Her path

Χρυσάνθη Βαλιανάτου, Country Manager της Flip.gr: «Δεν προσπαθώ να παίξω κάποιο ρόλο, και αυτό τελικά κερδίζει τον σεβασμό και την εμπιστοσύνη των ανθρώπων»

Η Country Manager της Flip.gr αναλύει μεταξύ άλλων περί της πολυεπίπεδης πορείας της, των πολύτιμων ψυχικών εφοδίων που της έχει προσδώσει ο κάθε επαγγελματικός της ρόλος και της δικής της θεώρησης για την ηγεσία

Κοινοποιήστε

Σχολιάστε

Διαβάζεται σε 2 λεπτά

Χρυσάνθη Βαλιανάτου, Country Manager της Flip.gr: «Δεν προσπαθώ να παίξω κάποιο ρόλο, και αυτό τελικά κερδίζει τον σεβασμό και την εμπιστοσύνη των ανθρώπων»

Η Χρυσάνθη Βαλιανάτου έχει διανύσει μια πορεία από το δίκαιο στο marketing και στη συνέχεια σε ηγετικές θέσεις μεγάλων εταιρειών λιανεμπορίου και τεχνολογίας. Σήμερα, βρίσκεται στο τιμόνι της Flip.gr στην Ελλάδα. Η διαδρομή της αποτυπώνει πώς οι σύγχρονοι οργανισμοί εξελίσσονται μέσα από ανθρώπους οι οποίοι αντιλαμβάνονται τις αλλαγές της αγοράς, θέτουν προτεραιότητες και συνδυάζουν την επιχειρησιακή πρακτικότητα με τις απαιτήσεις ενός νέου, πιο απαιτητικού καταναλωτικού τοπίου.

Η ίδια μιλά για τις επιλογές, αναλύει τις μεταβάσεις και απαριθμεί τα μαθήματα που διαμόρφωσαν τον τρόπο με τον οποίο προσεγγίζει πλέον την ηγεσία, την τεχνολογία αλλά και τον ρόλο των ομάδων στο σύγχρονο επιχειρηματικό περιβάλλον, με όλες τις προκλήσεις και τις δυσκολίες του.

Σπούδασε Νομική και στη συνέχεια έκανε την άσκησή της σε ένα δικηγορικό γραφείο. Η νομική επιστήμη τής έδωσε τρομερή πειθαρχία, μεθοδολογία και τρόπο σκέψης, αλλά πολύ γρήγορα συνειδητοποίησε ότι αυτό πραγματικά την κέρδιζε ήταν η επικοινωνία, οι άνθρωποι και η δημιουργία. Έτσι, αποφάσισε να στρέψει το βλέμμα της στο marketing και συνέχισε με το μεταπτυχιακό της στο Οικονομικό Πανεπιστήμιο Αθηνών, στο τμήμα International Marketing & Communication.

«Τα πρώτα μου επαγγελματικά βήματα έγιναν στο τμήμα Marketing της Praktiker. Εκεί έμαθα πώς σχεδιάζονται και υλοποιούνται οι μεγάλες καμπάνιες, αλλά και πώς συνεργάζονται πολλές διαφορετικές ομάδες για να “μιλήσουν” ενιαία προς τον καταναλωτή.

Κατόπιν, συνέχισα την πορεία μου στην εταιρεία Κωτσόβολος, όπου μπήκα στο πιο “ζωντανό” κομμάτι του retail και των κατηγοριών τεχνολογίας. Εκεί κατάλαβα τι σημαίνει εμπορική στρατηγική, forecasting, γρήγορη λήψη αποφάσεων και καθημερινή επαφή με πραγματικά δεδομένα.

Τέλος, στην Public ανέλαβα πιο ώριμους ρόλους, με τελευταίο αυτόν της Senior Category Marketing Manager & Media Planner, για τις κατηγορίες Τεχνολογίας. Αυτή η επαγγελματική καθημερινότητα με έκανε να δω τη μεγάλη εικόνα του omnichannel, της καταναλωτικής συμπεριφοράς και του πώς μια κατηγορία και κατ’ επέκταση ένα brand χτίζει πραγματική αξία. Παράλληλα, μου έδωσαν την ευκαιρία να μάθω πώς μικρές στρατηγικές αποφάσεις στην κατηγορία μπορούν να έχουν μεγάλο αντίκτυπο στα αποτελέσματα, και να καταλάβω πόσο σημαντικό είναι να συνδέεις την στρατηγική με την καθημερινή υλοποίηση.

Όλες αυτές οι εμπειρίες “κούμπωσαν” τέλεια όταν ήρθε η ευκαιρία από τη Flip. Ήταν ο πρώτος ρόλος όπου ένιωσα ότι φέρνω μαζί μου όλα όσα έχω μάθει, συνδυάζοντας το πάθος μου για την τεχνολογία, την εμπειρία μου πάνω στην e-commerce στρατηγική αλλά και την πρόκληση να χτίσω κάτι από την αρχή», αναφέρει χαρακτηριστικά.

«Μπορεί να έχεις την καλύτερη ιδέα ή την πιο καλοδουλεμένη στρατηγική, αλλά αν δεν έχεις την κατάλληλη ομάδα να την υποστηρίξει, αυτή δεν θα μπορέσει να “ανθίσει”»

Η ίδια έχει λάβει αν μη τι άλλο σημαντικά μαθήματα από την πορεία της στον χώρο των επιχειρήσεων και της τεχνολογίας. Πρώτα απ’ όλα, έμαθε ότι η τεχνολογία αλλάζει συνεχώς, άρα κι εμείς πρέπει να αλλάζουμε μαζί της, καθώς δεν έχουμε ποτέ την πολυτέλεια να επαναπαυθούμε. «Το ίδιο ακριβώς συμβαίνει και με τις επιχειρήσεις. Είναι βίοι παράλληλοι. Το δεύτερο και πιο σημαντικό μάθημα είναι ότι οι άνθρωποι είναι τα πάντα. Μπορεί να έχεις την καλύτερη ιδέα ή την πιο καλοδουλεμένη στρατηγική, αλλά αν δεν έχεις την κατάλληλη ομάδα να την υποστηρίξει, αυτή δεν θα μπορέσει να “ανθίσει”. Η ουσιαστική αλληλεπίδραση και η ενσυναίσθηση είναι απαραίτητα συστατικά για την επιτυχία», αναφέρει χαρακτηριστικά. «Επίσης, πρέπει να κοιτάζεις προσεκτικά και να εμπιστεύεσαι τα δεδομένα, αλλά παράλληλα να ακούς και τη δική σου κρίση. Οι αριθμοί δείχνουν τη γενική κατεύθυνση, τις τάσεις και τις ευκαιρίες, η εμπειρία, όμως, και το ένστικτό σου αναδεικνύουν τις παγίδες και τις μικρές λεπτομέρειες που κάνουν τη διαφορά. Η σωστή απόφαση είναι συνήθως εκεί που αυτά τα δύο συνδυάζονται αρμονικά», συμπληρώνει.

«Είχα μεγάλη περιέργεια για το πώς θα μπορούσα να  αλλάξω την αντίληψη του Έλληνα σχετικά με τον τρόπο που καταναλώνει τεχνολογία»

Στη Filip.gr τη γοήτευσε το συνολικό proposition της εταιρείας. «Από την πρώτη στιγμή υπήρχε στο μυαλό μου το τρίπτυχο Περιβάλλον - Κοινωνία - Τεχνολογία. Είχα μεγάλη περιέργεια για το πώς θα μπορούσα να  αλλάξω την αντίληψη του Έλληνα σχετικά με τον τρόπο που καταναλώνει τεχνολογία και το είδος πρόσβασης που  έχει σε αυτή. Στην Ελλάδα, το refurbished ήταν αρκετά παρανοημένο —πολλοί το θεωρούσαν και το θεωρούν ακόμα “δεύτερη επιλογή”. Αυτό που με γοήτευσε, λοιπόν, ήταν η δυνατότητα να δείξουμε ότι οι refurbished  συσκευές μπορούν να είναι υψηλής ποιότητας και ότι η αγοραστική εμπειρία  μπορεί ακόμα και να ξεπεράσει πολλές φορές αυτή ενός νέου προϊόντος. Παράλληλα, με ενθουσίασε και εξακολουθεί να με ενθουσιάζει όλο το κομμάτι της κυκλικής οικονομίας και της βιωσιμότητας, που βρίσκεται στο core DNA της εταιρείας, και η ευκαιρία να κάνουμε πραγματική διαφορά στο περιβάλλον μέσα από το core business μας. Το μεγάλο στοίχημα ήταν όλο αυτό να το κατανοήσει και να το ενστερνιστεί και ο κόσμος», επισημαίνει.

«Θέλουμε το refurbished να γίνει η νέα κανονική επιλογή, να θέσουμε νέα standards γύρω από το ESG και την τεχνολογία»

«Αυτό που με χαροποιεί ιδιαίτερα είναι ότι το όραμά μου συνδέθηκε απόλυτα από την πρώτη στιγμή με το όραμα της εταιρείας και των ιδρυτών της. Θέλουμε το refurbished να γίνει η νέα κανονική επιλογή, να θέσουμε νέα standards γύρω από το ESG και την τεχνολογία, και να δημιουργήσουμε ένα οικοσύστημα όπου οι άνθρωποι θα αγοράζουν έξυπνα, υπεύθυνα και με αξία. Πιστεύουμε σε έναν κόσμο όπου κάθε συσκευή αξίζει μια δεύτερη ευκαιρία και η τεχνολογία δεν είναι βάρος για το περιβάλλον, αλλά εργαλείο για ένα καλύτερο αύριο. Και αυτό πρεσβεύουμε, ότι η υπεύθυνη τεχνολογία μπορεί να είναι και η πιο έξυπνη επιλογή!» δηλώνει αισιόδοξα η Χρυσάνθη Βαλιανάτου.

«Τα τελευταία χρόνια στην ελληνική αγορά τεχνολογίας βλέπω τρεις μεγάλες αλλαγές/τάσεις που δημιουργούν πραγματικά σημαντικές ευκαιρίες για εμάς: Πρώτα απ’ όλα, ο καταναλωτής είναι πλέον πλήρως εκπαιδευμένος και απαιτητικός. Θέλει ποιότητα, θέλει ειλικρίνεια, θέλει να ξέρει ακριβώς τι αγοράζει. Αυτό ταιριάζει απόλυτα με τον τρόπο που δουλεύουμε στη Flip, γιατί όλη η εμπειρία —από τις πραγματικές φωτογραφίες των συσκευών μέχρι τη βαθμολόγηση της ποιότητάς τους— είναι φτιαγμένη πάνω στην απόλυτη διαφάνεια. Αυτό μας δίνει τη δυνατότητα να είμαστε το πιο αξιόπιστο brand σε μια αγορά που επιζητά καθαρότητα.

Παράλληλα, το e-commerce έχει εκτοξευθεί. Ο Έλληνας αγοράζει πλέον τεχνολογία online, γρήγορα και με αυτοπεποίθηση. Κι επειδή η Flip είναι ένα digital-first brand, έχουμε μεγάλο περιθώριο να αναπτυχθούμε ακόμη περισσότερο μέσα από πολλά και διαφορετικά οnline touchpoints.

Και φυσικά, υπάρχει και το megatrend παγκοσμίως:  φεύγουμε πλέον από την “κτήση” και περνάμε στην “έξυπνη χρήση”. Το refurbished βρίσκεται ακριβώς στο κέντρο αυτής της αλλαγής, οπότε είναι μια τεράστια ευκαιρία για εμάς να καθιερωθούμε ως ο ηγέτης της έξυπνης τεχνολογικής κατανάλωσης στην Ελλάδα.

Τέλος, η ευαισθητοποίηση πάνω σε ζητήματα βιωσιμότητας είναι πια δεδομένη. Κάθε είδους δραστηριότητα οφείλει να επικεντρώνεται πλέον στον αντίκτυπο που έχει το περιβαλλοντικό και κοινωνικό της αποτύπωμα. Η συγκεκριμένη περιοχή είναι κάτι παραπάνω από ευκαιρία. Είναι υποχρέωση όλων, τόσο σε προσωπικό όσο και σε επαγγελματικό επίπεδο.  Όλα αυτά, όταν τα βάλουμε μαζί, δείχνουν πολύ ξεκάθαρα προς τα πού οδεύει η αγορά και πού μπορούμε να πάμε κι εμείς. Τα επόμενα χρόνια έχουμε την ευκαιρία να χτίσουμε ακόμη μεγαλύτερη εμπιστοσύνη γύρω από την κατηγορία των refurbished συσκευών, να κάνουμε το refurbished τη νέα mainstream επιλογή, να ηγηθούμε σε θέματα κυκλικής οικονομίας και ESG και να προσφέρουμε premium τεχνολογία με τον πιο έξυπνο και υπεύθυνο τρόπο σε ακόμα περισσότερο κόσμο», υπογραμμίζει.

Το πιο ουσιαστικό σημείο καμπής στην επαγγελματική πορεία της

Το πραγματικό σημείο καμπής στην πορεία της ήρθε λίγο πριν αναλάβει τον νέο της ρόλο. Ήταν η στιγμή που κατάλαβε ότι η ηγεσία δεν ξεκινά από τους άλλους — ξεκινά από εμάς. 

«Σε εκείνη τη φάση, ενώ ένιωθα ενθουσιασμό για το επόμενο μεγάλο βήμα, υπήρχαν αμφιβολίες και μια  φυσική ανησυχία που έρχεται όταν αφήνεις κάτι γνώριμο για να περάσεις στο επόμενο επίπεδο. Εκεί ήρθε και η συνειδητοποίηση, ότι πριν "ηγηθώ" ανθρώπων, έπρεπε πρώτα να ηγηθώ του ίδιου μου του εαυτού. Να σταθώ απέναντι στις αμφιβολίες μου, να εμπιστευτώ τη διαδρομή μου, να πάρω θέση, να δώσω νόημα στις αποφάσεις μου. Από εκεί και πέρα, η οπτική μου για την ηγεσία άλλαξε ριζικά. Από την άλλη, το turning point για το πώς βλέπω πλέον τη δουλειά, ήρθε νωρίτερα όταν ανέλαβα για πρώτη φορά την ευθύνη μιας ομάδας. Τότε συνειδητοποίησα ότι  η δουλειά μου δεν αφορούσε πια μόνο execution και deliverables, αλλά ανθρώπους. Σε αυτή τη συνθήκη οι αποφάσεις μου επηρέαζαν την καθημερινότητα άλλων. Εκεί, λοιπόν, κατάλαβα πως το αναλαμβάνεις μια ομάδα σημαίνει να “ανοίγεις χώρο για άλλους” για να δημιουργείτε και να αποφασίζετε μαζί για έναν κοινό σκοπό. Έμαθα επίσης ότι δεν χρειάζεται πάντα να έχεις όλες τις απαντήσεις, χρειάζεται όμως να είσαι σταθερό σημείο αναφοράς και να στέκεσαι δίπλα στην ομάδα σου όταν τα πράγματα δυσκολεύουν. Εκείνη την περίοδο ένιωσα ότι “μεγάλωσα” επαγγελματικά και μαζί με τον ρόλο αυτό “μεγάλωσα” και σαν άνθρωπος», σημειώνει η Country Manager της Flip.gr.

«Έχω μάθει να στηρίζομαι στη συνέπεια, στην αυθεντικότητα και στο να είμαι ευέλικτη, αλλά χωρίς εκπτώσεις»

Όσον αφορά το πώς η ίδια αντιμετωπίζει τις προκλήσεις που συνοδεύουν τη θέση μιας γυναίκας σε ηγετικό ρόλο, η Χρυσάνθη Βαλιανάτου αναφέρει ότι τη βοηθά ιδιαίτερα το να επιλέγει να βλέπει τη "μεγάλη εικόνα από ψηλά". Όπως υπογραμμίζει, στο τέλος της ημέρας όλοι οι εξυπηρετούν ρόλους που θα τους οδηγήσουν στον εκάστοτε προορισμό που έχουναποφασίσει, ανεξαρτήτως του φύλου. «Ας είμαστε ειλικρινείς: δυστυχώς υπάρχουν στιγμές που πρέπει, ως γυναίκα, να θέσεις πιο αυστηρά όρια ή να αποδείξεις ότι ο πήχης βρίσκεται στο ύψος που πρέπει να βρίσκεται. Προσωπικά, έχω μάθει να στηρίζομαι στη συνέπεια, στην αυθεντικότητα και στο να είμαι ευέλικτη, αλλά χωρίς εκπτώσεις. Δεν χρειάζεται να γίνομαι πιο “άκαμπτη” για να ακουστώ. Αρκεί να είμαι σταθερή, ξεκάθαρη, δίκαιη και αληθινή. Δεν προσπαθώ να παίξω κάποιο ρόλο. Και αυτό τελικά κερδίζει τον σεβασμό και κυρίως την εμπιστοσύνη».

«Όποιος μπαίνει στον χώρο της επιχειρηματικότητας πρέπει να μάθει να “προστατεύει” τον εαυτό του συναισθηματικά»

Σύμφωνα με τη Βαλιανάτου, μια γυναίκα που επιθυμεί να ασχοληθεί ενεργά με την επιχειρηματικότητα πρέπει, πρώτα απ' όλα να καλλιεργήσει το εφόδιο της ανθεκτικότητας. «Η επιχειρηματικότητα έχει πίεση, αβεβαιότητα, έχει μέρες που θα αμφισβητήσεις τον ίδιο σου τον εαυτό. Όποιος μπαίνει σε αυτόν τον χώρο πρέπει να μάθει να “προστατεύει” τον εαυτό του συναισθηματικά. Άλλωστε δεν αυτοπροσδιοριζόμαστε από τη δουλειά, έχουμε και προσωπική ζωή. Μια γυναίκα χρειάζεται, επίσης να πιστεύει και να εκμεταλλεύεται τις ικανότητές της. Οι γυναίκες έχουν υψηλό επίπεδο ενσυναίσθησης, πολύπλοκη και πολυεπίπεδη σκέψη και ταλέντο να δημιουργούν ουσιαστικές σχέσεις που δίνουν αμοιβαία αξία. Πρέπει, εκτός των άλλων, να έχουν θάρρος να διεκδικούν, γιατί καμία ευκαιρία δεν θα μας χτυπήσει την πόρτα· πρέπει εμείς οι ίδιες να την κυνηγήσουμε. Χρειάζεται, επίσης, να αξιολογούμε ως γυναίκες τον εαυτό μας αντικειμενικά και να παίρνουμε πάντα αυτό που μας αξίζει!

«Μια γυναίκα δεν πρέπει να φοβάται να "πετάξει" ιδέες στο τραπέζι, ακόμη κι αν δεν είναι οι "τέλειες"»

Η ίδια θα συμβούλευε μια νέα επαγγελματία που θέλει να κάνει καριέρα σε έναν δυναμικό, τεχνολογικό οργανισμό, ότι θα πρέπει να είναι έτοιμη να μαθαίνει συνεχώς. «Η τεχνολογία -και όχι μόνο- αλλάζει με απίστευτο ρυθμό και πρέπει να είμαστε ευέλικτοι για να αλλάζουμε μαζί της. Προκειμένου να γίνει αυτό, πρέπει η βάση μας να είναι η περιέργεια και αποφασιστικότητα. Μια νέα επαγγελματίας σημαντικό είναι να ρωτάει, να δοκιμάζει, να πειραματίζεται, να εμβαθύνει. Να γνωρίζει. Δε χρειάζεται να  φοβάται να "πετάξει" ιδέες στο τραπέζι, ακόμη κι αν δεν είναι οι "τέλειες".  Να τολμά και να διεκδικεί. Επίσης να ψάξει να βρει ανθρώπους που θα δημιουργήσουν μαζί, θα την προκαλέσουν, θα την εμπνεύσουν  και τελικά θα την εξελίξουν. Οι σωστοί άνθρωποι μαζί μπορούν να κάνουν πραγματικά μαγικά. Και μια συμβουλή που εγώ θα ήθελα να έχω ακούσει νωρίτερα: “μην περιμένεις να “επιβεβαιωθείς” για να προχωρήσεις. Κάν’ το και θα επιβεβαιωθείς στην πορεία!” Ο χώρος που θα αποφασίσει να διεκδικήσει δεν δίνεται· χτίζεται. Είναι στο χέρι της κάθε γυναίκας».