρεσίας στους πελάτες μας, αυτή είναι η βασική μας δραστηριότητα

Η bFlex είναι ο πρώτος green mobility-as-a-service πάροχος στην Ελλάδα, οπότε όταν ξεκίνησα δεν υπήρχε ανταγωνισμός. Η ανάπτυξή μου ήταν περιορισμένη μόνο λόγω του ότι χρησιμοποίησα δικό μου κεφάλαιο. Περίπου 7 μήνες μετά την ίδρυση της bFlex, ο πρώτος ανταγωνιστής εισήλθε στην αγορά και ανήκει 100% στην Autohellas S.A. Είναι πραγματικά υπέροχο για την ελληνική αγορά, τόσο μεγάλοι οργανισμοί να ενώνονται μαζί μας στην προσπάθειά μας να «πρασινίσουμε» τις μεταφορές. Μετά από αυτό και άλλες εταιρείες ξεκίνησαν να προσφέρουν συνδρομές για πράσινη κινητικότητα. Είναι σημαντικό οι καταναλωτές να έχουν την επιλογή μεταξύ διαφορετικών προϊόντων και υπηρεσιών.

Ένας άλλος λόγος για τον οποίο είναι σημαντικό να έχουμε ομοϊδεάτες εταιρίες, είναι για το κομμάτι της εκπαίδευσης. Η διαφήμιση του brand είναι ένα πράγμα, αλλά η πραγματική προσπάθεια να πείσουμε τους ανθρώπους να κάνουν την αλλαγή από ένα ρυπογόνο μέσο μεταφοράς σε ένα πράσινο, είναι ένα άλλο επίπεδο. Γι' αυτό, είμαστε ευχαριστημένοι με τη συνολική αυτή προσπάθεια που γίνεται.

Όταν ρωτάμε τον Robbert πώς επηρεάστηκε η επιχείρηση από την πανδημία, μας εξηγεί πως το πρώτο lockdown ήταν αρκετά δύσκολο για την επιχείρηση, η οποία αναγκαστικά τότε μπήκε σε αναστολή. Στη συνέχεια όμως, η ζήτηση για ποδήλατα αυξήθηκε κατά περίπου 30-40% και αυτό ήταν κάτι που από τη μια τους έδωσε ώθηση και από την άλλη, δημιούργησε μεγάλες λίστες αναμονής για τις συνδρομές. «Το μεγάλο πρόβλημα ήταν πάντως η απόκτηση νέων ποδηλάτων. Υπήρχαν μόνο μερικά μοντέλα σε ολόκληρη την αγορά που μπορούσες να αγοράσεις σε μεγάλες ποσότητες. Οι λίστες αναμονής για τον κατασκευαστή του αυθεντικού εξοπλισμού ήταν τρελές, χρειαζόμασταν τουλάχιστον 18 μήνες πριν λάβουμε τα customized ποδήλατά μας. Καθώς ήθελα όμως να διευκολύνω τους δικούς μας πελάτες, αποφάσισα να προχωρήσω με επώνυμα ποδήλατα. Αυτή ήταν μια απόφαση που έπρεπε να ληφθεί λόγω Covid. Ευτυχώς όμως τώρα, η βιομηχανία ποδηλάτων έχει αρχίσει και αποφορτίζεται», συμπληρώνει.

bflex5.jpg?mtime=20220302155112#asset:332259

-Ποιο είναι το ανταγωνιστικό πλεονέκτημα της επιχείρησης; Με άλλα λόγια, γιατί κάποιος να προτιμήσει να αγοράσει τις υπηρεσίες σας;

Εστιάζουμε μόνο στην παροχή της καλύτερης υπηρεσίας στους πελάτες μας. Δεν πουλάμε τα ποδήλατά μας, δεν χρησιμοποιούμε τις συνδρομές ως εργαλείο μάρκετινγκ, αυτή είναι η βασική μας δραστηριότητα. Και μπορώ να σας εγγυηθώ ότι η υπηρεσία μας είναι η καλύτερη. Αναφέρουμε πως εντός 24 ωρών επισκευάζουμε το ποδήλατο, αλλά σε πραγματικό χρόνο ο μέσος ρυθμός απόκρισής μας είναι 2,5 μόλις ώρες. Αυτό σημαίνει ότι οι πελάτες μας δε θα ανησυχήσουν ποτέ για τη μεταφορά τους. Είναι βασικά η σιγουριά που προσφέρουμε. Εάν έχετε ποδήλατο κανονικό ή ηλεκτρικό, ξέρετε ότι κάποια στιγμή σπάνε εξαρτήματα ή σκάει το λάστιχο και το χειρότερο είναι όταν η μπαταρία δεν λειτουργεί. Αυτό αυτομάτως σημαίνει πως δεν έχετε ποδήλατό για μερικές ημέρες, στις οποίες πρέπει να βρείτε άλλο τρόπο να μετακινηθείτε. Η επισκευή επίσης μπορεί να είναι αρκετά δαπανηρή.

Η ευελιξία, επίσης, σε εμάς παίζει πολύ σημαντικό ρόλο, καθώς μπορείτε να ξεκινήσετε/διακόψετε/αλλάξετε τη συνδρομή σας ανά πάσα στιγμή. Αν, για παράδειγμα, τον Αύγουστο βγείτε εκτός Αθήνας, απλά σταματάτε τη συνδρομή. Εάν τους χειμερινούς μήνες θέλετε ένα κανονικό ποδήλατο πόλης αλλά το καλοκαίρι, λόγω ζέστης, ένα ηλεκτρικό ποδήλατο, μπορείτε απλά να το αλλάξετε.

Για τους b2b πελάτες μας τα οφέλη είναι εξίσου σημαντικά. Έχουμε πελάτες που χρησιμοποιούν τα ποδήλατά μας για delivery. Αυτή τη στιγμή έχουμε ένα πιλοτικό σχέδιο που τρέχει με την εταιρία “Γρηγόρης”. Είναι εκπληκτικό να βλέπεις καθιερωμένα brand, να έχουν στόχο να γίνουν πράσινα. Για τον κλάδο του delivery υπάρχει ένα άλλο σημαντικό όφελος από τη χρήση των υπηρεσιών μας. Έτσι όπως κινείται τώρα ο κλάδος, υπάρχει το θέμα με τη δυσλειτουργία των οχημάτων, που έχει ως αποτέλεσμα απώλεια εισοδήματος και καθυστερημένες παραδόσεις. Εμείς επιλύουμε όλα αυτά τα ζητήματα με τις all-inclusive συνδρομές μας.

Και είμαστε πραγματικά «πράσινοι». Όχι μόνο προσφέρουμε την πράσινη κινητικότητα ως υπηρεσία, αλλά στοχεύουμε επίσης σε 88% κυκλικότητα μέσα στην ίδια τη bFlex. Καθώς δεν πουλάμε προϊόντα, εμένα μου αρέσει να το αποκαλώ «μακροπρόθεσμη κοινή χρήση», οι μηχανικοί μας παρακολουθούν συνεχώς την κατάσταση των ποδηλάτων. Με αυτόν τον τρόπο, παρατείνουμε και το προσδόκιμο ζωής τους. Επιπλέον, μπορούμε να επαναχρησιμοποιήσουμε εξαρτήματα από ποδήλατα και μέχρι το τέλος της διάρκειας ζωής του διασφαλίζουμε ότι τα εξαρτήματα ανακυκλώνονται. Έχουμε ήδη συνάψει συνεργασίες για την ανακύκλωση των λάστιχων μας, με στόχο τη μηδενική σπατάλη καουτσούκ.

Η ακριβής ποσότητα εκπομπής CO2 που αποτρέψαμε ισούται με 970 πλήρως αναπτυγμένα δέντρα!

-Πώς φαντάζεστε την επιχείρησή σας σε 5 χρόνια από τώρα;

Πραγματοποιήσαμε πρόσφατα μια έρευνα μεταξύ των Flexies μας, όπου φαίνεται ότι το 80% χρησιμοποιεί τις συνδρομές μας για τις καθημερινές του μετακινήσεις και ότι το 41% χρησιμοποιεί τα ποδήλατά μας αντί για αυτοκίνητο ή ταξί. Αυτό επιβεβαιώνει ότι έχουμε κάνει σημαντικά βήματα και, το πιο σημαντικό, ότι η μετακίνηση με ποδήλατο, ναι, είναι δυνατή. Μέσω της έρευνάς μας διαπιστώσαμε επίσης, την ακριβή ποσότητα εκπομπής CO2 που αποτρέψαμε και ισούται με 970 πλήρως αναπτυγμένα δέντρα!

Πιστεύω ότι για να μετρήσουμε την επιτυχία μας, όσο φιλόδοξο και αν ακούγεται, θα πρέπει να εξετάσουμε την ποιότητα του αέρα στις πόλεις στις οποίες δραστηριοποιούμαστε. Αν, παραδείγματος χάριν, κάποιος κάνει ποδήλατο ή είναι πεζός στην Αθήνα, υπάρχουν μέρη όπου δεν μπορεί καν να αναπνεύσει. Η μάσκα COVID εδώ είναι πραγματικά πολύ χρήσιμη. Όταν όμως κάποιος μπει στο αυτοκίνητό του, ανάβει το air condition, δεν μπορεί να κατανοήσει πόσο αποπνικτική είναι η ατμόσφαιρα και έτσι γίνεται μέρος του ίδιου του προβλήματος.

Σε 5 χρόνια θα ήθελα να δω τα νούμερα που ανέφερα προηγουμένως να έχουν βελτιωθεί περαιτέρω, και τα πράσινα λάστιχά μας να πάνε και σε άλλες ελληνικές και ευρωπαϊκές πόλεις με την κοινότητά μας να εξακολουθεί να είναι τόσο ενεργή όσο είναι τώρα.

Τώρα εστιάζουμε πλήρως σε ότι αφορά το software μας και έχουμε πολύ ωραία πράγματα στα σκαριά. Αυτό θα μας επιτρέψει να αναπτυχθούμε περαιτέρω.

Οι συνεργασίες, όπως και για κάθε startup έτσι και για εμάς, είναι πολύ χρήσιμες. Αφιερώνουμε πολύ χρόνο στην οργάνωση των συνεργασιών μας και θα συνεχίσουμε να το κάνουμε. Η Eurobank έκανε πρόσφατα μια χορηγία σε 100 ποδήλατά μας για το 2022, κάτι για το οποίο είμαστε εξαιρετικά περήφανοι. Με σύνθημα «Μπροστά για το περιβάλλον» λοιπόν, με τη βοήθεια αυτή της Eurobank, μειώσαμε ακόμη περισσότερο τη μηνιαία τιμή για το City Bike στα 14,50€ το μήνα, κάνοντας έτσι ακόμα πιο προσιτή τη συνδρομή μας για όλους. Αυτό επιβεβαιώνει για εμάς πραγματικά ότι βρισκόμαστε στο σωστό δρόμο και είναι εκπληκτικό να βρίσκουμε εταιρείες ομοϊδεάτες, πόσο μάλλον μια εταιρία σαν τη Eurobank. Είμαι πολύ περήφανος που καταφέραμε να κάνουμε τόσα πολλά, έχοντας λίγα. Πολύ καλά ήταν επίσης και τα νούμερα μας για το 2021, όπου φτάσαμε ήδη στο break-even point μας.

bflex4.jpg?mtime=20220302155112#asset:332258

-Πώς μάθατε για το The People's Trust; Πώς σας βοήθησε ο οργανισμός; Θα το προτείνατε σε άλλους επιχειρηματίες;

Υπάρχει ένα πολύ ωραίο μέρος κοντά στο γραφείο μας στο Κουκάκι, που ονομάζεται Mother Vegan. Παίρνω συχνά τον καφέ μου ή τον φρέσκο χυμό μου εκεί. Εκείνοι με ενημέρωσαν για το The People’s Trust, το οποίο στήριξε και εκείνους.

Για μένα το The People’s Trust ήταν ένα κρίσιμο σημείο της εξέλιξής μας. Όπως ανέφερα και προηγουμένως, ήταν πολύ δύσκολο να βρεθούν επενδυτές σε πρώιμο στάδιο. Εφόσον είχα ένα ισχυρότερο proof of concept, το The People's Trust βοήθησε. Αυτό μου επέτρεψε να αγοράσω περισσότερα ποδήλατα, να ενισχύσω περαιτέρω το proof of concept και έπειτα να βρω έναν επενδυτή. Πραγματικά έπαιξαν σημαντικό ρόλο. Γι' αυτό και παραπέμπω τους πάντες σε αυτούς.

Tο The People’s Trust του Κοινωφελούς Ιδρύματος Αθανάσιος Κ. Λασκαρίδης είναι ένας ιδιωτικά χρηματοδοτούμενος μη κερδοσκοπικός οργανισμός που υποστηρίζει νεοσύστατες και υφιστάμενες μικρές επιχειρήσεις όλων των κλάδων. Παρέχει αρωγές έως €15.000 και δωρεάν υπηρεσίες επιχειρηματικής ανάπτυξης για τους ωφελούμενούς του. Ο οργανισμός έχει ως προτεραιότητα τη δημιουργία νέων θέσεων εργασίας, μέσω άμεσα βιώσιμων επιχειρήσεων για τις οποίες δεν υπάρχουν άλλες πηγές χρηματοδότησης.