NEWSFLASH...
Επιχειρήσεις & Know-how
ανάγνωση

Συνεχίζεται η ανάπτυξη της αγοράς των podcast - Αυξάνεται η ζήτηση στην Ελλάδα

Συνεχίζεται η ανάπτυξη της αγοράς των podcast - Αυξάνεται η ζήτηση στην Ελλάδα

Ενδιαφέροντα στατιστικά έφερε στην «επιφάνεια» το Digital News Report 2022 του Reuters Institute που δόθηκε πρόσφατα στη δημοσιότητα. Ένας από τους τομείς που φαίνεται πως συνεχίζει να έχει ενδιαφέρον, σύμφωνα με τη συγκεκριμένη μελέτη, είναι τα podcast, εκεί όπου ολοένα και περισσότεροι εκδότες πραγματοποιούν επενδύσεις για νέο και ενδιαφέρον περιεχόμενο.

Όπως αναφέρει το report, η ανάπτυξη των podcast συνεχίστηκε φέτος σε περισσότερες από τις μισές αγορές που εξετάστηκαν, αφού προηγουμένως ο COVID-19 είχε διαταράξει τη μετακίνηση προς την εργασία, επηρεάζοντας αρνητικά την κατανάλωση ειδήσεων. Εξετάζοντας κατά μέσο όρο 20 χώρες όπου φαίνεται πως ο όρος «podcast» είναι ευρέως κατανοητός, διαπιστώνεται ότι το 34% »κατανάλωσε» ένα ή περισσότερα podcast τον τελευταίο μήνα (η έρευνα δημοσιεύθηκε στις αρχές Ιουνίου), με το 12% να «καταναλώνει» ένα ειδησεογραφικό podcast. Η Ιρλανδία βρίσκεται στην κορυφή της λίστας, μαζί με τη Σουηδία, την «πατρίδα» του Spotify.

Άλλωστε, η Spotify, η Amazon και η Google έχουν προχωρήσει σε σημαντικές επενδύσεις στα podcast τα τελευταία χρόνια, καθώς προσπαθούν να επωφεληθούν από την αυξανόμενη ζήτηση και να αντιμετωπίσουν την παραδοσιακή κυριαρχία στον ήχο που απολαμβάνει η Apple. Η μάχη για το ταλέντο έχει ενταθεί, όπως αποδεικνύεται από την προθυμία του Spotify να πληρώσει περίπου 200 εκατομμύρια δολάρια για τα αποκλειστικά δικαιώματα στο podcast του Joe Rogan και να υποστηρίξει την απόφαση του, μετά από αντιδράσεις για αμφιλεγόμενους καλεσμένους και κατηγορίες για διάδοση ψευδών πληροφοριών.

Το Spotify συνέχισε να κερδίζει έδαφος φέτος, ξεπερνώντας το BBC Sounds στο Ηνωμένο Βασίλειο, φτάνοντας να γίνει η κυρίαρχη πλατφόρμα για κατανάλωση podcast. Είναι επίσης ηγέτης στη Γερμανία - αλλά όχι στην Ισπανία, όπου το YouTube προηγείται και όπου η πλατφόρμα ήχου iVoox –η οποία εστιάζει στις αγορές της Ισπανίας και της Λατινικής Αμερικής– διαθέτει σημαντικά μερίδια. Άλλωστε, το YouTube αυξάνει την εστίαση των εκδοτών του στο podcasting φέτος –εν μέρει για να φιλοξενήσει περισσότερο αξιόπιστο περιεχόμενο στην πλατφόρμα– και έχει αποκαλύψει σχέδια για έναν κόμβο ανακάλυψης νέων podcast, αλλά και για ανανεωμένες λειτουργίες monetisation και analytics.

Οι μεγάλες τεχνολογικές πλατφόρμες επενδύουν σε περιεχόμενο και το προσφέρουν σε ένα ευρύτερο και πιο mainstream κοινό, αλλά αυτό εγείρει επίσης ερωτήματα για τους εκδότες σχετικά με τη δημιουργία εσόδων, τη διανομή και την πρόσβαση στα δεδομένα. Οι New York Times λανσάρουν τη δική τους εφαρμογή ήχου φέτος, σε μια προσπάθεια να δημιουργήσουν αυξημένη άμεση επισκεψιμότητα, ενώ η Schibsted στη Νορβηγία και η Prisa Media στην Ισπανία, οι εκδότες της El País, έχουν επίσης επενδύσει σε πλατφόρμες podcast για να δημιουργήσουν περισσότερη κρίσιμη μάζα και να αποκτήσουν περισσότερο έλεγχο στις δημιουργίες τους.

Αυξάνεται η ζήτηση στην Ελλάδα

Όσον αφορά στην Ελλάδα, η ανάλυση αναφέρει πως οι εκδότες, και εδώ, επενδύουν στα podcast. Ενώ πέρυσι, ως επί το πλείστον, ήταν οι ειδησεογραφικοί οργανισμοί που είχαν «γεννηθεί» και αναπτυχθεί στο digital περιβάλλον εκείνοι που επένδυαν στα podcast, φέτος γνωστοί και παραδοσιακοί ειδησεογραφικοί οργανισμοί έκαναν την είσοδο τους στην αγορά, με ειδησεογραφικό περιεχόμενο και συζητήσεις για τρέχουσες εξελίξεις. Τα charts των πιο επιτυχημένων podcast, όπου ξεχωρίζουν εκείνα που φιλοξενούν ειδησεογραφία, υποδηλώνουν ότι οι ακροατές προτιμούν συζητήσεις με γνώμη και ανάλυση επίκαιρων υποθέσεων σε στιλ ντοκιμαντέρ.

Σε αυτό το περιβάλλον, συζητήσαμε με τον Χρήστο Μάτη, Co-Founder/Owner των Grey Studios Athens, για τη ζήτηση που υπάρχει γύρω από τη δημιουργία νέων podcast. Όπως μας λέει, «υπάρχει αύξηση στη ζήτηση. Πριν δύο χρόνια υπήρχε απλά μια ζήτηση, αλλά τον τελευταίο ενάμιση χρόνο αυτή έχει αυξηθεί και όλοι πλέον δείχνουν έτοιμοι να προχωρήσουν». Από τη δική του εταιρεία, κυρίως αυτό που ζητούν είναι αν υπάρχει «η γνώση και η εμπειρία που χρειάζεται αυτή η διαδικασία και αν μπορούμε να βοηθήσουμε στην οργάνωση της παραγωγής και την εκτέλεση της».

Η συγκεκριμένη εταιρεία, μετά από τέσσερα χρόνια εμπειρίας στο podcasting, έκτος από την οργάνωση και εκτέλεση παράγωγης, προσφέρει σενάριο, εκφωνητές – ομιλητές που μπορούν να χρησιμοποιηθούν ως κύριοι ομιλητές αλλά και για την εκφώνηση μηνυμάτων κατά τη διάρκεια των podcast, καθώς επίσης και εγκαταστάσεις που μπορούν να καλύψουν έως τέσσερις διαφορετικές ηχογραφήσεις την ίδια χρονική στιγμή. Εάν όμως επιλέξει μια εταιρεία ή ένας οργανισμός να δημιουργήσει ένα podcast μόνος του, χωρίς να απευθυνθεί σε κάποιο στούντιο, τι θα χρειαστεί;

«Ο εξοπλισμός ξεκίνα από έναν υπολογιστή, μια κάρτα ήχου με δύο εισόδους μικροφώνου, δύο μικρόφωνα, pop filter, καλώδια για τη σύνδεση των μικροφώνων και ηχεία ή ακουστικά», μας λέει ο κ. Μάτης. «Ένα καλό ποσό επένδυσης για ξεκινήσει κάποιος είναι τα 600 ευρώ, χωρίς όμως να περιλαμβάνουμε σε αυτό το κόστος του PC. Όσον αφορά στο λογισμικό, προτείνουμε να επιλέξει κάτι πολύ απλό. Σίγουρα με κάτι ποιο επαγγελματικό θα μπορεί να το εξελίξει στο μέλλον για καλύτερη επεξεργασία ήχου - που εκεί κρύβεται και ένα πολύ σημαντικό κομμάτι ενός podcast. Μέχρι τότε όμως, καλό είναι να εργαστεί πάνω σε κάτι που θα είναι εύκολο στη χρήση».

Άλλωστε, «τελευταία, οι εταιρίες που αναπτύσσουν εφαρμογές ήχου, έχουν αρχίσει να κυκλοφορούν εκδόσεις των προγραμμάτων τους σε πιο απλή μορφή, ώστε να είναι φιλικές για έναν απλό χρήστη, κρατώντας τα βασικά εργαλεία και προσθέτοντας εκείνα που μπορεί να χρειαστεί κάποιος που θέλει να δημιουργήσει ένα podcast. Ένα τέτοιο παράδειγμα είναι η Steinberg με το Wavelab, που κυκλοφόρησε το Wavelab Cast». Και φυσικά, προσθέτουμε εμείς σε αυτό το σημείο, δεν θα πρέπει να ξεχνάμε και τις δωρεάν -αλλά αρκετές εξελιγμένες και απλές στην χρήση τους- εφαρμογές, όπως το Audacity.

Σε ερώτηση μας γύρω από την εγγραφή και την επεξεργασία, σε σχέση με το εάν υπάρχουν εκεί σημεία που χρειάζονται προσοχή, ο ιδρυτής των Grey Studios Athens απαντάει πως τέτοια είναι να μην μπορεί κάποιος -που δεν είναι εξειδικευμένος στον ήχο- να αντιληφθεί σωστά την ένταση της ηχογράφησης και να ηχογραφεί αρκετό θόρυβο. Στη συνέχεια, κατά την επεξεργασία, να μην κάνει σωστό edit ή να εφαρμόζει λάθος ρυθμίσεις, με εργαλεία που δεν γνωρίζει, κάτι που οδηγεί την επεξεργασία της φωνής να γίνεται ακόμα χειρότερη. Τέλος, «να μη γνωρίζει σε τι μορφή και σε τι ένταση να εξάγει το τελικό ηχητικό αρχείο. Έτσι, δημιουργείται πρόβλημα τόσο στους ακροατές όσο και στο ίδιο το προϊόν».

«Σε όλο αυτό το διάστημα έχουμε συνεργαστεί και με ανθρώπους που δεν είναι επαγγελματίες εκφωνητές (ομιλητές). Σίγουρα αυτό βγάζει αρκετά προβλήματα κατά την ηχογράφηση και στη χροιά της φωνής. Στα podcast, θεωρητικά δεν είναι τόσο σημαντικό, γιατί η φιλοσοφία είναι διαφορετική, χρειάζεται η φυσική φωνή. Σίγουρα μπορεί να γίνει επεξεργασία και να βγει ένα καλύτερο αποτέλεσμα, αλλά περισσότερο ως προς τη χροιά της φωνής. Η λύση για μια καλή διαχείριση του λόγου είναι οι πρόβες και η τριβή, ή ακόμα καλύτερα η παρακολούθηση μερικών μαθημάτων ορθοφωνίας».

... σχόλια | Κάνε click για να σχολιάσεις
Επιχειρώ - epixeiro.gr
Επιχειρώ - epixeiro.gr