Business Know-how

Το απόλυτο guide για killer pitching: Πώς να κατακτήσεις τους επενδυτές σε κάθε ευκαιρία

Κοινοποιήστε

Σχολιάστε

Διαβάζεται σε 2 λεπτά

Το απόλυτο guide για killer pitching: Πώς να κατακτήσεις τους επενδυτές σε κάθε ευκαιρία

Το pitching, συχνά συνοδευόμενο από ένα pitch deck — μια σύντομη παρουσίαση (συνήθως PowerPoint) — είναι ο τρόπος με τον οποίο ένας επιχειρηματίας παρουσιάζει την επιχειρηματική του ιδέα με σκοπό να πείσει το κοινό του.

Συνήθως, οι ακροατές είναι επενδυτές, τους οποίους θέλει να κερδίσει αποσπώντας την προσοχή και τη στήριξή τους. Πρόκειται για μια καθοριστική δεξιότητα, καθώς ένα δυνατό και πειστικό pitch μπορεί να ανοίξει τις πόρτες για χρηματοδότηση και ανάπτυξη της νεοφυούς επιχείρησης.

Για να κερδίσεις τους επενδυτές, δεν αρκεί μια καλή ιδέα – χρειάζεται και ο σωστός τρόπος παρουσίασης. Ας δούμε, βήμα προς βήμα, πώς χτίζεται ένα pitch που ξεχωρίζει:

Η αρχή μετράει διπλά

Ξεκίνα την παρουσίαση με μια ρητορική ερώτηση, ένα στατιστικό, μια ιστορία που σοκάρει ή προβληματίζει, για να αποσπάσεις την προσοχή των επενδυτών και να τους εισάγεις στην ιδέα της εταιρείας σου με έναν διαδραστικό τρόπο. Αν δεν τους έχεις κερδίσει τα πρώτα 20 δευτερόλεπτα, δύσκολα να παραμείνουν μαζί σου.

Ποιο υπάρχον πρόβλημα της αγοράς λύνεις;

Επισήμανε ποιο είναι το πρόβλημα που υπάρχει αυτή την στιγμή στην αγορά και πως ακριβώς επιτυγχάνει η εταιρεία σου να το λύσει. Περιέγραψε το προϊόν ή την υπηρεσία σου με σαφήνεια. Χρησιμοποίησε παραδείγματα ή εικόνες για να βοηθήσεις τον άλλο να "δει" τη λύση σου στην πράξη.

Τι σε κάνει να ξεχωρίζεις;

Ανάδειξε το ανταγωνιστικό σου πλεονέκτημα. Ποιο είναι το μοναδικό χαρακτηριστικό του προϊόντος ή της υπηρεσίας σου (USP – Unique Selling Point) που σε διακρίνει και σε καθιστά μια καινοτόμα startup;

Γνώρισε τους ανταγωνιστές σου (και ξεχώρισε)

Μην αρνείσαι τους ανταγωνιστές σου. Αντί να προσπαθήσεις να τους αγνοήσεις, δείξε ότι γνωρίζεις καλά το πεδίο σου και έχεις στρατηγικό πλεονέκτημα.

Ποιοι είναι οι πελάτες σου;

Προσδιόρισε με ακρίβεια το κοινό στο οποίο απευθύνεσαι. Ποιοι είναι οι ιδανικοί πελάτες σου; Ποια είναι τα δημογραφικά, τα ενδιαφέροντα, οι ανάγκες και οι συνήθειες τους; Χρησιμοποίησε στατιστικά στοιχεία και δεδομένα αγοράς για να δείξεις ότι γνωρίζεις σε βάθος ποιοι θα αγοράσουν το προϊόν ή την υπηρεσία σου — και γιατί.

Μίλα με νούμερα — αλλά ρεαλιστικά

Δώσε μια καθαρή εικόνα για το πώς θα αποφέρει έσοδα η επιχείρησή σου. Πόσο θα πουλάς την υπηρεσία ή το προϊόν σου; Πόσους πελάτες υπολογίζεις να έχεις τον πρώτο, τον δεύτερο, τον τρίτο μήνα. Παρουσίασε αριθμούς και προβλέψεις σε πίνακες. Αλλά πρόσεξε! Να είσαι ρεαλιστής με τα νούμερα.

Το πλάνο marketing είναι απαραίτητο

Πώς σκοπεύεις να προωθήσεις την ιδέα σού; Παρουσίασε τις ενέργειες marketing που θα κάνεις για να γνωστοποιήσεις το προϊόν ή την υπηρεσία σου στο κοινό και να χτίσεις την φήμη της εταιρείας σου.

Παρουσίασε την ομάδα σου

Αν είσαι μόνος σου, παρουσίασε τον εαυτό σου. Αλλά προτιμότερο είναι η startup σου να είναι συλλογική προσπάθεια και κάθε μέλος της ομάδας να εξειδικεύεται και να παρέχει γνώσεις στον τομέα του. Ένα τέτοιο σύνολο εμπνέει εμπιστοσύνη. Οι επενδυτές επενδύουν κυρίως σε ανθρώπους, όχι μόνο σε ιδέες.

Ξεκαθάρισε τι ζητάς

Τι ακριβώς ζητάς από τους επενδυτές; Κεφάλαιο; Mentoring; Στρατηγικές συνεργασίες ή δίκτυο επαφών; Και τι προσφέρεις σε αντάλλαγμα; Ένα ποσοστό της εταιρείας; Μερίδιο από τα κέρδη; Κάνε σαφείς τις ανάγκες σου και διαμόρφωσε την πρόταση συνεργασίας σου με επαγγελματισμό και διαφάνεια.

Ένα επιτυχημένο pitch δεν βασίζεται μόνο στο περιεχόμενο, αλλά και στον τρόπο παρουσίασης. Φρόντισε να έχεις λίγες αλλά στοχευμένες διαφάνειες που αναδεικνύουν τα βασικά σημεία της ιδέας σου. Μίλησε με σαφήνεια και σύντομα. Λίγα λεπτά αρκούν για να κρατήσεις το ενδιαφέρον των επενδυτών. Κάνε πολλές πρόβες και εξάσκηση για να είσαι άνετος και αυθεντικός, και πάνω απ’ όλα, μετέδωσε τον ενθουσιασμό σου — το πάθος σου είναι το πιο πειστικό σου όπλο. Με αυτά τα στοιχεία, θα είσαι έτοιμος να κερδίσεις τους επενδυτές και να κάνεις την ιδέα σου πραγματικότητα.