Βιωσιμότητα - επιχειρήσεις: Αρκετοί θέλουν ν' αμφισβητούν, τα οφέλη όμως είναι πολλαπλά
07/10/2025 | 08:00
25/10/2025 | 12:30
Η βιωσιμότητα δεν είναι κόστος αλλά ανταγωνιστικό πλεονέκτημα. Με σωστή στρατηγική, νέες δεξιότητες και εργαλεία, οι εταιρείες μπορούν να συνδυάσουν βιωσιμότητα και επιχειρηματική επιτυχία, όπως υπογραμμίζουν οι ειδικοί γύρω από τις επιχειρήσεις. Η αλήθεια είναι πως το τελευταίο διάστημα υπάρχει μια τάση αμφισβήτησης (κυρίως λόγω απόψεων και πολιτικών που προκρίνουν να μπει ένα "φρένο" στη λεγόμενη πράσινη μετάβαση), όμως έρευνες δείχνουν πως η ESG ατζέντα παραμένει στρατηγική επιλογή με πολλαπλά οφέλη.
Μείωση εκπομπών CO₂ χωρίς θυσία κερδοφορίας
Η τελευταία έκθεση The Visionary CEO’s Guide to Sustainability 2025 της Bain & Company καταγράφει ότι η βιωσιμότητα συνεχίζει να αποτελεί πηγή ουσιαστικού επιχειρηματικού οφέλους. Οι αναλύσεις απανθρακοποίησης δείχνουν ότι μέχρι και το 25% των παγκόσμιων εκπομπών CO₂ μπορούν να μειωθούν με θετικό οικονομικό αποτέλεσμα, μέσω βελτίωσης της ενεργειακής αποδοτικότητας, κυκλικού σχεδιασμού και τοπικών εφοδιαστικών αλυσίδων. Επιπλέον, περίπου το 32% των τρόπων μείωσης εκπομπών μπορεί να καταστεί κερδοφόρο μεσοπρόθεσμα.
Ωστόσο, η ταχεία ανάπτυξη της τεχνητής νοημοσύνης (ΤΝ) και των data centers προβλέπεται να αυξήσει τις εκπομπές κατά 810 εκατ. τόνους CO₂ ετησίως μέχρι το 2035, αντιστοιχώντας στο 2% των παγκόσμιων και στο 17% των βιομηχανικών εκπομπών.
CEOs: λιγότερα λόγια, περισσότερη δράση
Αν και οι CEOs αναφέρονται λιγότερο στη βιωσιμότητα τα τελευταία χρόνια, η έρευνα αποδεικνύει ότι την ενσωματώνουν ενεργά στις επιχειρησιακές τους στρατηγικές. Η ανάλυση περισσότερων από 35.000 δηλώσεων 150 κορυφαίων CEOs για την περίοδο 2018–2024 μέσω του εργαλείου AI Sustainability Pulse αναδεικνύει ότι η βιωσιμότητα πλέον θεωρείται στρατηγικός μοχλός αξίας, όχι απλώς ηθική ή κανονιστική υποχρέωση.
Όπως αναφέρει ο Δημήτρης Ψαρρής, Managing Partner της Bain & Company Greece: «Η βιωσιμότητα παραμένει υψηλή προτεραιότητα: οι πελάτες τη ζητούν, οι επενδυτές την απαιτούν και οι κίνδυνοι την καθιστούν αναγκαία. Οι επιχειρήσεις που την ενσωματώνουν βλέπουν πλέον απτά οικονομικά οφέλη».
Τεχνητή Νοημοσύνη: εργαλείο και πρόκληση
Η ΤΝ χρησιμοποιείται για τη μείωση ενεργειακής κατανάλωσης, περιορισμό αποβλήτων και βελτίωση ασφάλειας. Σχεδόν το 80% των C-level στελεχών αναγνωρίζει τη δυναμική της, αν και πάνω από το μισό βρίσκεται ακόμη στα αρχικά στάδια εφαρμογής. Το κορυφαίο 20% αξιοποιεί την ΤΝ τρείς φορές συχνότερα για πρωτοβουλίες βιωσιμότητας.
Ταυτόχρονα, η Bain προειδοποιεί ότι η ΤΝ έχει και περιβαλλοντικό αποτύπωμα, ειδικά σε χώρες όπως οι ΗΠΑ, όπου οι εκπομπές από ΤΝ θα μπορούσαν να ξεπεράσουν το 50% των βιομηχανικών εκπομπών μέσα στη δεκαετία.
Βιώσιμη επιλογή ως εμπορικό πλεονέκτημα
Στον B2B χώρο, το 50% των αγοραστών προτιμά προμηθευτές με βιώσιμες πρακτικές, ποσοστό που προβλέπεται να φτάσει στο 66% μέσα σε τρία χρόνια. Το 90% των κορυφαίων στελεχών θεωρεί ότι η βιωσιμότητα θα επηρεάσει θετικά την επιχείρηση, ακόμη και σε περιοχές με περιορισμένη κρατική υποστήριξη.
Στον B2C χώρο, τέσσερις στους πέντε καταναλωτές εξακολουθούν να ενδιαφέρονται ενεργά για βιώσιμες πρακτικές, με το 70% να δηλώνει πρόθεση να αυξήσει τις καθημερινές βιώσιμες συνήθειες. Σημαντική παρατήρηση είναι ότι οι Boomers έχουν υιοθετήσει περισσότερες νέες πρακτικές από τη Generation Z, κυρίως λόγω μεγαλύτερης οικονομικής ευχέρειας.
Προκλήσεις: κόστος και έλλειψη πληροφόρησης
Το κύριο εμπόδιο παραμένει το κόστος: στις ΗΠΑ, οι καταναλωτές είναι πρόθυμοι να πληρώσουν μέχρι 13% premium, ενώ το πραγματικό κόστος φτάνει το 28%. Παράλληλα, σχεδόν οι μισοί παραδέχονται έλλειψη σαφούς πληροφόρησης για το «ανθρακικό αποτύπωμα» των επιλογών τους.
Η τεχνολογία βοηθάει: το ένα τρίτο των χρηστών εργαλείων ΤΝ τη χρησιμοποιεί για προτάσεις φιλικών προς το περιβάλλον προϊόντων.
Σχολιάστε