NEWSFLASH...
Επιχειρήσεις & Know-how | Success stories
ανάγνωση

Από φοιτητικό έντυπο σε «ανταγωνιστή» του LinkedIn: Η ιστορία του kariera.gr

Από φοιτητικό έντυπο σε «ανταγωνιστή» του LinkedIn: Η ιστορία του kariera.gr

Μια εξαιρετικά ενδιαφέρουσα ιστορία «κρύβεται» πίσω από το kariera.gr, με τη «γέννηση» του να εντοπίζεται κάπου στα μέσα της δεκαετίας του '90 και το ξεκίνημα του να γίνεται μέσω ενός περιοδικού που απευθύνεται σε φοιτητές. Φτάνοντας μέχρι τις μέρες μας, όπου ετοιμάζει τη «μετεξέλιξη» του, σε μια διαδικασία που θα μπορούσε κανείς να πει πως ανταγωνίζεται ένα μέρος της λειτουργίας του LinkedIn.

Ας πάρουμε όμως τα πράγματα από την αρχή, επιστρέφοντας στο μακρινό, πια, 1997. Ο Θεόφιλος Βασιλειάδης και ο Φάνης Ρήγας, συμφοιτητές στην ΑΣΟΕΕ -το σημερινό Οικονομικό Πανεπιστήμιο Αθηνών- αποφασίζουν να ξεκινήσουν ένα περιοδικό για τους φοιτητές της σχολής, υπό την ονομασία «Ο πιο καλός ο φοιτητής», χωρίς καμία προηγούμενη γνώση ή εμπειρία στις εκδόσεις. Για να στηρίξουν, οικονομικά, το εγχείρημα τους, κάνουν κάτι πολύ απλό και συνάμα τολμηρό: ο Θεόφιλος πάει στο περίπτερο, παίρνει όλα τα περιοδικά που κυκλοφορούν εκείνη την εποχή και βλέπει τις διαφημίσεις που φιλοξενούν. Σε ένα τετράδιο, αναπτύσσεται κάτι σαν CRM και οι δύο τους αρχίζουν να επικοινωνούν με τις εταιρείες που διαφημίζουν τα προϊόντα τους, ζητώντας την υποστήριξη τους μέσω διαφημίσεων.

Προς έκπληξη τους, ένα πλούσιο σύνολο εταιρειών, με brands που θα περίμενε κάποιος πως θα τους κλείσουν το τηλέφωνο μετά το πρώτο «καλημέρα», αποφασίζουν να τους στηρίξουν. Το περιοδικό γεμίζει με διαφημίσεις, ακόμη και από φίρμες καπνικών προϊόντων - κάτι που, εκείνη την εποχή, επιτρέπεται. Κάθε ένας από τους δύο co-founders αυτής της «startup» βγάζει, από αυτήν την προσπάθεια, 1 εκατομμύριο δραχμές (3.000 ευρώ). Λεφτά που, όπως είναι σχετικά αναμενόμενο με δύο 20χρονους founders εκείνης της εποχής, κάνουν... φτερά μέσα σε έναν μήνα. Αποφασίζουν, όμως, να συνεχίσουν και μετά τον «πιο καλό τον φοιτητή», δημιουργούν το «Καριέρα». Καθώς είναι τελειόφοιτοι, επιλέγουν θεματολογία σχετική με αυτήν την μερίδα του φοιτητικού κοινού, όπως για το πώς γράφεται ένα βιογραφικό.

Ξεκινούν και πάλι τις επικοινωνίες με τις εταιρείες που τους στήριξαν στην πρώτη τους προσπάθεια. Αλλά, κάπου εδώ, σταματάει το ενδιαφέρον των brands για την υποστήριξη ενός φοιτητικού περιοδικού. Τα έσοδα μηδενίζονται, αλλά δεν το βάζουν κάτω, δουλεύοντας σε μπαρ το καλοκαίρι ώστε να καλύψουν τα έξοδα, με δανεικά και... καθυστερημένα. Φτάνοντας στο 1998, δημοσιεύεται το πρώτο «Καριέρα», το οποίο μοιράζουν μόνοι τους. Έναν χρόνο μετά, το 1999, αποφασίζουν να κάνουν κάτι πιο ενεργό. Κάπως έτσι, γεννιούνται οι «Ημέρες Καριέρας», στο Ολυμπιακό Στάδιο. Το event διαφημίζεται σε ραδιόφωνο, τηλεόραση και εφημερίδες και τα spot καλούν τους ενδιαφερόμενους να πάρουν τηλέφωνο στο 0800-καριέρα και να αφήνουν μια διεύθυνση, στην οποία λαμβάνουν μια φόρμα βιογραφικού.

Έρχονται, έτσι, 3.000 βιογραφικά, τα στοιχεία αντιγράφονται με το χέρι σε μια βάση δεδομένων, αυτή η database μεταφέρεται σε CD-ROM και στη συνέχεια αποστέλλεται σε 50 εταιρείες. Αυτές διαλέγουν ποιους θέλουν να δουν και κλείνουν ραντεβού μαζί τους στις «Ημέρες Καριέρας». Εκεί, στήνεται ένα σύστημα με τηλεφωνικά κέντρα το οποίο, μετά από λίγο, καταρρέει, και η συνέχεια γίνεται χωρίς ραντεβού. Το 2000, αποφασίζουν να μεταφερθεί όλο αυτό στο διαδίκτυο. Αποκτούν νέα γραφεία πάνω από ένα συνεργείο και έρχονται σε συμφωνία με την Infogrow, η οποία παίρνει το 30% και τους φτιάχνει την πρώτη ιστοσελίδα, τους δίνει έπιπλα (για τα οποία δεν είχαν budget), κλιματιστικά και μια... καφετιέρα.

Στις 14 Φεβρουαρίου του 2000 δημιουργείται το πρώτο site του kariera.gr και τον Σεπτέμβριο του ίδιου έτους μπαίνουν αγγελίες, οπότε αρχίζει η ανάπτυξη της υπηρεσίας, με πολλές δυσκολίες και λίγα λεφτά. Πάνε στην εταιρεία που είχε αποκτήσει το 30%, της προσφέρουν 20 εκατομμύρια δραχμές και παίρνω πίσω το ποσοστό. Από αυτό το σημείο και μετά, μπαίνουν στη διαδικασία αναζήτησης επενδυτών, οπότε φτάνουν μέχρι το venture arm της Εθνικής Τράπεζας. Αυτό σημαίνει, πολύ απλά, ότι το πρώτο pitch που κάνει το Kariera είναι στον σημερινό Πρωθυπουργό, Κυριάκο Μητσοτάκη, ο οποίος ήταν τότε ανώτατο στέλεχος εκεί. Το Kariera λαμβάνει τα χρήματα, αλλά μετά από λίγο καιρό αποφασίζουν να αγοράσουν, ξανά, το ποσοστό τους.

Η επόμενη φάση για την εταιρεία έρχεται μέσω ηλεκτρονικού ταχυδρομείου, με ένα mail, στο info @ kariera.gr, το οποίο ανοίγει η υπεύθυνη marketing. Σε αυτό το μήνυμα, κάποιος Justin Roberts, analyst από το CareerBuilder, ζητά τα οικονομικά στοιχεία του Kariera, καθώς θέλει να προχωρήσει σε εξαγορά του. Η πρώτη σκέψη είναι πως πρόκειται για spam και για κάποιον... «πρίγκηπα» από τη Νιγηρία. Σε κάθε περίπτωση, αποφασίζουν να επικοινωνήσουν μαζί του. Του στέλνουν κάποια βασικά στοιχεία και εκείνος επιστρέφει με την ερώτηση «πότε μπορείτε να έρθετε στην Αμερική». Μετά από μια ώρα, λαμβάνουν business class εισιτήρια και διαμονή σε ξενοδοχείο στο Σικάγο.

Το ταξίδι πραγματοποιείται την αμέσως επόμενη εβδομάδα, με τους δημιουργούς του Kariera να φτάνουν στη διεύθυνση που είχαν και να τους λένε πως το όνομα που ζητάνε... δεν υπάρχει. Μετά από αρκετό άγχος, η παρεξήγηση λύνεται, καθώς ανακαλύπτουν πως δεν έχουν πάει στα κεντρικά, αλλά σε κάποιο γραφείο υποστήριξης. Οι συζητήσεις προχωρούν και, μετά από 6 μήνες, το CareerBuilder καταλήγει να εξαγοράσει το Kariera, ενώ λίγο αργότερα αποχωρεί ο Φάνης Ρήγας. Το 2015, το CareerBuilder εξαγοράζεται από το «επιθετικό» private equity, Apollo. Ο Βασιλειάδης κάνει τότε πρόταση για εξαγορά των δραστηριοτήτων που βρίσκονται εκτός ΗΠΑ, η οποία δεν προχωράει και, κάπου εκεί, αποχωρεί και ο αυτός. Στα τέλη του 2019 μαθαίνει πως το Apollo κάνει πωλήσεις. Επικοινωνεί μαζί του: θέλει να πάρει πίσω το Kariera.

Εν μέσω πανδημίας, οι διαδικασίες επιταχύνονται. Μαζί με δύο αδέρφια που μπαίνουν ως επενδυτές, τον Στέφανο και τον Αριστοτέλη Παντελιάδη (My market και Optima), αποκτούν ξανά την εταιρεία το καλοκαίρι του 2020 (51% τα αδέλφια Παντελιάδη, 49% ο κ. Βασιλειάδης), για ένα ποσό που υπολογίζεται πως φτάνει στα 10 εκατομμύρια ευρώ. Ξεκινούν με 35 άτομα, προχωρούν στην εξαγορά της startup HumanFactor, και σήμερα απασχολούν περίπου 100 άτομα.

Μια νέα εποχή για το kariera.gr

Σήμερα, το Kariera έχει αποφασίσει να φτιάξει το site του από την αρχή, μια προσπάθεια που βγαίνει στον αέρα στις 5 Απριλίου και στην οποία συμβάλει, από τον Οκτώβριο του 2020, και ο Γιάννης Ζαούδης, Head of Tech & Product, γνωστός και από την Pollfish, της οποίας ήταν συνιδρυτής. Από τη στιγμή που το Kariera άλλαξε ιδιοκτησιακό καθεστώς μέχρι την ώρα που θα βγει στον αέρα η νέα προσπάθεια, θα έχουν επενδυθεί 2,5 εκατομμύρια ευρώ, ενώ τονίζεται πως αυτήν την στιγμή δεν ενδιαφέρουν την εταιρεία προτάσεις εξαγοράς της.

Όσον αφορά στη νέα ιστοσελίδα, σε αυτήν θα εμφανίζονται αγγελίες, παρουσιάσεις εταιρειών αλλά και κομμάτια περιεχομένου (άρθρα), τόσο με content γραμμένο από τους συντελεστές της υπηρεσίας, όσο και σε συνεργασία με media partners. Κείμενα που θα αφορούν στην οικονομία, την αγορά εργασίας και όλους τους σχετικούς τομείς και που, ανάλογα με τα «like» που θα κάνει κάποιος, θα συνδυάζονται ώστε να προσφέρονται σχετικές θέσεις εργασίας. Όλα σχεδιάζονται με λογική mobile-first, καθώς γύρω στο 75% όσων αναζητούν εργασία και επισκέπτονται το kariera.gr, το κάνουν από κινητό. Και όλο αυτό, σε ανταγωνισμό και με τη λογική στην οποία λειτουργεί το LinkedIn.

Σημειώνεται πως, προηγουμένως, η υπηρεσία έφτανε μέχρι το hiring και το pre-hiring κομμάτι, χωρίς να επεκτείνεται στο post-hiring. Τώρα, μετά και την εξαγορά της startup και την παρουσίαση της νέας ιστοσελίδας, θα διατεθεί σύστημα HRMS, προσφέροντας ένα ενιαίο σύνολο υπηρεσιών. Στόχος είναι και το employer branding, ώστε να εμφανίζεται τι κάνει ο κάθε εργοδότης για τον κόσμο του. Παράλληλα, ένα δεύτερο concept που θα εφαρμοστεί είναι η λογική των promoted jobs και του promoted content, με τα πρώτα αποτελέσματα να εμφανίζονται μέσω bidding.

Κλείνοντας, θα πρέπει να αναφερθεί πως το Kariera «ψάχνει» για εξαγορές, εκτός Ελλάδας και για μεσαίου μεγέθους job sites, ανεξάρτητα από το που μπορεί να βρίσκονται αυτές οι εταιρείες, ενώ ήδη μελετώνται 4-5 περιπτώσεις. Επί του παρόντος υπάρχουν συζητήσεις και για μια συμφωνία που θα μπορούσε να οδηγήσει σε αύξηση του προσωπικού της εταιρείας στα 400 άτομα, χωρίς να γίνονται γνωστές περισσότερες λεπτομέρειες. Σε κάθε περίπτωση, είναι «σίγουρο» πως θα γίνουν deals, όποτε και με όποιο σύστημα κι αν γίνουν αυτά.

... σχόλια | Κάνε click για να σχολιάσεις
Επιχειρώ - epixeiro.gr
Επιχειρώ - epixeiro.gr