Πώς οι Έλληνες ζουν, ψωνίζουν και επικοινωνούν στον ψηφιακό κόσμο
23/09/2025 | 14:05
25/10/2025 | 12:30
Χωρίς αμφιβολία, η παρουσία των Ελλήνων και των Ελληνίδων στο διαδίκτυο είναι τόσο καθολική όσο και έντονη. Σχεδόν όλοι οι χρήστες συνδέονται καθημερινά μέσω smartphone, με μέσο χρόνο τα 131 λεπτά ανά ημέρα και με τους νέους από 16 έως 24 ετών να αγγίζουν τα 168 λεπτά διαδικτυακής παρουσίας σε ημερήσια βάση. Ανάμεσα στους τακτικούς χρήστες του διαδικτύου, παρατηρείται μια... έκρηξη e-shoppers: οχτώ στους δέκα Έλληνες πραγματοποίησαν αγορές μέσω internet το χρονικό διάστημα των τελευταίων έξι μηνών, χρησιμοποιώντας τη χρεωστική τους κάρτα ως βασική επιλογή πληρωμής.
Αναφορικά με τα πανταχού υπάρχοντα social media, οι γυναίκες φαίνεται να τα προτιμούν, αφού κρατούν τα ηνία στην παρουσία τους σε αυτά, σε ποσοστό 95%, υπερβαίνοντας σε αριθμό τους άντρες και ενισχύοντας διαρκώς την τάση. Την ίδια ώρα, οι γυναίκες και οι ηλικίες άνω των πενήντα προβληματίζονται για τις κοινωνικές επιπτώσεις της τεχνολογίας, τη στιγμή που οι νέοι καθορίζουν τις ψηφιακές εξελίξεις.
Η Τεχνητή Νοημοσύνη κάνει για τα καλά αισθητή την παρουσία της στις ζωές των Ελλήνων, με τα στοιχεία να δείχνουν ότι 3 στους 5 Έλληνες μπαίνουν ήδη στον κόσμο της, με τις γυναίκες και τις ηλικίες έως 44 να έχουν την πρωτοκαθεδρία.
Σύμφωνα με τα ευρήματα της νέα έκδοση της έρευνας Focus on Tech Life της Focus Bari που διεξάγεται Πανελλαδικά από το 1995, σε συνδυασμό με στοιχεία από YOUGOV profiles και την Πανελλαδική Έρευνα για τη χρήση εργαλείων Τεχνητής Νοημοσύνης (ΤΝ) και το Voice.AI, σταθερή άνοδο παρουσιάζει το ποσοστό των χρηστών του internet από 55 ετών και άνω. Οι άντρες και οι ηλικίες 18-34 ετών δηλώνουν εξοικειωμένοι με τη νέα τεχνολογία, καθώς ένας στους δύο μαθαίνει ταχέως να τη χρησιμοποιεί. Το κοινό που μοιάζει να δυσκολεύεται περισσότερο είναι οι 50+ σε ηλικία.
Μεγαλύτερο προβληματισμό για τις επιπτώσεις της τεχνολογίας στην κοινωνία δείχνουν οι γυναίκες, σε ποσοστό 42%, καθώς και οι ηλικίες από πενήντα ετών και άνω. Όσοι είναι από 18 έως 34 ετών διατηρούν ουδέτερη στάση.
Τα smartphones έχουν την πρωτοκαθεδρία ως "πύλες εισόδου" για το διαδίκτυο
Δεν θα έπρεπε να προκαλεί έκπληξη το ότι το 98% των χρηστών συνδέεται στο διαδίκτυο μέσω smartphone, και το 94% μάλιστα σε καθημερινή βάση. Η μέση ημερήσια διάρκεια σύνδεσης υπολογίζεται στα 131 λεπτά την ημέρα, ενώ οι χρήστες από 16 έως 24 ετών αφιερώνουν τον περισσότερο χρόνο συνδεδεμένοι κάθε μέρα, δηλαδή 168 λεπτά την ημέρα.
Κι όμως, ένα 19% δίνει προσοχή στις διαφημίσεις
Να και κάτι που ίσως μοιάζει δύσκολα πιστευτό: ένας στους πέντε, δηλαδή το 19%, δίνει πολλή προσοχή σε διαφημίσεις ή άλλου είδους προωθητικό υλικό που θα βρει "σερφάροντας" στο internet από το κινητό του. Μπορεί οι διαφημίσεις να είναι ενοχλητικές για τους περισσότερους και να βρίσκουν τρόπους να τις αποφύγουν, πατώντας, για παράδειγμα, το "skip" όπου προσφέρεται αυτή η επιλογή, ωστόσο κατά πώς φαίνεται οι χρήστες του διαδικτύου δεν τις αποφεύγουν ολότελα -απεναντίας.
Οι χρήστες των social media και οι online αγορές
Στα social media, το πιο ένθερμο κοινό είναι οι γυναίκες, ένα κοινό το οποίο αυξάνεται εκθετικά, καθώς η παρουσία τους και η ενασχόληση με τα μέσα κοινωνικής δικτύωσης παρουσιάζει αύξηση της τάξης του +14% συγκριτικά με το πρώτο εξάμηνο του 2020.
Όπως αποκαλύπτει περαιτέρω η έρευνα, τέσσερις στους πέντε Έλληνες, ήτοι το 78%, έκαναν τουλάχιστον μία online αγορά τους τελευταίους 6 μήνες. Σχεδόν οχτώ στις δέκα γυναίκες, ποσοστό 79%, προτίμησαν το διαδίκτυο ως μέσο να κάνουν τις αγορές τους. Συνολικά, η μέση δαπάνη για διαδικτυακές αγορές ανήλθε σε 987 ευρώ ανά εξάμηνο.
Οι πιο προσφιλείς κατηγορίες αγορών τους τελευταίους έξι μήνες
Όσον αφορά τις δημοφιλέστερες κατηγορίες αγορών το τελευταίο εξάμηνο, αυτές είναι οι εξής: την πρώτη θέση καταλαμβάνουν τα ρούχα, στο 41%, με τα παπούτσια να έρχονται δεύτερα, στο 33%. Τα ηλεκτρονικά είδη καταλαμβάνουν την τρίτη θέση, στο 26%, ενώ ακολουθούν τα καλλυντικά, στο 25%. Την τελευταία θέση, στο 22%, μοιράζονται τα αεροπορικά εισιτήρια και τα εισιτήρια ψυχαγωγίας. Πάνω από τρεις στους πέντε (63%), σύμφωνα με την έρευνα, πλήρωσαν με χρεωστική κάρτα. Το 37% προτίμησε την αντικαταβολή.
Η επέλαση της Τεχνητής Νοημοσύνης στις ζωές των Ελλήνων
Το ChatGPT ενδεχομένως αντιμετωπίζεται ακόμη με καχυποψία από μερικούς, δεδομένου ότι η Τεχνητή Νοημοσύνη δεν καταλαμβάνει ακόμα μεγάλο μέρος στις ζωές μας, παρά το γεγονός ότι όλο και περισσότεροι χρήστες του διαδικτύου την προτιμούν και την τοποθετούν ενεργά στη ζωή τους. Παρόλα αυτά, η έρευνα φανερώνει ότι η εν λόγω εφαρμογή Τεχνητής Νοημοσύνης αρχίζει σταθερά να κερδίζει έδαφος στους Έλληνες, μιας και οι τρεις στους πέντε, δηλαδή ένα ποσοστό 61%, τη χρησιμοποιούν με οποιαδήποτε συχνότητα. Πρωτοστατούν, μάλιστα, οι γυναίκες και οι ηλικίες έως 44 ετών.
Η ταυτότητα της έρευνας
Μεθοδολογία:
Σε δύο στάδια:
- Τηλεφωνικές συνεντεύξεις CATI σε αντιπροσωπευτικό πανελλαδικό δείγμα 9.000 ατόμων ανά εξάμηνο, καλύπτοντας τον συνολικό πληθυσμό της χώρας από 13 έως 74 ετών.
- Online συνεντεύξεις CAWI (Computer Assisted Web Interviews) μέσω YouGov panel (35.200+ ενεργά μέλη) σε 1.500 ενεργούς χρήστες internet, καλύπτοντας τον πληθυσμό από 16 έως 64 ετών.
Σχολιάστε