Επιχειρήσεις: Οι κυβερνοαπειλές "χτυπούν την πόρτα" των μικρομεσαίων
28/05/2025 | 08:00
07/08/2025 | 09:10
Μεγάλες απώλειες δεδομένων, διακοπή εργασιών, κακή φήμη, έμμεσες ζημιές σε τρίτους (πελάτες - συνεργάτες), λύτρα... ακόμη και οριστικό λουκέτο.
Τα παραπάνω είναι πρακτικές απειλές που έχουν να αντιμετωπίσουν οι επιχειρήσεις σήμερα στον απόηχο μιας κυβερνοεπίθεσης. Και προφανώς δεν αφορά απλά μεγάλους οργανισμούς και πολυεθνικές οντότητες αλλά κάθε λογής μικρομεσαία επιχείρηση και ελεύθερο επαγγελματία που δραστηριοποιείται σήμερα στην αγορά.
Για την ακρίβεια, 1 στους 4 ιδιοκτήτες μικρομεσαίων επιχειρήσεων έχει γίνει στόχος για απατεώνες ενώ ζει με το φόβο πως μία επίθεση θα μπορούσε να οδηγήσει σε οριστικό κλείσιμο της επιχείρησής του.
Αυτό αποτυπώνεται σε μια μεγάλη έρευνα της Mastercard γύρω από τα τελευταία δεδομένα που επικρατούν σε 18 χώρες της Ε.Ε, συμπεριλαμβανομένης και της Ελλάδας, σύμφωνα με την οποία η ψηφιακή απάτη εξελίσσεται και γίνεται πιο εξεζητημένη, οι ιδιοκτήτες μικρομεσαίων επιχειρήσεων βρίσκονται αντιμέτωποι με αυξανόμενες προκλήσεις στην προσπάθειά τους να προστατεύσουν τις περιουσίες τους από τις κυβερνοαπειλές.
Άλλωστε οι μικρομεσαίες επιχειρήσεις δεν είναι χαρακτηριστικό γνώρισμα μόνο της ελληνικής αγοράς, αλλά αντιπροσωπεύουν σε ποσοστιαία βάση το σύνολο σχεδόν της πραγματικής οικονομίας και επιχειρηματικότητας στην στην Γηραιά Ήπειρο.
Συγκεκριμένα, οι 23 εκατομμύρια μικρομεσαίες επιχειρήσεις της Ευρώπης αντιπροσωπεύουν το 99% του συνόλου των επιχειρήσεων και προσφέρουν περίπου τα τρία τέταρτα του συνόλου των θέσεων εργασίας.
Οι μισοί δεν γνωρίζουν και πολλά - φοβάται περισσότερο η νεότερη γενιά μια επίθεση
Παρά τη συχνότητα των περιστατικών, σχεδόν οι μισοί επιχειρηματίες (47%) δηλώνουν ότι δεν γνωρίζουν πώς να προστατευτούν από το ψηφιακό έγκλημα. Η ανάγκη για επιμόρφωση γύρω από το θέμα είναι επιτακτική, με το 67% να αναγνωρίζει ότι πρέπει να βελτιώσει τις γνώσεις του στον τομέα της κυβερνοασφάλειας- τάση που είναι πιο έντονη στην Ιρλανδία (83%), την Πολωνία (82%) και την Πορτογαλία (79%), σύμφωνα με την έρευνα της Mastercard.
Τα ευρήματα δείχνουν ότι το 11% των επιχειρηματιών έχει χάσει χρήματα λόγω απάτης, ενώ το 9% έχει χάσει αγοραστικό κοινό. Οι επιπτώσεις επεκτείνονται και πέραν των άμεσων θυμάτων, καθώς το 42% δηλώνει ότι, παρότι δεν έχει πέσει θύμα προσωπικά, γνωρίζει επιχειρηματία που έχει πέσει θύμα απάτης.
Η απειλή της ψηφιακής απάτης φαίνεται να έχει και ψυχολογικές επιπτώσεις στη στρατηγική των επιχειρήσεων. Σχεδόν οι μισοί επιχειρηματίες (49%) δηλώνουν ότι διστάζουν να επεκτείνουν την επιχείρησή τους λόγω του κινδύνου απάτης. Οι πιο επιφυλακτικές χώρες είναι η Σλοβακία (80%), η Πολωνία (79%) και η Ισπανία (68%). Επιπλέον, 1 στους 4 εκφράζει τον φόβο ότι μια σοβαρή κυβερνοεπίθεση θα μπορούσε να τους οδηγήσει σε οριστικό λουκέτο για την επιχείρηση.
Οι ανησυχίες είναι εντονότερες στις νεότερες γενιές: το 36% Gen Z επιχειρηματιών δηλώνει ότι ανησυχεί καθημερινά για το ενδεχόμενο κυβερνοεγκλήματος, σε σύγκριση με το 27% των Millennials και το 25% των Baby Boomers. Μάλιστα, το 61% της Gen Z θεωρεί ότι ο φόβος απάτης αποτελεί σημαντικό εμπόδιο στην ανάπτυξη της επιχείρησής τους.
Κυβερνοεπιθέσεις: Αυξήθηκαν τα περιστατικά στην Ελλάδα το α' τρίμηνο του 2025 - η μεγάλη εικόνα
Mια ανησυχητική αύξηση των κυβερνοεπιθέσεων, σε παγκόσμιο επίπεδο, καταγράφηκε τους τρεις πρώτους μήνες τους 2025, με τις επιθέσεις να αγγίζουν τα 1.925 περιστατικά ανά οργανισμό/ανά εβδομάδα, καταγράφοντας αύξηση 47% σε σύγκριση με την ίδια περίοδο το 2024.
Την ίδια ώρα, σύμφωνα με την έκθεση της Check Point Software, η Ελλάδα, αν και δεν βρίσκεται στην κορυφή της παγκόσμιας κατάταξης των πλέον δημοφιλών στόχων, δεν έμεινε αλώβητη: σημείωσε αύξηση 17% σε σχέση με το προηγούμενο έτος, φτάνοντας τις 1.292 εβδομαδιαίες επιθέσεις ανά οργανισμό.
Εκπαίδευση, κυβέρνηση (δημόσιες δομές) και τηλεπικοινωνίες φαίνεται πως πλήττονται περισσότερο από επιθέσεις στον κυβερνοχώρο σύμφωνα με τα στοιχεία που καταγράφονται για την ίδια περίοδο.
Οι παραπάνω τομείς είναι ευάλωτοι αναμφίβολα και στη χώρα μας, λόγω της δημόσιας φύσης τους και της εξάρτησης τους από ψηφιακές υποδομές.
Αυξάνονται οι προσπάθειες θωράκισης αλλά...
Δίχως αμφιβολία οι κυβερνοεπιθέσεις αυξάνονται με ανησυχητικό ρυθμό και οι ελληνικές εταιρείες εντείνουν τις προσπάθειές τους να θωρακιστούν απέναντι σε αυτές τις απειλές. Σύμφωνα με πρόσφατη έρευνα, το 2024 περισσότερες από τις μισές επιχειρήσεις στην Ελλάδα (52%) αύξησαν τους προϋπολογισμούς τους για την κυβερνοασφάλεια, καταδεικνύοντας την κρισιμότητα της ψηφιακής προστασίας.
Η αύξηση των κονδυλίων για την προστασία από κυβερνοεπιθέσεις δεν αποτελεί έκπληξη, δεδομένης της αυξημένης δραστηριότητας στο κυβερνοέγκλημα.
Πολλές εταιρείες έχουν συνειδητοποιήσει ότι η προστασία των δεδομένων τους δεν είναι πλέον προαιρετική, αλλά θέμα ζωτικής σημασίας. Πέρα από τις μισές εταιρείες που αύξησαν το budget, το 37% διατήρησε σταθερούς τους προϋπολογισμούς για την ασφάλεια στον κυβερνοχώρο, ενώ μόλις το 4,8% των επιχειρήσεων μείωσε τις επενδύσεις σε αυτόν τον τομέα.
Ωστόσο η Ελλάδα παραμένει ουραγός των εξελίξεων μιας και βρίσκεται στην τελευταία θέση της Ε.Ε όσον αφορά στην εφαρμογή μέτρων κυβερνοασφάλειας από επιχειρήσεις. Αυτό, καθώς μόλις το 52% φαίνεται να υιοθετούν τρία ή περισσότερα μέτρα προστασίας.
Η έλλειψη αυτή αφήνει τις ελληνικές επιχειρήσεις εκτεθειμένες σε κυβερνοεπιθέσεις, οι οποίες αυξήθηκαν δραματικά το 2024, με τις τράπεζες να δέχονται περίπου 757 επιθέσεις εβδομαδιαίως, ενώ συνολικά καταγράφηκαν πάνω από 15,2 εκατομμύρια διαδικτυακές απειλές.
Σχολιάστε