Crash test η φετινή Black Friday - έτοιμοι για αγορές οι καταναλωτές
Για τις επιχειρήσεις, η περίοδος της Black Friday αποτελεί σημαντική ανάσα ρευστότητας και μια καλή ευκαιρία για τους καταναλωτές να βρουν προϊόντα σε καλύτερες τιμές.
12/11/2025 | 08:00
12/11/2025 | 10:37
Σε μια περίοδο όπου ο πληθωρισμός και η ακρίβεια παραμένουν βασικός προβληματισμός για το λιανεμπόριο και την τσέπη των καταναλωτών η φετινή Black Friday αναμένεται να αποτελέσει ένα καλό crash test και ενόψει εορταστικής περιόδου.
Άξιο αναφοράς πάντως είναι πως αισθητά αυξημένη σε σχέση με πέρσι εμφανίζεται η πρόθεση των Ελλήνων καταναλωτών να συμμετάσχουν φέτος στη «γιορτή» των προσφορών της Black Friday και της Cyber Monday.
Σύμφωνα με τα πρώτα ευρήματα της έρευνας EY Future Consumer Index Ελλάδα 2025, που διενεργήθηκε από την ΕΥ Ελλάδος σε συνεργασία με τις MRB και Choose Communications, 63% των συμμετεχόντων δηλώνουν ότι σκοπεύουν να πραγματοποιήσουν αγορές έναντι 50% το 2024.
Η φετινή Black Friday «πέφτει» στις 28 Νοεμβρίου, ενώ η Cyber Monday στις 1 Δεκεμβρίου, και φαίνεται πως οι καταναλωτές προετοιμάζονται με ιδιαίτερη διάθεση να εκμεταλλευτούν τις προσφορές. Ωστόσο, πίσω από τη θετική αυτή εικόνα υπάρχει πάντα ένας προβληματισμός για πρακτικές της αγοράς γύρω από εκπτώσεις, προσφορές κλπ.
Τι λένε τα ευρήματα της έρευνας
Η ισχυρότερη πρόθεση αγοράς εντοπίζεται στην ηλικιακή ομάδα 30-39 ετών (76%), η οποία φαίνεται να παίρνει τη «σκυτάλη» από τους νεότερους 18-29 ετών που είχαν πρωτοστατήσει πέρυσι. Αντίθετα, στην ομάδα των 50-64 ετών, μόλις ένας στους δύο (50%) σκοπεύει να κάνει αγορές. Καταλυτικό ρόλο φαίνεται να παίζει και η οικογενειακή κατάσταση: τα νοικοκυριά με ανήλικα παιδιά εμφανίζονται ιδιαίτερα ενεργά (77%), πιθανότατα λόγω αυξημένων αναγκών αλλά και προσδοκιών για χαμηλότερες τιμές σε προϊόντα τεχνολογίας ή ρούχα.
Στο επίκεντρο τεχνολογία και μόδα
Σύμφωνα με τα στοιχεία της ΕΥ, τα είδη τεχνολογίας και ηλεκτρονικές συσκευές διατηρούν την πρωτοκαθεδρία στις προτιμήσεις των Ελλήνων, με 68% να δηλώνουν ότι θα επικεντρωθούν σε αυτές τις κατηγορίες – και το ποσοστό να αγγίζει το 77% στους άνδρες. Ακολουθούν τα ρούχα και αξεσουάρ (61%), όπου κυριαρχούν οι γυναίκες καταναλώτριες (68%). Πιο περιορισμένο ενδιαφέρον παρατηρείται για είδη προσωπικής φροντίδας και ομορφιάς (32%), είδη σπιτιού και κουζίνας (26%), τρόφιμα και ποτά (11%), καθώς και εμπειρίες όπως φαγητό έξω ή συναυλίες (9%).
Η κατανομή αυτή επιβεβαιώνει ότι η Black Friday στην Ελλάδα εξακολουθεί να συνδέεται περισσότερο με τεχνολογικά προϊόντα και ένδυση, παρά με πιο «ώριμες» κατηγορίες αγορών, όπως υπηρεσίες ή καθημερινά είδη.
Επιφυλακτικότητα για την αξιοπιστία των εκπτώσεων
Παρά τη διάθεση για κατανάλωση, οι Έλληνες διατηρούν έναν έντονο σκεπτικισμό απέναντι στις προσφορές. 45% δηλώνουν πως αμφιβάλλουν για το κατά πόσο οι εκπτώσεις ανταποκρίνονται σε πραγματικές μειώσεις τιμών, με το ποσοστό δυσπιστίας να μειώνεται στους νεότερους (32% στους 18-29 ετών). Επιπλέον, 3 στους 10 αναφέρουν ότι τα προϊόντα που πραγματικά τους ενδιαφέρουν σπάνια περιλαμβάνονται στις μεγάλες προσφορές.
Η εικόνα αυτή δείχνει ότι, αν και η Black Friday έχει καθιερωθεί και στην ελληνική αγορά, δεν έχει ακόμη πλήρως κερδίσει την εμπιστοσύνη του κοινού. Πολλοί καταναλωτές αισθάνονται ότι οι εκπτώσεις είναι περισσότερο επικοινωνιακό γεγονός παρά ουσιαστική ευκαιρία εξοικονόμησης.
Τέλος, το συναισθηματικό «προφίλ» των καταναλωτών πάντως παρουσιάζει ενδιαφέρον καθώς ένα 19% δηλώνει ότι περιμένει με ενθουσιασμό την Black Friday και τη Cyber Monday, όμως ένα όχι αμελητέο 13% αισθάνεται κούραση ή άγχος απέναντι στην πίεση για κατανάλωση. Ταυτόχρονα, 81% παραδέχεται ότι έχει αναβάλει αγορές ενόψει των εκπτώσεων, στοιχείο που δείχνει πως η Black Friday λειτουργεί πλέον ως σημείο αναφοράς στον ετήσιο κύκλο κατανάλωσης.
Τι έγινε πέρυσι... και οι φετινές προβλέψεις
Σύμφωνα με τα περσινά στοιχεία το κίνητρο για 4 στους 10 καταναλωτές είναι η αγορά προϊόντων που συνήθως αγοράζουν για τις οικογενειακές τους τρέχουσες ανάγκες, κατά τη διάρκεια του έτους, αλλά σε χαμηλότερες τιμές.
Ακολουθεί το κίνητρο για 3 στους 10 που τους οδηγεί στα επώνυμα προϊόντα, που συνήθως δυσκολεύονται να αγοράσουν επειδή είναι πολύ ακριβά. Οι 2 στους 10 εκμεταλλεύονται την Black Friday για να αγοράσουν χριστουγεννιάτικα δώρα και 1 στους 10 για να κάνει ένα δώρο στον εαυτό του, ως μια μικρή ανταμοιβή.
Σε δηλώσεις του προ ημερών στο ΑΠΕ - ΜΠΕ, ο πρόεδρος του ΕΒΕΠ, κ. Β. Κορκίδης, σημείωσε πω «η αγοραστική κίνηση στην ελληνική αγορά αναμένεται φέτος να κυμανθεί στα περυσινά επίπεδα με περίπου 3 εκατ. πωλήσεις, με μέση αξία απόδειξης κοντά στα 100 ευρώ και συνολικό τζίρο στα επίπεδα των 300 εκατ. ευρώ».
« Ο παγκοσμίως, ο τζίρος της Black Friday εκτιμάται στα 74 δισ. δολάρια και στις ΗΠΑ στα 11 δισ. δολάρια, ενώ στην Ελλάδα τα τελευταία τρία χρόνια ο τζίρος της Black Friday από τα 100 εκατ. ευρώ τριπλασιάστηκε. Παράλληλα βλέπουμε στην ελληνική αγορά μια σημαντική μεταβολή με διπλασιασμό των διαδικτυακών αγορών έναντι της επισκεψιμότητας στα φυσικά καταστήματα», όπως τόνισε.
«Σηκώνουν μανίκια» οι επιχειρήσεις
Για τις επιχειρήσεις, η περίοδος της Black Friday αποτελεί σημαντική ανάσα ρευστότητας. Μετά από έναν δύσκολο χρόνο με αυξημένα κόστη και μειωμένη κατανάλωση, οι προσφορές αυτές μπορούν να τονώσουν τις πωλήσεις και να δημιουργήσουν νέα πελατειακή βάση.
Παράλληλα, οι λιανέμποροι επενδύουν περισσότερο στην ψηφιακή τους παρουσία, στην καλύτερη εξυπηρέτηση και στις ευέλικτες πολιτικές επιστροφών, ώστε να κερδίσουν την εμπιστοσύνη του κοινού.
Η αισιοδοξία του εμπορικού κόσμου πηγάζει από το γεγονός ότι πέρυσι, σύμφωνα με το ΙΝΕΜΥ-ΕΣΕΕ, συμμετείχε μεγαλύτερο ποσοστό επιχειρήσεων (81%) συγκριτικά με προηγούμενες χρονιές.
Περισσότερες από τις μισές επιχειρήσεις (56%) δήλωσαν μέτρια ικανοποίηση από τις πωλήσεις τους. Σχεδόν οι 5 στις 10 επιχειρήσεις είχαν αύξηση πωλήσεων συγκριτικά με την αντίστοιχη περίοδο 2022/2023.
Αναφορικά με την επισκεψιμότητα στα καταστήματα, 9 στις 10 επιχειρήσεις εμφανίζονται από μέτρια έως πολύ ικανοποιημένες. Σχεδόν οι μισές επιχειρήσεις επέλεξαν να διευρύνουν τη Black Friday σε όλη την εβδομάδα, ενώ το 30% των επιχειρήσεων συμμετείχε μόνο το τριήμερο (29/11 -01/12). Έξι στις δέκα επιχειρήσεις (59%) πραγματοποίησαν εκπτώσεις από 21% έως 40% της αρχικής τιμής.
Σχολιάστε