Τροχιοδείκτης

Ο «θαυμαστός καινούργιος κόσμος» του AI είναι εδώ - απλώς, τον έχουμε συνηθίσει στα πρώτα του βήματα

Το AI και το machine learning, όπως και το 3D είναι εδώ κατά τα τελευταία 10 χρόνια. Γιατί οι «λουδίτες» είναι εκτός κάδρου στην 4 η βιομηχανική επανάσταση

Κοινοποιήστε

Σχολιάστε

Διαβάζεται σε 2 λεπτά

Ο «θαυμαστός καινούργιος κόσμος» του AI είναι εδώ - απλώς, τον έχουμε συνηθίσει στα πρώτα του βήματα

Ο περισσότερος κόσμος πιστεύει ότι το AI θα είναι κάτι που θα αλλάξει την πραγματικότητά μας μέσα σε λίγα χρόνια. Λάθος: διάφορες μορφές του AI (robotics, machine learning, 3D) έχουν μπει στη ζωή μας εδώ και δεκαετίες.

Πρόσφατα, τα καταστήματα πολύ γνωστών αλυσίδων ένδυσης κατήργησαν τους/τις υπαλλήλους στα ταμεία τους.  Ο λόγος είναι η υιοθέτηση αυτόματων μετρητών και ταμιών, οι οποίοι δέχονται μέσα τα είδη που έχει αγοράσει ο πελάτης, διαβάζουν ή ζυγίζουν τις ετικέτες, βγάζουν τον λογαριασμό με τιμολογημένα όλα τα είδη και μετά πληρώνει ο πελάτης στο αυτόματο πωλητή.  Με λίγα λόγια, έχουν πάει την διαδικασία ένα βήμα παραπέρα, καθώς πλέον δεν υπάρχει ταμίας. Επίσης, σε περίπτωση αλλαγής, φαίνεται ότι θα υιοθετηθεί διαδικασία αυτόματης αλλαγής. 

Η αυτοματοποίηση στην εστίαση της καθημερινότητας 

Ας μην ξεχνάμε ότι, εδώ και 10 χρόνια , γνωστή εταιρεία εστίασης έχει καθιερώσει την αυτόματη παραγγελία και βέβαια πληρωμή ως βασική διαδικασία στα καταστήματά της και σύντομα θα την ακολουθήσει και άλλη μεγάλη διεθνής εταιρεία γρήγορης εστίασης (fast food) η οποία είχε μείνει στην παραδοσιακή παραγγελία βάσει στρατηγικής επιλογής που είχε κάνει την δεκαετία του '90.  Όμως έκτοτε έχουν περάσει 35 χρόνια και πλέον, οι συνθήκες έχουν αλλάξει.  Ούτε πιάτα , ούτε μαχαιροπίρουνα διαθέτουν στους πελάτες τους όπως είχαν προβλέψει πίσω, έχουν καθιερώσει και αυτοί την ηλεκτρονική παραγγελία και πληρωμή. 


Αυτόματες παρασκευές και διανομές: Το 3ο βήμα της αυτοματοποίησης 

Στην εστίαση δρομολογούνται πλέον οι αυτόματες παρασκευές (αυτόματοι μάγειροι) στα fast food ,οι οποίοι θα φτιάχνουν τα τυποποιημένα προϊόντα και θα τα προωθούν στον πελάτη, που θα τα πληρώνει στο μηχάνημα. Σε ό,τι αφορά τις διανομές, ήδη στις ΗΠΑ αλλά και στην Άπω Ανατολή υπάρχουν τα ειδικά drones τα οποία φέρνουν τα πακέτα (τρόφιμα, φαγητά ή άλλα προϊόντα) κατευθείαν στο διαμέρισμα.

Kατασκευές επίπλων με 3D Printing – Manifacturing 

Oι δύο πιο γνωστές σκανδιναβικές εταιρείες συναρμολογούμενων επίπλων (μία σουηδική και μία δανέζικη) προχωρούν στην κατασκευή επίπλων μέσω 3D Printing , τα οποία θα διαθέσουν στα καταστήματα της Σκανδιναβίας και της Γερμανίας πρώτα και μετά σ’ ολόκληρο τον κόσμο, όπου έχουν κατάστημα.  Σύμφωνα με τις διοικήσεις τους, το 3D Printing σε συνδυασμό με τους αυτοματισμούς της ρομποτικής, θα χαμηλώσουν το κόστος ανά μονάδα προϊόντος στο 50% περίπου. Στη Γερμανία, οι τέσσερις γνωστές μάρκες αυτοκινήτου έχουν ξεκινήσει πειράματα (τεχνολογίας και οικονομοτεχνικά) για το πώς θα μπορέσουν να προωθήσουν το 3D και στο αυτοκίνητο. Αλλά και σ’ αυτό φαίνεται ότι οι Κινέζοι είναι ένα βήμα μπροστά, καθώς σύμφωνα με πληροφορίες, εντός του 2026 θα διαθέσουν στο εμπόριο αυτοκίνητα φτιαγμένα μέσα από 3D.  Στην Ελλάδα, μόνο στην Αττική υπάρχουν 9-10 εργαστήρια για την παραγωγή μέσω 3D Printing είτε έχουν περάσει στην νέα διαδικασία.    

 Και η απασχόληση, κύριε; Τι απαντούν οι νέοι οικονομολόγοι στους «Λουδίτες» 

Και βέβαια, πέρα από τους μελλοντολόγους οραματιστές της νέας εργασίας, υπάρχουν και οι πραγματιστές.  Είναι όσοι βλέπουν ότι το AI θα κοστίσει σε απασχόληση.  Για παράδειγμα οι κοπέλες στα καταστήματα ένδυσης που προαναφέραμε, πιθανότατα είτε έχασαν την δουλειά τους είτε μεταφέρθηκαν σε άλλα υποστελεχωμένα καταστήματα (αυτό είναι το θετικό σενάριο).  Οι οικονομολόγοι του AI (κι όμως, υπάρχουν και αυτές οι ειδικότητες) θεωρούν ότι η τεχνητή νοημοσύνη θα δημιουργήσει τέτοια ανάπτυξη ώστε οι παλιοί εργαζόμενοι θα βρουν απασχόληση σε νέες θέσεις εργασίας που θα ανοίξουν.