NEWSFLASH...
Επιχειρήσεις & Know-how
ανάγνωση

Μ. Μακρυδάκη, ΕΣΗΜΕΤ: «Η Ελλάδα είναι πύλη εισόδου και παραγωγής απομιμητικών προϊόντων»

Μ. Μακρυδάκη, ΕΣΗΜΕΤ: «Η Ελλάδα είναι πύλη εισόδου και παραγωγής απομιμητικών προϊόντων»

Η Μαρία Μακρυδάκη, Founder και Managing Director της Ένωσης Σηματούχων Εταιρειών (ΕΣΗΜΕΤ) μιλάει σήμερα στο epixeiro.gr για το πρόβλημα των απομιμητικών και παραποιημένων προϊόντων, για τους τομείς της πνευματικής και βιομηχανικής ιδιοκτησίας και για τον ρόλο που διαδραματίζει το διαδίκτυο σε όλα αυτά.

Τι ακριβώς είναι η Ένωση Σηματούχων Εταιρειών; Ποιοι οι στόχοι της, πώς προέκυψε η δημιουργία της και από ποιους αποτελείται;

ΕΣΗΜΕΤ σημαίνει Ένωση Σηματούχων Εταιρειών και αποτελεί αντιπροσωπευτικό όργανο εταιρειών τα προϊόντα των οποίων παραποιούνται. Ιδρύθηκε το 2016, ύστερα από μια αρκετά σοβαρή και εις βάθος τετραετή έρευνα για το αν πρέπει να υπάρχει ένα αντιπροσωπευτικό όργανο στην Ελλάδα, όπως υπάρχει σε κάθε χώρα. Στην Ελλάδα είμαστε εμείς, αλλά καλύπτουμε και άλλες χώρες και μάλιστα πρόκειται να συνεργαστούμε πολύ σύντομα και με επιπρόσθετες.

Όπως είχαμε δηλώσει και στο πρώτο μας συνέδριο το 2017, παρουσία Οργανισμών όπως ο ΟΒΙ, το ΣΔΟΕ, η ΕΛ.ΑΣ και όχι μόνο, έπρεπε να ιδρυθούμε και μάλιστα καθυστερήσαμε κιόλας. Άλλωστε, το Α και το Ω είναι οι δικαιούχοι – μέλη μας και κανείς δεν μπορεί να μας αφαιρέσει τα δικαιώματα, τον λόγο, ή να μας παρακάμψει, παρά το ότι είχαμε και έχουμε τέτοια κρούσματα. Είμαστε εδώ. Μέλη της ένωσης δεν είναι μόνο ξένες εταιρείες, αλλά και ελληνικές, όπως δισκογραφικές, αθλητικές, Έλληνες σχεδιαστές, νομικοί, διαμεσολαβητές κ.ο.κ.

Βέβαια, η ΕΣΗΜΕΤ δεν είναι μόνο για την καταπολέμηση των απομιμητικών προϊόντων αλλά κάνει και άλλα πράγματα γύρω από την Πνευματική και Βιομηχανική Ιδιοκτησία. Έχουμε και το EUINIP - Ευρωπαϊκό Ινστιτούτο Πνευματικής και Βιομηχανικής Ιδιοκτησίας, που σκοπό έχει την ειδίκευση και εξειδίκευση σε θέματα Διανοητικής Ιδιοκτησίας και το παρουσιάσαμε πέρυσι στις 22-09-2018. Πρόσφατα, διοργανώσαμε την Παγκόσμια Ημέρα Διανοητικής Ιδιοκτησίας στην Ελλάδα, που φέτος επέλεξε τον αθλητισμό ως κλάδο - και ήταν ιδιαίτερη τιμή για εμάς που, μετά από 125 χρόνια, συναντήθηκαν για πρώτη φορά οι απόγονοι του επανιδρυτή των σύγχρονων Ολυμπιακών αγώνων Pierre de Coubertin και Δημήτριου Βικέλα - αλλά να τολμήσω να πω και για εμένα προσωπικά, που με εμπιστεύτηκαν. Και θα το επαναλάβουμε και του χρόνου.

Δεν ήταν απλό όλο αυτό το εγχείρημα και φυσικά δεν είναι λίγο να είσαι στο Παγκόσμιο Χάρτη του WIPO με τα events σε όλο τον κόσμο. Αυτό δείχνει τη σοβαρότητα της Ένωσης μας. Θα ήθελα σε αυτό το σημείο να ευχαριστήσω θερμά τον ΟΠΙ και τον Πρόεδρο κ. Αντωνιάδη, καθώς επίσης και τις κυρίες Μαρία – Δάφνη Παπαδοπούλου, Μαρία Συνανίδου, Εύα Μουστάκα, Κρυσταλλένια Κολοτούρου, το ΕΒΕΘ και τον κύριο Βλαχογιάννη καθώς και κάθε έναν συνεργάτη του ΕΒΕΘ ξεχωριστά, την Περιφέρεια Κεντρικής Μακεδονίας και τον κ. Τζιτζικώστα, τις ποδοσφαιρικές ομάδες ΑΕΚ, ΠΑΟΚ, ΠΑΟ και ΑΡΗ καθώς και την NOVA και τον νομικό σύμβουλο Κ. Πατσιαντό για τη συμμετοχή τους στα βραβεία μας που θα τα επαναλάβουμε του χρόνου και ευελπιστούμε να περάσουν και άλλες εταιρείες την αξιολόγηση μας, καθώς και όλους του ομιλητές μας. Όμως, οι θερμότερες ευχαριστίες είναι για τον πρόεδρο του Δικηγορικού Συλλόγου Θεσσαλονίκης, τον κύριο Στάθη Κουτσοχήνα και όλο το ΔΣ, για την εμπιστοσύνη τους και που έγιναν συνδιοργανωτές μας στην εκδήλωση αυτή, κάνοντας τα αδύνατα δυνατά.

Πώς η ΕΣΗΜΕΤ προστατεύει την πνευματική και βιομηχανική ιδιοκτησία σηματούχων εταιρειών; Ποιες οι δράσεις και οι ενέργειες σας;

Η ΕΣΗΜΕΤ έχει δημιουργήσει - αναπτύξει αρκετά προγράμματα γύρω από αυτό το θέμα και τα έχει αναπτύξει παρουσία φορέων. Είναι γνωστό πως ο έχων το πρόβλημα έχει και τη λύση. Θα σας αναφέρω ένα απλό παράδειγμα: έχουμε επισκεφθεί σχολεία μαζί με τις εταιρείες και έχουμε ενημερώσει για το τι σημαίνει η αγορά των απομιμητικών. Στην αρχή δεν καταλάβαιναν, μετά όμως, με απλά παραδείγματα, κατάλαβαν πως η πράξη τους αυτή και μόνο κάνει κακό. Μπορούμε να λέμε συνέχεια τα ίδια και τα ίδια, δεν έχει σημασία. Σημασία έχει ο τρόπος που τα λες. Είμαστε ο πομπός και είναι οι δέκτες.

Πόσο σημαντικό είναι στην Ελλάδα το πρόβλημα των απομιμητικών / παραποιημένων προϊόντων; Δώστε μας μια στατιστική εικόνα του θέματος, των επιπτώσεων και των απολεσθέντων πωλήσεων.

Τα νούμερα είναι αρκετά υψηλά, ανάλογα και με τον κλάδο που πλήττεται από την παραποίηση / απομίμηση. Μπορώ να σας πω, όμως, πως πλέον τα προϊόντα απομίμησης / παραποίησης αντιστοιχούν στο 30% του συνολικού εμπορικού τζίρου.

Έχουμε διαβάσει πως η Ελλάδα αποτελεί «πύλη εισόδου» των απομιμητικών προϊόντων. Κατά πόσο ισχύει αυτό και τι ακριβώς συμβαίνει;

Πράγματι, πολλά εμπορεύματα περνάνε από την Ελλάδα για να καταλήξουν σε άλλες ευρωπαϊκές χώρες όπως η Ιταλία. Πρόσφατα, η Ιταλία ενημέρωσε πως από τις κατασχέσεις που έχει διενεργήσει, τα περισσότερα προϊόντα έχουν εισαχθεί από την Ελλάδα.

Όμως, η Ελλάδα δεν είναι μόνο πύλη εισόδου, αλλά και παραγωγής. Δεν είναι λίγες οι επιχειρήσεις που έχουν μπει στην διαδικασία αυτή. Η αντιγραφή του σήματος έχει να κάνει και με την στάμπα που θα βάλει κάποιος σε ένα μπλουζάκι, ή ακόμα και το σχέδιο που θα αντιγράψει. Μάλιστα, υπάρχουν γνωστές αλυσίδες καταστημάτων – ελληνικής εταιρείας – που το κάνουν.

Ποιοι είναι οι κλάδοι που αντιμετωπίζουν τις μεγαλύτερες δυσκολίες, τη σημαντικότερη ζημιά, στην Ελλάδα και πανευρωπαϊκά;

Όλοι οι κλάδοι. Τρόφιμα, ένδυση, φάρμακα, οπτικά, τσιγάρα, ποτά κοκ. Η απομίμηση δεν κάνει διακρίσεις.

Ποιος ο ρόλος του διαδικτύου; Ποια η έκταση του προβλήματος στον κυβερνοχώρο;

Το διαδίκτυο έχει μπει δυναμικά στον χώρο πώλησης τέτοιων προϊόντων. Οι διωκτικές Αρχές καταβάλουν κάθε δυνατή προσπάθεια, αξιοποιώντας κάθε πληροφορία και καταγγελία. Εμείς, από τη μεριά μας, ενημερώνουμε τα μέλη μας με τις καταγγελίες που μας γίνονται από τους καταναλωτές, προκειμένου μετά να κάνουν τις απαραίτητες ενέργειες.

Βάσει της εμπειρίας σας, ποια η στάση των ελληνικών εμπορικών επιχειρήσεων απέναντι στα συγκεκριμένα ζητήματα; Είναι ενήμερες;

Όπως και σε κάθε ιστορία, υπάρχει ο καλός και ο κακός. Υπάρχουν έμποροι που δεν βάζουν τέτοια προϊόντα στα καταστήματα τους, αλλά υπάρχουν και έμποροι που τα βάζουν. Εδώ, σημαντικό ρόλο παίζουν τα Επιμελητήρια, τα οποία θέλουν να κάνουν δράσεις κατά των απομιμητικών που πωλούνται από μέλη τους. Μια δράση, λοιπόν, είναι τα Επιμελητήρια να ενημερώνουν τα μέλη τους για τις συνέπειες που θα έχουν, τόσο σε ποινικό όσο και σε αστικό επίπεδο. Το έχουμε προτείνει, δεν μας έχουν απαντήσει.

Από την άλλη, ποια η στάση της πολιτείας και των Αρχών; Υπάρχει το απαραίτητο νομικό πλαίσιο για την προστασία των δικαιούχων; Ποιες οι ενδεχόμενες προτάσεις σας;

Οι ελληνικές διωκτικές Αρχές κάνουν ένα υπεράνθρωπο έργο με τα μέσα που διαθέτουν και καταλαβαίνουν τα δικαιώματα μας και τις συνέπειες που υπάρχουν από αυτά τα προϊόντα, τόσο σε εμάς όσο και στην οικονομία. Είμαστε σε στενή επαφή με την εκάστοτε διωκτική Αρχή και τους ευχαριστούμε θερμά.

Αναφορικά με το νομικό πλαίσιο, πάντα υπάρχει πρόθεση για κάτι καλύτερο. Αρκεί αυτό να προσφέρει όντως κάτι.

Τι θα πρέπει να προσέχει το καταναλωτικό κοινό; Υπάρχουν τρόποι να προστατευτεί από «μαϊμού» προϊόντα; Και πόσοι θα λέγατε πως είναι εκείνοι που εν γνώσει τους τα επιλέγουν;

Να αγοράζει τα προϊόντα που επιθυμεί ΜΟΝΟ από τα επίσημα σημεία πώλησης. Προσοχή σε σελίδες μέσων κοινωνικής δικτύωσης.

Σίγουρα υπάρχουν και καταναλωτές που ξέρουν τι αγοράζουν, αρκεί να δείτε τι γράφουν στα σχόλια των σελίδων αυτών. Η πλειοψηφία τους είναι νεαρά παιδιά.

Ποιοι είναι οι επόμενοι στόχοι για την Ένωση σας; Υπάρχουν επερχόμενες δράσεις ή εκδηλώσεις;

Η ΕΣΗΜΕΤ θα εντατικοποιήσει τις δράσεις της και δη τις ενημερωτικέςm σε μέσα κοινωνικής δικτύωσης και όχι μόνο. Σε αυτό έχουμε τη συμπαράσταση αρκετών εταιρειών στην Ελλάδα, που έχουν αγκαλιάσει τα προγράμματα μας και βλέπουν τη σκληρή δουλειά που κάνουμε. Πολύ σύντομα θα γίνει και ένα press conference για όλα αυτά τα θέματα, στο οποίο θα υπάρξει η σχετική ενημέρωση.

... σχόλια | Κάνε click για να σχολιάσεις
Επιχειρώ - epixeiro.gr
Επιχειρώ - epixeiro.gr