NEWSFLASH...
Food for Thought
ανάγνωση

Η WeFor θέλει να επαναπροσδιορίσει τον τρόπο που μια συζήτηση διεξάγεται στη χώρα

Η WeFor θέλει να επαναπροσδιορίσει τον τρόπο που μια συζήτηση διεξάγεται στη χώρα

Να αποτελέσει ένα διαγενεακό σημείο συνάντησης με στόχο τη διαμόρφωση ενημερωμένων, προσαρμοστικών και ενεργών νέων ανθρώπων θέλει η WeFor, μια ΜΚΟ που φέρνει στον δημόσιο διάλογο κρίσιμα ζητήματα που απασχολούν το σύνολο της κοινωνίας.

Η τελευταία καμπάνια έθεσε επί τάπητος το φλέγον θέμα της κλιματικής αλλαγής, ενώ στο επίκεντρο το 2023 βρίσκεται το κρίσιμα θέμα της Τεχνολογίας.

Συνομιλήσαμε με τον συνιδρυτή της WeFor, κ. Νίκο Φοίφη, ο οποίος υπογράμμισε ότι βασικός στόχος είναι να «επαναπροσδιορίσουμε τον τρόπο που μια συζήτηση διεξάγεται στη χώρα μας». Εξέφρασε την δική του οπτική για την εικόνα του δημοσίου διαλόγου σήμερα, αναλύοντας τις τάσεις και θεματικές που ασχολείται η WeFor.

Πως ξεκίνησε αυτή η πρωτοβουλία και τι κενό θέλατε να καλύψετε;

Το WeFor ξεκίνησε σαν σύλληψη το 2019. Ήμασταν τότε φοιτητές, αρκετά δραστήριοι σε διάφορους κύκλους και εκδηλώσεις, από προσομοιώσεις δικών μέχρι TEDx events. Εκεί ήταν που εντοπίσαμε πρώτη φορά ότι από τον νεανικό διάλογο απουσιάζει ένα σχήμα που θα αφορά αποκλειστικά την ισότητα των φύλων και τη θέση της γυναίκας στην ελληνική κοινωνία. Τουλάχιστον, απουσίαζε τότε.

Όσο επεξεργαζόμασταν την ιδέα, είδαμε πως κάθε ομάδα είχε μία κεντρική θεματική, σαν θεματική-ομπρέλα, που αποτελούσε άξονα των δράσεων της. Εμείς όμως δεν ήμασταν έτσι, οπότε ό,τι δημιουργούσαμε δεν μπορούσε να είναι “μονοθεματικό” - και το τοποθετώ σε εισαγωγικά γιατί κάθε θέμα έχει πόσες διακλαδώσεις και δεν είναι ποτέ μονότονο ή μονόπλευρο.

Έτσι, δημιουργήσαμε το WeFor, με την επιδίωξη να αποτελέσουμε ένα διαγενεακό σημείο συνάντησης με στόχο τη διαμόρφωση ενημερωμένων, προσαρμοστικών, ενεργών νέων ανθρώπων.

Ποια είναι η οπτική σας γύρω από την ποιότητα του δημοσίου διαλόγου στη χώρας μας; Υπάρχει πρόοδος τα τελευταία χρόνια;

Σαφώς και υπάρχει πρόοδος ως προς την ποιότητα του δημοσίου διαλόγου στη χώρα, αλλιώς πιθανότατα δεν θα είχαν ριζώσει και οι δικές μας προσπάθειες. Αυτή η πρόοδος όμως είναι ακόμα νωπή και εύθραυστη. Ομολογουμένως, δεν δίναμε πάντα την ίδια αξία στον δημόσιο διάλογο. Θεωρούσαμε ως νέοι ότι δεν χωράμε σε αυτόν, ότι δεν ακουγόμαστε. Ίσχυε αυτό. Ύστερα, ο δημόσιος διάλογος δεν ήταν παρά ένα πεδίο επικοινωνίας όπου δε γινόταν συνδιαλλαγή, αλλά μονόλογος. Ή, στις περιπτώσεις που η επικοινωνία ήταν αμφίδρομη, δεν επρόκειτο για διάλογο, μα για αντιπαράθεση. Κι είναι εξίσου ζημιογόνο πως βλέπουμε τον δημόσιο διάλογο σαν κάτι με απόλυτα όρια και συγκεκριμένους συμμετέχοντες (βλ. πολιτειακούς φορείς). Σήμερα έχει γίνει στροφή προς την διεύρυνση της συμμετοχής στον δημόσιο διάλογο.

Σαν νέοι, αντιλαμβανόμαστε διαφορετικά την αξία του διαλόγου, όχι πια σαν ένα πεδίο ανταγωνισμού επιχειρημάτων ώστε να επικρατήσει το μεν ή το δε, αλλά σαν μια ευκαιρία θεμελιώδους επικοινωνίας, κατανόησης και γεφύρωσης όσων μπορεί να μας χωρίζουν. Δεν θα πάψουμε ποτέ να έχουμε διαφορετικές απόψεις.

Κάθε άνθρωπος κουβαλάει τις δικές του εμπειρίες - φίλτρα και θα ήταν αδιανόητο να ζητάμε να ταυτιστούμε όλοι με μια και μόνο οπτική. Με τον διάλογο, μπορούμε να δούμε κάτι που ξέρουμε και πιστεύουμε υπό ένα άλλο πρίσμα. Κι αυτό φαίνεται στην πράξη.

Άλλωστε η ίδια η φύση του δημοσίου διαλόγου έχει μεταβληθεί σε μια δυναμική διαδικασία που πραγματώνεται με διάφορα μέσα.

IMG_3434-4.jpg?mtime=20230404164609#asset:407957



Στη τελευταία σας καμπάνια ασχοληθήκατε με την κλιματική αλλαγή, ένα κομβικό ζήτημα πλέον για όλες τις εκφάνσεις της ζωής. Ποια είναι τα βασικά συμπεράσματα;

Θα μπορούσαμε να μιλήσουμε για την πολυπαραγοντική αντιμετώπιση που χρήζει η κλιματική αλλαγή, για το πώς επηρεάζει κάθε άλλη πρόκληση στον κόσμο, για τη βαρύτητα που έχουν ακόμα και οι μικρές, καθημερινές πράξεις μας, για τη σημασία προσαρμογής των συνηθειών μας και το πώς αυτές επηρεάζουν όλο τον πλανήτη. Αλλά αυτά σαν συμπεράσματα δεν είναι κάτι καινό.

Πλέον, είναι πράγματα αποδεδειγμένα που εμείς απλώς επιλέξαμε να θίξουμε. Ίσως αυτό που πραγματικά αξίζει να κρατήσουμε είναι πως υπάρχει ακόμα κόσμος που δεν αντιλαμβάνεται ούτε το μέγεθος του προβλήματος ούτε το αποτύπωμα που έχουν οι πράξεις του καθενός μας στη «μεγάλη εικόνα».

Σε μια πιο θετική νότα, αυτό που διαπιστώσαμε είναι ότι οι νέοι νοιάζονται, όχι μόνο εδώ, αλλά παντού, ειδικά σε περιοχές που πλήττονται άμεσα και σε μεγαλύτερο βαθμό. Και οι συνέργειες μεταξύ νέων, το σθένος που επιδεικνύουμε στην προσπάθεια να υπερασπιστούμε το x και να διορθώσουμε το y, θα έπρεπε να είναι παράδειγμα προς μίμηση.

Φέτος στο επίκεντρο των δράσεων σας είναι η Τεχνολογία. Οι νέες τεχνολογικές εξελίξεις κ.α έχουν επαναπροσδιορίσει την καθημερινότητα μας σε όλα τα επίπεδα. Τι λέτε;

Δεν υπάρχει κάτι παραπάνω που θα μπορούσε να πει κανείς πάνω σε αυτό. Το ρήμα «επαναπροσδιορίσει» στην παραπάνω πρόταση αφήνει μεγάλα περιθώρια ερμηνείας. Όπως ακριβώς και η τεχνολογία, άλλωστε. Κάθε εργαλείο που δημιούργησε ποτέ ο άνθρωπος, κάθε τεχνολογικό επίτευγμα μπορούσε να φέρει αδιανόητα οφέλη και προνόμια στην κοινωνία. Αντίστοιχα, μπορούσε να φέρει και ανυπόφορα δεινά. Η τεχνολογία τα έχει κάνει και τα δύο. Ή μάλλον, εμείς σαν άνθρωποι είμαστε ικανοί και για τα δύο. Το θέμα είναι αν στο σημείο που βρισκόμαστε στο χρονολόγιο της ανθρώπινης ύπαρξης έχουμε μάθει αρκετά, ώστε σε αυτή την εκθετική εξέλιξη της τεχνολογίας να εξασφαλίσουμε την ορθή και ωφέλιμη χρήση της, προνοώντας για τις αρνητικές συνέπειες.

Πώς θα κινηθεί η καμπάνια;

Όσο σχεδιασμό και να έχουμε κάνει για την καμπάνια, δεν μπορούμε να πούμε πώς ακριβώς θα κινηθεί, γιατί πρόκειται για μια δυναμική και δημιουργική διαδικασία διαμόρφωσης. Επιδιώκουμε και φέτος νέες και περισσότερες συνεργασίες με πολλούς και ποικίλους φορείς της Ελληνικής κοινωνίας. Ίσως και της Ευρωπαϊκής, μια τάση στις δράσεις του WeFor που ξεκίνησε ήδη από το 2022.

Η καμπάνια θα κινηθεί σε τουλάχιστον 2 άξονες: online, μέσω της παρουσίας μας στα social media και της χρήσης της πλατφόρμας μας για πληροφόρηση και προβληματισμό, και offline μέσω ποικίλων εκδηλώσεων και δράσεων. Και όπως κάθε χρόνο, το διακύβευμα είναι να καλύψουμε μεγάλο εύρος όσων θεματικών τίτλων εντάσσονται υπό τη θεματική “τεχνολογία”, ανοίγοντας έναν μεγάλο διάλογο με στόχο την πληροφόρηση και τον προβληματισμό.

... σχόλια | Κάνε click για να σχολιάσεις
Επιχειρώ - epixeiro.gr
Επιχειρώ - epixeiro.gr